Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge som fäller  (läst 1095 gånger)

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
Bagge som fäller
« skrivet: 19 mar-08 kl 11:52 »
Mina föräldrar har en bagge och två tackor (varav en har två små lamm) som hobby. Fåren är blandras, tackorna vita och baggen brun (och hornlös).
För någon vecka sedan började baggen fälla sin ull längs ryggen, under den gamla ullen var ny fin ull och huden var inte alls irriterad.
De bor inne, tackan med lamm i en box och baggen med andra tackan i boxen bredvid, tackorna visar inga tecken på att tappa päls.
Har läst om både pälsätarlös och får som fäller, vad kan det vara?

När jag var där och skulle kolla vad min pappa snackade om tittade jag på de små lammen. Då var de olika stora och hade olika päls/ull. Bägge mådde superfint och åt som de skulle.
Den minsta av lammen hade kort och jätte kryllig päls medans den andra hade mer ullig päls. Den bruna baggen är far till dessa.
Kan det vara olika ras som slagit igenom?
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge som fäller
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 15:00 »
Det kan det mycket väl vara. De har ju lite olika anlag med sig. Beroende på vad för raser som finns i baggen, kan han säkert fälla naturligt.

Westan

  • Inlägg: 236
SV: Bagge som fäller
« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 12:05 »
En  av baggarna här - 16 stycken fäller också. Det börjar på ryggen precis som hos dig. Några av våra tckor har också
tendens till att fälla ullen men det är senare på året och gäller framförallt under mage, jumskar och bröst. Tror att
detta är egenskaper som hänger kvar från urfåret. Vår får är av allmogetyp. När jag var på Färöarna - det var sommaren
1991 så såg vi får med hela fällen hängades om bakhasorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser