Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig solpanel  (läst 5584 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Billig solpanel
« skrivet: 23 apr-05 kl 16:47 »
Ville bara komma med ett tips, på att Jula säljer en billig "solcellsväska" för 695:-, 13W solpanel, med både cigaretttändaruttag och batteriklämmor, samt även cigaretttändarhane om man vill underhållsladda bilen. Ger 12 V ut (13.4 antar jag) vid full sol.

Jag har idag testat den för första gången, och kopplat in min NiMH-laddare (en GP-Powerbank Smart delta-V-laddare). När min 12V-adapter till iBooken kommer skall jag testa att ladda batterierna från solen också. 13W räcker dock inte till driften.

Har också lyckats ladda mobiltelefonen mha cigkabel, fungerade bra.

13W för 695:- är iaf rätt billigt, samma väska kostar det dubbla på exempelvis Lego Elektronik, och den är trevligt portabel, men är nog inte riktigt "rugged" för fältbruk eller för att lämnas utomhus vid regn.

Skall också köpa Silvas nya 5W-panel, den borde vara "rugged", kostar 895:-, vilket säger ngt om priset på 13W-attaren. Återkommer med utvärdering. Skall prova den på smygjakten till hösten, så får vi se hur den uppför sig i rörelse också. (Ladda jaktradion och batterierna till hörselskydden hade jag tänkt mig)

Märket på 13W är Topray Solar, en kinesisk tillverkare. Inköp för att kunna tillföra åtminstone lite laddning vid nästa strömavbrott. Via batteriladdarcombon ovan så kan vi iaf ladda vårt dagsbehov av NiMH (ficklampor, radio etc), dator och mobiler när strömmen går.

Troligtvis billigt skräp, men ändå...

Och javisst, en solpanel består mest av plast (=olja), men den kanske finns kvar längre än oljan iaf...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Billig solpanel
« Svar #1 skrivet: 24 apr-05 kl 04:35 »
Plast i kapitalvaror är ett bra sätt att använda olja. Plastkassar, konstgödning och Drivmedel är de användningar av oljan som vi bör sluta med.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1646 gäster, 2 användare
Erik Forsman, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser