Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp tjäder  (läst 4887 gånger)

lenore

Föda upp tjäder
« skrivet: 19 mar-08 kl 19:40 »
Hejsan! Jag såg en kurs på öster malma där man kunde lära sej att föda upp och plantera ut tjädrar, fasaner och rapphöns.
Jag undrar vad ni tror om det? Jag har hört att många av fåglarna blir tagna rätt snabbt av rovjdur eftersom de inte lärt sej att vara försiktiga, men är inte säker på om det är sant.. Någon som vet hur det är, är det någon idé att sätta ut eller blir de tagna direkt?

Jag är alltså inte intresserad av att jaga fåglarna sen utan tycker det verkar vara en kul grej att föda upp och sätta ut fåglar..
Undrar också, om det nu är någon poäng med det - vart kan man få tag på avelsägg?

Tacksam för svar :)

Filip Skräplund

SV: Föda upp tjäder
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 20:34 »
Fasanerna brukar räven ta.
De vuxna brukar klara sig några år men jag har aldrig sett några ungfåglar.
Troligen är dom inte riktigt anpassade till våra rovdjur.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 22:57 »
För många år sedan var jag och hälsade på en man i Halland som födde upp tjäder, orre och dalripa.

Jag tror de som vet mest om det här är jägarföreningarna, du kanske kan kontakta någon sådan och fråga

Edgar

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 10:00 »

Det går inte att plantera ut djur hur som hellst.Det finns (fanns) en skala från 1 till 10,på olika miljöfaktorer (biotop) som måste finnas.Tex vatten udervegitation mm.Har man åtta eller tio så är förutsättningarna goda,kommer man under fem så är utsikterna tämligen dåliga.Det är därför som många utplanteringar misslyckas,för att biotopen inte passar den arten.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

xjakt.blogspot.com

• besök gärna xjakt.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 14:27 »
Det är hur svår som helst.
Jag har prövat att föda upp och sätta ut det mesta, harar, kaniner, fasaner.
Oftast har det fallit. den enda gången det inte gjorde det var med fasaner, men det var efter 2 års förberedelser.
Det bästa du kan göra i stället är att skapa förutsättningar för dem.
Det vet du ju säkert själv men, håll efter rovvilt och fågel. sedan följ regeln foder och skydd. Ta fram grus etc...

Men å andra sidan är det ju kul och "pyssla"!!
Stå still och skjut rakt

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 14:55 »
I mina trakter släpps tusentals fasaner ut, de är avsedda för att jagas, och jägarna får nog någon, många ligger längs vägarna döda. De verkar orädda och tappet är stort.

Nu dör en majoritet av alla djur inte sotdöden, så det skiljer sig kanske inte så mycket från viltfödda, kanske blir det med utsättningen helt enkelt mer än området kan bära.

Man matar dem även efter utsläppet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lenore

« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 21:11 »
Ah, okej.. Men hur är det med vart man får sätta ut fåglar, måste det vara på egen mark?

Annars antar jag att man lär sej mer om biotoper osv på kursen? Jag vet också att min skola har fött upp rapphöns tidigare så jag ska försöka prata med dem..

Dela detta:

* Inloggade just nu

1629 gäster, 4 användare (1 dolda)
torparhulda, torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser