Kan förtydliga att extraljuset tillkommer först efter sensommar/höstruggningen. Då har hönsen haft en viloperiod fån äggläggning och eftersom de jag gärna har egna ägg även under vinterhalvåret har jag funnit att denna lösning passar både mig och hönsen bra.De värper inte lika mycket under den mörka årstiden, trots extraljus, så det verkar inte som om de styrs på samma sätt som när man tänder och släcker för dem. De får också en längre tid under dygnet att äta på.
Skall man göra något särskilt för att få dem rugga och göra uppehåll i värpandet ?Jag har ingen extra belysning, så vad mer kan jag göra?Dom värper ju betydligt mindre men ruggar gör dom inte alls vad jag kan se.Jag trodde att detta skulle ske automatiskt, är det något jag missat?
Inte än... men det hänger allt en värme lampa där...redo att slås på när det blir riktigt kallt Vill ju inte skämma bort dom för mycket redan, rädd att dom vänjer sig och bara vill ha mer värme ju kallare det blir, hoppas på att dom får lite extra vinter fjädrar så dom klarar sig ett tag till
Vad konstigt? ruggar dina höns på sensommar/höst och gör uppehåll då? Menar du augusti/september då eller? Mina ruggar nu. tre är nästan klara (tappade massor av fjädrar för två till tre veckor sedan och en borde tappa sina nu. Hon värper fortfarande ett ägg ca var tredje dag.) Eftersom jag bor längre norrut tycker jag mina borde rugga tidigare än dina eller blir det tvärt om