Eftersom våran sista tik alltid födde 12 valpar så fick vi också alltid stödmata. (tiken blev alltid ganska utmärglad trots stödmatningen och enorma mängder mat - så utan stöd skulle hon nog inte klara det.)
Det gör vi men är osäkra på hur mycket de ska ha! Ibland när de får äta tills de slutar själv, kräks de, ibland när vi enligt vad vi läst oss till ger dem den mängden räcker det inte länge förrän det är dags igen!
Hur brukar ni göra?
Jag la märke att det var stor skillnad från valp till valp... vissa signalerade "jag är mätt vill inte dricka mera" vissa åt tills de kräktes... vissa pendlade mellan...
Gå på magkänslan är det enda jag kan komma på... sätt en övre gräns, vi tog ungefär så mycket de bryckade vilja äta utan att kräkas +/- lite och hoppades på det bästa.
De som tenderarade att kräkas åt också väldigt snabbt så vi försökte lugna ner dem lite gran (tvinga dem pausa lite då och då). Vissa äter helt enkelt så hetsigt att de inte kan behålla det sen - speciellt som "napflaskorna" ger mera mjölk, snabbare, än mamman (i alla fall de vi hade).
De är 16 dagar i dag och ska vi fortsätta med modersmjölks ersättningen tills de är 3 veckor och sedan börja ge dem lite köttfärs uppblandat med modersmjölksersättning? Och i såfall, en gån om dagen? Flera?
Tack så mycket på förhand för svar!
Vi gav 1-2gr per dag. Började med 1 och ökade till 2 när de vant sig lite mera vid "mat" samt vuxit till sig lite. Vi blandade ävan torrfoder med mjölken (OBS den ska blötas i god tid och "gegga till sig" ordentligt)
Det är vad vi gjorde, även om det inte är "svar" på din fråga. Vi följde våran veterinärs rekommendationer, är du orolig tror jag nog det bästa är att fråga?
Veterinärer har oftast vart med om stödmatning etc ett antal gånger.
Grattis till era fina valpar och jag håller tummarna!!!!