Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självbyggare: hur har ni råd?  (läst 6870 gånger)

Doro

• Västergötland
Självbyggare: hur har ni råd?
« skrivet: 26 mar-08 kl 19:35 »
Jag undrar hur ni som bygger själva finansierar bygget. Till en början kan man ju inte bo i huset och då måste man ju ha annat boende med hyra och allt. Vi har en hyra på 5000:-/mån. Om vi tänker oss att vi behöver 6 månader för att få huset under tak så blir det 30 000:- i "dubbel hyra", liksom, eftersom vi samtidigt måste ta lån för att kunna köpa materialet... Då kanske man hellre ska lägga 30 000 på en hantverkare som stomreser och smäller upp gips på ett par dagar? Eller vad kostar hantverkare???

Fundera, fundera, fram och tillbaka... hur lång tid tar det att bygga ett hus? Kan man säga upp lägenheten och bo i tält april-oktober???? Tvätta kläder i sjön? Eller - hemska tanke - flytta hem till mamma och pappa!!!

Är det realistiskt att tänka sig att två personer med viss spik- och spackelvana ska kunna bygga sitt hus alldeles själva, om de tar hjälp av släkt och vänner?

Attis

• -
SV: Självbyggare: hur har ni råd?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-08 kl 21:23 »
Det är ju lite svårt att bygga ett hus med spik och spackel  ;D, men visst kan man bygga ett hus själv. Det blir kanske inte så bra eller riktigt som man tänkt sig.
Allt beror ju på vilken typ av hus, standard, storlek m.m. Du får berätta lite mer vad du har för planer. Är det ett "normalt" hus, 120 kvm eller så lär det ju ta mer än några dagar även för EN hantverkare att resa stommen. Så du får nog betala mer än 30000 för att hantverkaren ska göra det jobbet.
Det låter ju inte så dumt att tälta på tomten under den varma perioden, men sen får man ju räkna med att det tar längre tid att laga mat, tvätta osv om man ska sköta det vid en tältplats. Så då försvinner ju en del av arbetsdagen där. Blir nog jobbigt om det blir ihållande regn också, men kan helt klart vara en budgetlösning.
Fast om föräldrarna bor nära är det nog enklare och minst lika billigt.
/Attis

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 26 mar-08 kl 21:31 »
Min kompis påstår att hennes pappa byggde deras hus nästan själv medan mamman och bebisen bodde i husvagn på tomten. (Att låna en husvagn låter väl bekvämare än att tälta.) Huset blev en helt okej 60-talsvilla. Fast hur mycket hjälp han egentligen fick, det vet jag inte.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 mar-08 kl 21:55 »
Om man leker lite med tanken att man ger sig den på att bygga billigt och låtsas att tid och kunskaper inte är en bristvara så borde det, tycker jag, löna sig att köpa en bit skog, välta träd och timra sitt hus på plats. Såga sina egna golvplank och göra mullbänk. Lockpanel på taket som sedermera täcks med begagnat tegel.

Då får man räkna med att alla moderniteter som vatten, avlopp, el kostar mycket mer än själva huset. Man får också räkna med att skaffa traktor, sågverk, kran och vad i övrigt krävs för att jobbet skall bli genomförbart. Men ändå. Undrar om det skulle löna sig.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-08 kl 21:57 »
Om man leker lite med tanken att man ger sig den på att bygga billigt och låtsas att tid och kunskaper inte är en bristvara så borde det, tycker jag, löna sig att köpa en bit skog, välta träd och timra sitt hus på plats. Såga sina egna golvplank och göra mullbänk. Lockpanel på taket som sedermera täcks med begagnat tegel.

Då får man räkna med att alla moderniteter som vatten, avlopp, el kostar mycket mer än själva huset. Man får också räkna med att skaffa traktor, sågverk, kran och vad i övrigt krävs för att jobbet skall bli genomförbart. Men ändå. Undrar om det skulle löna sig.

Sätt igång och prova !
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-08 kl 22:17 »
Gör som Karl-Oskar och bygg ett skjul att bo i medan det riktiga huset byggs  ;D

Doro

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-08 kl 23:06 »
Hmmm.

Vi har bestämt oss för att det ska bli ett hus med vanlig regelstomme (2"4-virke typ) men i dubbla lager, dvs en yttre och en inre stomme så att vi får plats med 35 cm isolering emellan. Vi har varit med och byggt ett garage som hade gjuten bottenplatta, och så reste vi stommen och spikade taktsolar och smällde upp dem + fixade tak på ungefär tre-fyra dagar tillsammans med makens pappa + en granne. Det kändes lätt! Dvs okomplicerat, vi fattade principen liksom, men det var ju tungt att få upp takstolarna så man fick hjälpas åt. Och lite läskigt att klättra på taket och spika läkt, men det var ju inte så farligt egentligen... Och sen har vi gjort det invändiga också, pulat in isolering och satt på skivor och spacklat och målat... och lite el har vi dragit (fast det får man kanske inte göra själv egentligen).

Ja det känns som att vi vet hur vi ska göra. Men det känns läskigt. Det är så mycket, stora pengar... och tiden. Men egentligen, när jag tänker på det så är 30 000 i dubbla hyror inte så värst mycket! Om vi nu får huset bofärdigt på sex månader, det kan ju ta längre tid..

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 26 mar-08 kl 23:16 »
Jag hade köpt en villavagn och bott i under tiden.
När ni är klara så säljer du den för samma pengar som ni köpte den.
På så sätt har du 0:- i hyreskostnad.
Här har du flera vagnar till salu för 34 000:- + moms
http://www.blocket.se/vi/15674453.htm?ca=8_s
Rena klippet.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 27 mar-08 kl 10:57 »
Här var våran idé innan vi köpte vårat renoveringsobjekt. Kanske inte världsunikt och nytt men ändå.

Köpa en enkel sommarstuga med indraget vatten, el och avlopp som går att bo i. Sedan bygga in sommarstugan i ett nybygge, (höja taket osv.) när nybygget är klart kan man förvandla den gamla sommarstugan till kök och badrum eftersom vatten och avlopp finns där. På så sätt har man ju nån stanns att bo under byggets gång.

wikhall

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 mar-08 kl 13:00 »
Villavagn. Den kostar dock pengar, jovisst. Sparsamhet får bli dygden för den som kan.

wikhall

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-08 kl 13:10 »
Låt mig gissa att somliga lånar på JAK...

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 mar-08 kl 15:53 »
Villavagn. Den kostar dock pengar, jovisst. Sparsamhet får bli dygden för den som kan.
Men om man äger villavagnen ett år eller liknade så sjunker knappast priset utan du får tillbaka pengarna när du säljer. Fördelen med villavagn är att du bor där du bygger så du slipper åka till och ifrån bygget varje dag. (bensin blir dyrt) Att bo i tält under tiden är knappast en bra lösning om man inte skall hyra in massa folk så att det går snabbt. Så det finns inte så många bra lösningar om man vill självbygga.
Att ha familj och leva under provisoriska lösningar en längre tid tar på familjens hummör.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 27 mar-08 kl 18:13 »
Jag tror inte att en hyra på 5000 kr pr månad är något speciellt att vara ledsen över när man byggar själv om man jämför med vad det  kostar att bygga. Det som är viktigast är att man bor hyfsat nära bygget speciellt om man förvärvsarbetar samtidigt. Jo vist kan man använda 5000 kr extra pr månad till bygget men man skal också ha ett ställe att ha sina saker och ting och ett ställe att kunna vara riktigt hemma och så skall man inte tro att man är klar på de 6 månader man har planerat. Det kan ta både två och tre gångar så lång tid och också mycket längre.
Det är jättekul att bygga själv men det koster mycket pengar och mycket TID.

Men hur har man råd? Vi förvärvsarbetade båda två när vi köpte vårat drömhus. Bodde 2,5 mil där ifrån och åkte dit varje dag efter jobbet. vi skulle vara klara efter 4 månader men fick ganska fort ändre inflyttningsdatummet 4 månader längre fram men förstod att det inte heller gick så vi hyrde en lägenhet i närheten där vi bodde tills det gick att "bo" i huset. Dvs toaletten fungerade och värmen fungerade och vi kunde laga mat. Vi hade inga innerväggar bara isolering, inga innertak och det fattades golv i några rum. Det är svårt att beskriva men vi bodde på en byggplats och utomhus var det inte heller klart. Det var inte så kul men det gick. Det huset har fått sin del av blod, svett och tåror. Det mesta har vi gjort själva men el och värmeanläggning fick vi fackmän att göra.

Pengar! Vi lånade i banken, flera hundratusen men höjde husets värde från 160 000 kr till över miljonen.

Om jag hade bott kvar i huset hade det varit en solskenshistoria i mitt liv för jag älskar verkligen det huset men jag har flyttat där ifrån men tänker fortfarande på det som "Mitt hus"

Jag tycker absolut att folk skall bygga själv men också veta att det kostar annat än pengar och tid men också massor av känslor. Båda glada och trista.

Nu har jag skrivit allt detta och vet inte om det var detta som jag tänkte skriva eller om jag skall posta det ???
Jag gör det ändå och så får ni ta det som det är. Men i alla fall önskar jag er lycka till och hoppas ni får en fantastisk upplevelse och ett fantastisk hus. :D

Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 mar-08 kl 20:01 »
Halaj!

Det finns också de som börjar med den bakvända ordningen, kan tyckas, att bygga en friggebod på tomten först.

Den bor de i medan de bygger.

//T

trädman

« Svar #14 skrivet: 28 mar-08 kl 00:23 »

För den som är hyggligt händig tror jag det skulle bli ett både bra och billigt hus. Det kvittar väl om man lånar pengar för att själv ägna ett år åt att bygga sitt hus själv eller lånar minst tre gånger så mycket pengar för att betala hantverkare som gör jobbet medan man själv arbetar med något annat. Om det inte var så att jag redan hade ett hus skulle jag definitivt bygga ett själv.

Så mycket eller dyr utrustning behövs inte heller för att bygga ett timmerhus. Grundläggning görs med fördel av "plintar" av upptravad natursten under vaje knut. Kan göras med hjälp av grävspade, spett och skottkärra. Det är inga stora mängder material att flytta på. Avverka träden - motorsåg med tillbehör. Bila stockar -bila, ev i kombination med enkel såg typ solosågen. Plank och bräder - enkel såg typ solosågen. Inredning paneler mm. Klyvsåg, hyvel diverse (el-)handverktyg. Lyft av stockar -befintliga träd+ enkel talja eller lyftbom av lämplig stam.

Konceptet förutsätter kanske att man kan köpa en tomt som passar att bygga på, dvs inte kräver pålning, sprängning eller omfattande schaktarbeten för att kunna bebyggas. De behövliga träden måste naturligtvis inte stå just på tomten utan kan köpas på rot eller som vindfällen och fraktas till byggplatsen.

Vore intressant att testa hur lång tid det skulle ta. Med tanke på skatteeffekterna tror det vore en lysande affär om man kan hålla något så när hög arbetstakt.

wikhall

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 mar-08 kl 14:11 »
Citera
Men om man äger villavagnen ett år eller liknade så sjunker knappast priset utan du får tillbaka pengarna när du säljer. Fördelen med villavagn är att du bor där du bygger så du slipper åka till och ifrån bygget varje dag. (bensin blir dyrt) Att bo i tält under tiden är knappast en bra lösning om man inte skall hyra in massa folk så att det går snabbt. Så det finns inte så många bra lösningar om man vill självbygga.
Att ha familj och leva under provisoriska lösningar en längre tid tar på familjens hummör.

Ack så sant. Men mardrömmen är rena drömmen jämfört med att bo i lägenhet i stan!

wikhall

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 mar-08 kl 14:18 »
Sedan två veckor är villavagnen kök och kök allenast, tills dess volontärerna kommer, då ska det lilla rummet bli volontärbostad.

Vi sover nu i ett rum i ladan som jag grejat med sedan i höstas. Isolerat med isolina och hampa, linoleum på golvet, sågspån i trossbotten.

Luftrörsbesvär som vår äldsta son haft är väck, och vi sover som små barn. Murstocken är inte renoverad än, vi får elda med el ett litet tag till...

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
« Svar #17 skrivet: 28 mar-08 kl 19:09 »
tror att detta var vanligare förr. Min morfar byggde sitt hus med lite hjälp av sin morbror. Och om jag minns rätt så är det nog hälften av husen efter den lilla vägen (4-5 st) som är byggda på detta vis. Har ett par grannar här i förorten som bodde ca 6 månader i en gamal sommarstuga på ca 20 kvadra, men dåvar det ifs i väntan på att byggfirma som skulle komma och slå upp huset.

Har funderat på att bygga en liten (20-30 m2) sommarstuga själv. Att först skaffa ett partytält av båttre fabrikat där jag kan bo och sedan kan man ha partytältet som extra rum. Men det är som sagt bara funderingar - jag tänker ju så mycket....
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser