Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund som äter katt/hästskit?  (läst 5610 gånger)

Zaritza

• -
hund som äter katt/hästskit?
« skrivet: 18 mar-08 kl 15:41 »
Hej Hopp!!

Är det någon här som vet anledningen till att en hund äter kattskit/hästskit? har hunden brist på något eller ligger det helt enkelt i generna från förr?
*funderar*

Ha det gott!
//Madeleine

anette i bugared

• -
SV: hund som äter katt/hästskit?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 16:31 »
Det ligger säkert i generna.
Vår veterinär sa dessutom vid något tillfälle att hästskit innehåller en massa nyttigheter för hunden, vitaminer och mineraler tror jag han sa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 11:52 »
Eftersom hundar har ett så inihelsike mycket bättre luktsinne än vad vi människor har, så känner de lukten av den mat som Katten/hunden har ätit, där vi bara känner lukten av skit. Vet att vissa hundfoder går mer genom hundens matsmältning utan att helt brytas ner och då tycker andra hundar att den skiten helt enkelt luktar mat! :P
Det är inget behov av mineraler o dylikt. Sedan är ju hundar faktiskt asätare, hur äckligt vi än tycker att det är, och gillar saker som är snuskiga....
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 15:58 »
Min äldre hund äter bara frusen hästskit. Jag tror han tycker att det är gott....
Åsenfår, hundar och katter

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 16:47 »
frusen hästskit=hundglass!

hundarnas tarmsystem fungerar ju som i gamla tider så anser jag att just smält vegetabilier är ypperligt för dem.
de har ju svårt att smälta cellulosa(därav att man måste koka sönder potatis o ris) o det här rä ett enkelt sätt för dem at få vitamner i sig.
det fins heller inga parasiter som har samma värddjur ellan hund o häst(däremot måste man maska omd e äter kattskit eller gnagare el dött vilt)

Enda abret är att man måste verkligense up runta vmaskningstiderna med hundarna så de ej får i sig medlet,speciellt ivermectin o collieraser.

Mina hundar har ätit hundglass,både frusen o tinad i alla år,o varken jag eller de har blivit taskiga i magen av det.
jag förösker s edet som attd et är bearbetat gräs... :-X
Disability is an attitude

Zaritza

• -
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 19:11 »
hihi, ja ni har säkert rätt allihopa...har ju ingenting emot att hon äter det egentligen, har bara undrat varför... :)
det enda äckliga är ju bara när hon har varit i kattlådan o rotat utan att jag har märkt det och sen vill komma och pussa på matte!!   ;D ;D ;D *urk*

kramiz!!!

Beza

• CHarity for Animals Society
« Svar #6 skrivet: 22 mar-08 kl 19:27 »
Kattskit är äcklig, men inte hästskit.... Det är ändå bara gräs ;-)

Jag har tre hundar, tar de till stallet ibland, där får de mumsa i sig hur mycket de vill - jag väntar med mockningen tills de har ätit färdigt ;-)

Det lustiga är att inte alla bitar smakar lika bra - de luktar sig till det de vill äta, ibland spottar de ut en bit och tar en annan.... Jag antar att det är ändå "nyttigheter" de väljer.
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 mar-08 kl 01:22 »
Mina hundar käkar får/häst/ko skit och det är färska grönsaker och vitaminer!
Bästa färska vitamin tillskottet för en hund!
Det är så bra så nån borde ta tillvara det och djupfrysa och sälja!!

Har hört nån prata om att stora hundraser hade inte höftproblem när dom föddes upp i lantmiljö och hade tillgång till denna nyttiga kost!
Vet inte om det är sant eller inte men jag inser att det kan bara vara nyttigt så jag låter mina hundar hållas!

kattskit är samma sak men annan sorts energi,,men äckligare! usch fy bubblan! där säjer jag ifrån och säjer FY högt o ljudligt! blää! :)

koskit är ju liksom bara spenat  :)

Bäsen

« Svar #8 skrivet: 23 mar-08 kl 01:51 »
Innan jag låter barnen leka i sandlådan får hunden städa den några minuter från kattskit. Enda nyttan min hund gör.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Zaritza

• -
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 21:45 »
bläääääääääääääääääääääää...!!!  ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 22:10 »
Sålde en valp en gång. Valpköparna ringde efter två veckor och var förtvivlade, valpen åt ingenting hemma hos dom. Jag frågade vad valpen gjorde på dagarna. Kom fram att den mest grävde i rabatterna i bostadsområdet... Jag fattade snabbt att den åt kattskit. Katter bryter inte ner maten lika bra som t ex hundar, viket innebär att mer näring går ut i skiten. Smaskens! Valpen mådde ypperligt på denna diet...

Border Collie-rasen är praktiskt taget uppfödda på fårskit i sitt hemland, där rasen kommer ifrån. Inget skadligt i denna vana, men se upp för pussar!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 22:21 »

Border Collie-rasen är praktiskt taget uppfödda på fårskit i sitt hemland, där rasen kommer ifrån. Inget skadligt i denna vana, men se upp för pussar!

:P Ja huva', här försöker vi freda oss mot alla "skitpussar" dagarna i ända. ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 29 mar-08 kl 13:06 »

Våra Maremmor äter oanade mängder med fårpraliner,
valparna brukar ha en period när de nästan bara äter
den "naturliga" maten...  :P

Själv var jag orolig över den dieten med första hunden
och försökte få i henne hundmat med många olika knep
utan större framgång, nu tar jag det som det kommer
vill de inte ha hundmaten och är pigga får de säkert i
sig det de behöver.    ::)
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Lusa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 mar-08 kl 19:24 »
ingen fara , bara nyttigt med fibrer :)
sålänge du inte har en hund av collie-ras/blandras (även andra raser ex vissa vinthundar) och djuret som sket nyligen blivit behandlat med något ivermektinpreparat tex Ivomec som är ett vanligt avmaskningsmedel.

Och nog kan det inte vara särskilt nyttigt med en sån kraftig ivermektindos som hästskiten innehåller för Någon hund över huvud taget.
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 19:31 av Lusa »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 mar-08 kl 18:18 »
Jag hade en skabb-räv som överlevde en hel vinter på att gå och äta ströbädd som stack ut under grindarna i fårhuset, lagom blandning av ensilage och fårskit. Tyvärr klarade den sig mycket bra på den dieten!!! (Fick behandla hundarna mot rävskabb hela vintern...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 30 mar-08 kl 20:14 »
En varning som sagt var för häst (och annan)skit med mediciner i, har hästen fått avmaskningsmedel är det inte säkert att hunden överlever efter att ha ätit skiten. Även skit med ensilage kan vara farligt, en del hundar kan bli riktigt sjuka av detta. Annars är det bara att smaska på  ;D

heid84

• novemberbarn
« Svar #16 skrivet: 02 maj-08 kl 08:14 »
Det är märkligt hur, iaf min hund, blir stendöv när hon har hittat (hund-)bajs att äta. Helt plötsligt förstår hon inte innebörden av vare sig nej, stanna, sitt eller loss. Det enda som gäller är att glupa i sig så mycket av bajset som bara är möjligt, och gärna spara resten i skägget... Och ja, jo, vi var precis ute på promenad och detta inträffade, så jag är lite irriterad på henne. Har brottats i duschen för att få bort det värsta och nu roar hon sig med att torka nosen på hallmattan...
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #17 skrivet: 02 maj-08 kl 09:34 »
nackdelen med en vallhund som äter fårskit är att den kan sprida parasiter till andra gårdar, om du åker iväg på träning/tävling och hunden skiter kan den lämnar mask efter sig
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 04 maj-08 kl 19:32 »
Jag har en vallhund, som gärna äter fårskit och som jag får avmaska emellanåt för att hon inte ska sprida parasiter till andra får. Visst är det äckligt när hunden äter skit men när min hund hittar riktigt lös och smaskig fårskit så brukar hon välja att rulla sig i den och det gör hon noggrant. Jag föredrar nästan att hon äter det.....
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser