Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egen el  (läst 4612 gånger)

tryggve

• Gäst
egen el
« skrivet: 27 apr-05 kl 12:40 »
jag skulle vilja veta mer om hur det funkar med solceller och hur mycket ström en kan få ut av en normalstor solcell.jag tänker mest på att ha en cell på en vagn tex och att få nog el till en stereo och kanske en stavmixer och en lampa och min sojamjöksmaskin.och vad skulle det kunna kosta för ett sånt system?
vet nån så skriv gärna en massa.

Wolverine

• Gäst
Re:egen el
« Svar #1 skrivet: 27 apr-05 kl 14:27 »
Hej!

Kolla på: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=53

Släng i en fråga där.

/Jordlöpare

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
« Svar #2 skrivet: 27 apr-05 kl 16:20 »
Nu har jag flyttat tråden till rätt rubrik - tack Jordlöpare! :)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 30 apr-05 kl 10:49 »
Om vi antar att 50W är en normalstor solpanel, så kan du åtminstone få ut 25W * 8h = 0.2 kWh per dygn under sommarhalvåret.

En 11 W lågenergilampa kan drivas nästan 20h på det. Du kan utan problem ladda nog med batterier till en MP3-spelare etc, och kan säkert köra en 250W stavmixer i 45 minuter.

Du behöver en

batteriregulator a 500:- (eller så)
12V-batteri, 50Ah räcker för detta fall, 500:-
solpanel 3000:- (eller ngt)
växelriktare 1000:- om du skall köra växelströmsutrustning (som din stavmixer)

Vad som kan vara vettigare är att skaffa en liten vindsnurra (en sådan som finns på endel fritidsbåtar numer), kostar kanske lite mer än 3000:-, men laddar dygnet runt. Du kan sätta fast en mast på din vagn.

Eller en kombination därav förstås. Viktigt att tänka på med snurrorna är att precis som för solpaneler så är det sällan de ger sin nominella effekt, beroende på vindstyrka respektive solljus.

Fördel vindsnurra är att den även fungerar på vintern på våra breddgrader.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 30 apr-05 kl 13:08 »
Kör du bil och kör ett par mil per dag så är ett hett tips att sätta in en extra generator och ett extra batteri i bilen. Då kan du utnyttja en del av bilens övereffekt till el i boendet. På en lite äldre bil och särskilt om det är en bil utan AC, men förberedd för AC så är det lätt att montera en till generator och om du kan göra det själv kan det även vara ruggigt billigt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser