Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man mata en valp till den inte vill ha mer?  (läst 4022 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Kan man mata en valp till den inte vill ha mer?
« skrivet: 26 mar-08 kl 09:20 »
Hej!
Eftersom vår storpudel Louise fick livmoders inflammation efter valpningen så har hon legat inne på sjukhus, och det innebar nappflasksmatning för vår del.
När hon kom hem var hon mager som ett streck och vi fick rådet att stödmata valparna 4-5 gånger per dag.
Det gör vi men är osäkra på hur mycket de ska ha! Ibland när de får äta tills de slutar själv, kräks de, ibland när vi enligt vad vi läst oss till ger dem den mängden räcker det inte länge förrän det är dags igen!
Hur brukar ni göra?
De är 16 dagar i dag och ska vi fortsätta med modersmjölks ersättningen tills de är 3 veckor och sedan börja ge dem lite köttfärs uppblandat med modersmjölksersättning? Och i såfall, en gån om dagen? Flera?
Tack så mycket på förhand för svar!
Ni kan gå in och läsa om Louise och valparna på vår hemsida också om ni vill!
www.vingesus.se/louise
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Assistenten

• Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Kan man mata en valp till den inte vill ha mer?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-08 kl 13:44 »
Jag har ingen aning om din fråga, men jag läste din hemsida och inte bara dina tårar trillade kan jag lova!!

Vad jag vill säga dig är.

NI HAR GJORT ETT FANTASTISKT JOBB! En STOR eloge till er!

Sitter själv med valpar, men här gick allt bra. Däremot hade vi de första veckorna en ammavalp som förlorat sin mamma.

Ni har en fantastisk tik!

//Alvin
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 26 mar-08 kl 20:55 »
Instämmer med föregående. Det var fantastiskt att läsa dagboken om Louise och hennes valpar. Jag tycker också att ni gjort ett enastående jobb. Självklart ska ni skaffa får också, de är jättetrevliga och ni är säkert väldigt lämpliga fårägare.
Åsenfår, hundar och katter

Silverwolf

« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 09:58 »
Eftersom våran sista tik alltid födde 12 valpar så fick vi också alltid stödmata. (tiken blev alltid ganska utmärglad trots stödmatningen och enorma mängder mat - så utan stöd skulle hon nog inte klara det.)

Det gör vi men är osäkra på hur mycket de ska ha! Ibland när de får äta tills de slutar själv, kräks de, ibland när vi enligt vad vi läst oss till ger dem den mängden räcker det inte länge förrän det är dags igen!
Hur brukar ni göra?

Jag la märke att det var stor skillnad från valp till valp... vissa signalerade "jag är mätt vill inte dricka mera" vissa åt tills de kräktes... vissa pendlade mellan...
Gå på magkänslan är det enda jag kan komma på... sätt en övre gräns, vi tog ungefär så mycket de bryckade vilja äta utan att kräkas +/- lite och hoppades på det bästa.
De som tenderarade att kräkas åt också väldigt snabbt så vi försökte lugna ner dem lite gran (tvinga dem pausa lite då och då). Vissa äter helt enkelt så hetsigt att de inte kan behålla det sen - speciellt som "napflaskorna" ger mera mjölk, snabbare, än mamman (i alla fall de vi hade).

De är 16 dagar i dag och ska vi fortsätta med modersmjölks ersättningen tills de är 3 veckor och sedan börja ge dem lite köttfärs uppblandat med modersmjölksersättning? Och i såfall, en gån om dagen? Flera?
Tack så mycket på förhand för svar!

Vi gav 1-2gr per dag. Började med 1 och ökade till 2 när de vant sig lite mera vid "mat" samt vuxit till sig lite. Vi blandade ävan torrfoder med mjölken (OBS den ska blötas i god tid och "gegga till sig" ordentligt)

Det är vad vi gjorde, även om det inte är "svar" på din fråga. Vi följde våran veterinärs rekommendationer, är du orolig tror jag nog det bästa är att fråga?
Veterinärer har oftast vart med om stödmatning etc ett antal gånger.

Grattis till era fina valpar och jag håller tummarna!!!!
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Eva i paradiset

• Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 12:41 »
Vid 3 veckors ålder kan du börja ge valparna rå köttfärs. Jag brukar börja med en köttbulle i storlek som en lillfingernagel till varje valp (gäller både stora och små raser) så att de får vänja sig vid lukt och smak. Blanda inte ut den med något, det blir bara slemmiga bitar som valparna ratar. De brukar bli alldeles tokiga när de känner lukten av köttfärsen och slukar gärna hela biten om du inte håller i ordentligt.

Nästa dag kan du ge dem 2 gånger , nästa dag 3 gånger och sedan när de äter bra så kan du öka storleken på köttbullarna, blanda ut med uppblött hundfoder och öka portionerna efterhand. En valp bör vara avvand från mamman vid ca 7 veckors ålder. Då bör den äta 4 -5 gånger per dag och ett av målen kan vara välling eller rumsvarm fil. I övrigt kan den äta vanligt hundfoder.

Låna gärna en bok om hunduppfödning på biblioteket. Det finns mycket "matnyttigt" där. Annars är nog "din" uppfödare, Linda, bästa bollplanket.

Lycka till!
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 08:00 »
Jag vill tacka er alla för fina lovord om vår tik ( och självklart om oss själva också!) Louise är en helt fantastisk hund som ger oss enormt mycket glädje! Hennes ljuvliga valpar likaså!
Nu var jag hos veterinären igår och tog stygnen efter livmodersoperationen och hon vägdes där. Det visade sig att hon gått ned ytterligare 300 gr sedan hon låg på sjukhus.
Hon kommer och tittar på oss med sina kloka ögon när vi matar valparna och det ser ut som om hon vill säga oss att det är tryggt och skönt för henne att vi hjälper till. När de sedan fått lite flaska lägger hon sig hos dem och de diar henne men med mindre intensitet och bara en kort stund... sedan somnar de!
Så... från och med igår - torsdag ger vi dem 4-5 mål och Louise "stödmatar" dem där i mellan.
Veterinären blev orolig över hennes låga vikt och undrade vilket foder vi hade. Det var Hills puppy som en annan veterinär tipsat oss om. Den här vet. sa att då tar hon inte upp proteinet i det fodret utan behöver byta till Hills i/d. Vad gör man? Jo, man byter så klart. Allt för att hon ska gå upp i vikt och må bra!
Hon äter väldigt mycket... ja... det är kanske en sanning med modifikation. Hon äter mer mat nu än hon någonsin gjort! Så nu hoppas vi att det nya fodret ska ge henne "lite mer kött på benen" och så ska vi börja med smakportion av oxköttfärs idag till valparna, de är 19 dagar unga nu. Återigen, tack så innerligt att ni alla finns!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser