Mest beror det på alla onaturliga tillsatser de använder som inte vi har. Har ni någonsin läst innehållsförteckningen på en limpa man köper i affären?
Jämför det med de 4 ingredienser man "måste" ha för att baka bröd - mjöl, vatten, jäst (eller surdeg) och salt.
Jag har inte bara läst innehållförteckningen, utan jag har även läst recepten och satt degar efter dom.
Visst finns det bröd med konserveringsmedel, men idag har konserveringsmedel så dåligt rykte att om bagerier undviker dom om det bara går. Vad gäller just fralllor så är enda tillsatserna jag använt askorbinsyra eller format.
Askorbinsyra är c-vitamin och man tillsätter det för att minska rasktiderna, format är en blandning av askorbinsyra, enzym och emulgeringsmedel.
Jag tycker man för det för lätt för sig själv om man står och skäller som en bandhund om tillsatser i brödet utan eftertanke.
Det finns mycket som kan klassas som tillsats eller konserveringsmedel om man så önskar.
Tillsätter man surdeg i ett bröd är det en tillsats, utöver smakförändringen får man även längre hållbarhet och ett mindre smuligt bröd. Tillsätter man ättika och proprionsyra vilket är två av dom verksamma substanserna i surdeg får man samma resultat. Men proprionsyra låter givetvis mycket otäckare än surdeg.
Malt och vört kan man tillsätta vilka utöver färg och doft tillför degen enzymer. Eller så kan man tillsätta amylas vilket är den verksamma substansen i malt och vört.
Visst kan man köra med en vattenskål i ugnen och stänka på bröden men det blir inte riktigt lika bra och dessutom är det som sommartorparn skrev lite besvärligt.