Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mest bagglamm  (läst 3908 gånger)

Killbilly

• Capital N Ranch
SV: mest bagglamm
« Svar #20 skrivet: 12 apr-08 kl 11:15 »
Hittil har 4 tackar født och fasit er 4 baggelam + 1 dødfødt baggelamm.
For 2 av tackorna var det første lammet och de fikk kun et hver.
Den siste tackan som fødte i går var det første gang for. Og her satt lammet fast.
Så jeg måtte gå inn å hjelpe det ut. Da det vel var ute kom det seg fort og mamman har tatt seg godt av det.
I 2006 var det 8 baggelam av totalt 13 lamm.
I 2007 var det 9 baggelam av totalt 19 lamm.
Nå venter vi bare på årets første tacklamm.
« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 20:42 av Killbilly »

leifhh

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 apr-08 kl 18:02 »
I år blev utfallet 65% tackor tidigare år har baggarna varit i majoritet. Som mest närmare 80%.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 12 apr-08 kl 18:31 »
Här blev det 50/50. (Dvs ett av varje :-[ ;D ;D)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 13 apr-08 kl 14:28 »
Är mitt i lamningen nu. Hittills har det kommit 10 baggar och 3 tacklamm.   :o Ett av tacklammen äter dessutom lite dåligt.  ::) Håller ett extra öga på henne och hoppas på liite fler tackor framöver.

« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 22:38 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 17 apr-08 kl 22:26 »
Nyfiken som jag är undrar jag lite varför så många verkar föredra tacklam? Om man vill utöka sin besättning så är det ju uppenbart, men annars? Finns det nån speciell fördel med många tacklamm?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 17 apr-08 kl 22:36 »
Nyfiken som jag är undrar jag lite varför så många verkar föredra tacklam? Om man vill utöka sin besättning så är det ju uppenbart, men annars? Finns det nån speciell fördel med många tacklamm?

För min del är det just nu för att öka upp besättningen. Sen är det lättare att sälja tacklamm till liv också om man inte vill utöka eller behöver ersätta någon tacka.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 17 apr-08 kl 22:38 »
Är mitt i lamningen nu. Hittills har det kommit 10 baggar och 3 tacklamm.   :o Ett av tacklammen äter dessutom lite dåligt.  ::) Håller ett extra öga på henne och hoppas på liite fler tackor framöver.

En liten rush med två tackor som fick två tacklamm var har jämnat ut siffrorna så nu är det 12 bagglamm och 8 tacklamm.  :)

Edit; tacklammet som åt lite dåligt är numera pigg och kry och busar med sina syskon.  :)
« Senast ändrad: 18 apr-08 kl 10:01 av javill »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 17 apr-08 kl 23:04 »
Så här långt 4 baggar och en tacka...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Birgit

« Svar #28 skrivet: 18 apr-08 kl 07:08 »
Angående varför man vill ha tacklamm, så har man en attraktiv ras är det ju oftast mer lönsamt att sälja tacklamm till liv än att skicka baggar till slakt.
Håller man däremot på med skinnhantverk, eller har lätt för att sälja skinn, så kan den biten vara mer lönsam.
Men bagglammen räknar man ju med att slakta, även om man ibland kan sälja någon avelsbagge. Allt beror på vilka förutsättningar man har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser