Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  veggi olja lacknafta  (läst 2672 gånger)

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
veggi olja lacknafta
« skrivet: 24 mar-08 kl 04:54 »
Hej

har alla sett denna?

Har någon provat att förtunna veggo olja med lacknafta = white spirit  på det sättet och hur funka det?

Klarar oljan lägre temperaturer efter att man tunnat ut den med lacknafta?
Kan man tunna ut alla veggi oljor med lacknafta på detta viset.
Finns det information någonstans hur lacknaftan reagerar på veggi olja.
Är det tex glyserinet den angriper och tunnar ut för då borde den kunna klara lägre temp utan att stelna ju.
Finns det några kemikalier som får veggi olja att klara lägre temp utan att stelna?

Så det räcker att sätta värmare på bränslefiltret?

Magi
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 06:24 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

morgankane

SV: veggi olja lacknafta
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 20:05 »
Hej.
Att förtynna oljan med lacknafta=white spirit är ungefär som att använda diesel.
Jag har själv inte använt lacknafta än, men har tanke på att testa det. Hittils har jag blandat in 1 l diesel på 10 l matolja för att hålla den flytande. De fösrsta gångerna såg det ut som dieselen skilde sig från matoljan, men nu har jag lagrad matolja med diesel i över två månader vid 10 grader C och den håller sig fortfarnade flytande. I normafallet ville denna olja ha varit stel som smör.

Några andra kemikalier känner jag inte till om det har provats, de flästa väljer väl att hålla den flytande med värme.

Tänker du konvertera din bil till matolja, skall du göra detta rätt från början, så du inte förstör insprutningspumpen i bilen. Jag har en komplett lösning till dig, som du ser på bifogad bild.

Du kopplar både slangen från ditt ordinarie dieselfilter och slangen från din matoljetank till detta filter. Två magnetventiler slår om, och du väljer matolja när motorn har uppnådd full temperatur.

10-15 km innan du kommer fram till pilen parkeras en längre tid, slår du över till diesel igen. På så sett har du bara diesel i insprutningspumpen och slangarna till nästa dag. Och säkrar en lätt start för motorn.

Har du mycket tjock olja, bör du ha en värmare i den tanken du har matoljan också, så den håller sig lättflytande. Kanske behöver du en extra bränslepump för att underlätta flödet av oljan till filter och IP.

http://www.blocket.se/vi/15650702.htm?ca=23_6_s

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 13:18 »
Tack

.........

Har någon tips på var man kan köpa billig veggi olja / raps olja?

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

morgankane

« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 20:32 »
Du kan få köpa olja av mig, 6 kr/l färdig renad och klar till att användas.....:-)

Hämta själv, finns på 10l och 25 l dunkar, alt 200 l tunna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser