Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första  (läst 2408 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Årets första
« skrivet: 28 mar-08 kl 17:49 »
jaha  :D så har de första nässlorna skördats i solskenet. Det är dags för årets första utrensningskur. Ut me er och plocka nässlor och drick te  ;D. Desto snabbare kommer vi ur vintertrötthet och minskat immunförsvar.

Goda tider är att vänta  ;D

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Årets första
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 20:24 »
Här har vi redan ätit nässelsoppa 2 gånger och knaprat i oss färska nässlor till mackorna. Bara stryka "mothårs" så sticks de inte.

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Årets första
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 21:05 »
Fan vad schysst, jag skall ut och leta, visst borde dom finnas även om det är lite snö? Detta är ju ändå i gbg.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Årets första
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 12:44 »
Hur kokar ni te på nässlorna? Jag har lite svårt för nässelsoppa. Känner mig smått illamående bara jag tänker på det. Fast det kanske går lättare om man lagar det själv? Det stora nässelbestånden vi har här på sommaren luktar ju faktiskt riktigt gott.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Årets första
« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 12:56 »
hacka nässlorna och blanda dom i pannkaksmeten!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Årets första
« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 17:46 »
Hur kokar ni te på nässlorna? Jag har lite svårt för nässelsoppa. Känner mig smått illamående bara jag tänker på det. Fast det kanske går lättare om man lagar det själv? Det stora nässelbestånden vi har här på sommaren luktar ju faktiskt riktigt gott.

Du kokar upp den mängd vatten (och lite till) för hur mycket du vill ha. Sedan tar du vattnet av spisen och lägger i en mängd nässlor (ung så de täcker ytan). Du får prova dig fram med mängden. Sen låter du det stå och dra till det blir gult/svagt grönt. Du luktar när det är klart (ca 5 min). Lite beror det på hur mycket kraft det är i nässlorna. Drick sen klunkvis. Du kan tillsätta lokalodlad honung om du tycker det är gott.....

Det är viktigt att vattnet inte kokar när du tillför nässlorna. Den enda ört (ej räknat rötter) som ska koka är åkerfräken.

Det som blir över kan du skölja håret med efter duschen, så fräschar du upp det med!

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Årets första
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 20:56 »
Du kokar upp den mängd vatten (och lite till) för hur mycket du vill ha. Sedan tar du vattnet av spisen och lägger i en mängd nässlor (ung så de täcker ytan). Du får prova dig fram med mängden. Sen låter du det stå och dra till det blir gult/svagt grönt. Du luktar när det är klart (ca 5 min). Lite beror det på hur mycket kraft det är i nässlorna. Drick sen klunkvis. Du kan tillsätta lokalodlad honung om du tycker det är gott.....

Det är viktigt att vattnet inte kokar när du tillför nässlorna. Den enda ört (ej räknat rötter) som ska koka är åkerfräken.

Det som blir över kan du skölja håret med efter duschen, så fräschar du upp det med!

Tack Monica! Det där ska jag väl våga prova mig på, i alla fall.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

februaribarn

  • Gäst
SV: Årets första
« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 19:47 »
Kul med lite nässeltips, någon som har flera på lager?

Har en hel drös unga nässlor bakom huset, och egentligen vill jag inte alls ha dom där, så tips på hur man effektivt och mijövänligt blir av med dom mottages också tacksamt! ;D

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Årets första
« Svar #8 skrivet: 06 apr-08 kl 19:19 »
oj, oj, oj  ;D du kan göra allt med nässlor. Soppa, baka bröd, sallad osv. Giter du inte göra nåt så hugg av dem bara och släng in till hästen. Det är rena vitaminkicken för den. Bättre än alla dyra vitaminer och mineraler. Så fort som nässlorna har torkat lite så är de puts väck!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser