Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta direktel mot vad?  (läst 13687 gånger)

lemoni

Byta direktel mot vad?
« skrivet: 16 apr-05 kl 13:02 »
Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus på landet. Det ligger jättevackert precis vid skogen, och det tar bara några minuter att gå ner till havet. I byn finns, förutom vi, en barnfamilj, två vuxenhushåll samt en liten hästgård. Vårt hus är en gammal skola som är ombyggd i flera omgångar, delar av den gamla byggnaden är nedbrunnen. Äldsta delen är från förra sekelskiftet, mittendelen av huset är byggd på 1960-talet och slutet av huset byggdes runt 1985.
Nu till min fråga. Hela huset värms idag av direktverkande el, vilket vi förstås inte alls gillar. Det finns en braskamin i vardagsrummet som ligger i den äldsta delen av huset. Vi planerar att sätta in en liten vedspis (som vi hittade i ett av uthusen!) i köket. Detta kommer säkert att räcka en del, men knappast till hela uppvärmningen.

Hur mycket värmer skorstensstocken om man eldar i en vedspis?

Och hur kostsamt och bökigt är det att byta till tex jordvärme eller luftvärmepump?

:)
Lenchen

Wolverine

• Gäst
Re:Byta direktel mot vad?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-05 kl 14:23 »
Hello!

Har ni eldningsmöjligheter bör ni inte satsa på bergvärme. Det är en kostsam investering, lönsamheten hänger mycket på elpriset.

Nu är det så att vi numera lever i en begynnande integrerad europeisk elmarknad. På kontinenten är elpriset ca dubbelt så högt.  Det är dit vårt pris kommer att gå, inte kontinentens mot det nordiska priset.
Med europeiskt elpris kommer eldrivna värmepumpar att bli olönsamma. Frågan hur långt tid det kommer att ta innan vi nått Europanivån, där finns en oskäkerhetsfaktor.
En fastbränslepanna (ved e dyl) är bättre om ni inte bor inom tätbebyggt område.

Vidare, när ni byter till bergvärme från direktverkande är det vedertaget att elen som driver kommer från smustig kolkraftsproducerad el på kontinenten. Fenomenet kallas för "el på marginalen". Den släpper ut ca 80 gånger mer koldioxid till atmosfären vid produktion än svensk medelel.
Miljömässigt kan eldriven värmepump räknas som ett sämre alternativ .

Har ni inte ett vattenburet värmesystem installerat blir det dyrt.
Frågan är om ni har flera skorstenar eller bara en? Har ni flera, kan pelletskaminer vara ett alternativ. Det finns pelletskaminer med förråd, så att man inte behöver fylla på varje dag.
Har ni järnspis i köket kan denna bytas ut till en kökspanna som lätt värmer vatten och i.a.f. en del av bostadsuppvärmningen.
Vidare, det finns en tillverkare i Göteborg som säljer billiga mantlade kaminer som kan kopplas mot ett vattenburet system.  Tyvärr har jag inte adressen här.
Går ofta att finna bra begnande saker, så håll utkick!

Visst värmer skorstensstocken, men i förhållanden till ett vattenburet system är det ett sämre alternativ. Det är i.a.f. bättre att elda och låta stocken bli varm än att värma huset med el.

Slutligen, kolla först om e.v. tilläggsisolering kanske är bättre. Oftast är det billigare än att byta uppvärmningssystem. Här skall man dock vara mycket vaksam, äldre hus isoleras inte hur som helst.

Mitt råd är: isolera och se till att elda mycket i spisen/kaminen med billigt bränsle alternativt byta mot en pelletskamin. Elkostnaderna går ner och det gör de totala uppvärmningskostnaderna också om ni köper billig ved och klyver själva.

Jag sitter förnärvarande och gör en miljöutvärdering om konvertering av direktverkande el i ett flerbostadshus. Man gjorde mycket dumma saker på 70 - talet. Anledningen till att vi har så mycket direktverkande el ligger i den massiva kärnkraftsutbyggnaden, man behövde helt enkelt avsättning för överproduktionen av el!
Vi har plöjt ner minst 100 miljarder för något onödigt!

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:47 av Jordlöpare »

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-05 kl 19:43 »

hej Wolverine.
jag måste fråga en sak i sammanhanget. VARFÖR anses det som så dyrt att installera vattenburen värme?

Är det jobbet som kostar? Eller är materialet speciellt dyrt?
Jag kan koppla vatten själv, som du säkert förstått från andra diskussioner, så vad/hur ska man räkna på ett vattenburet system, om man kan installera själv? Och vad kostar installationen? Några tumregler kan du kanske komma med?
Jobbar du som energirådgivare i någon kommun eller något liknande?

Mikael Perman

Wolverine

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-05 kl 00:41 »
Du är inne på det: arbetskostnaden. Materialet kan man hitta billigt, begagnat bl.a.
Gör du det själv kan det bli mycket billigt. En hake dock, försäkringen kankse inte gäller vid en vattenskada. kolla först.

Ett riktmärke Energimyndigheten har är 5000 kr per element. Då är allt inräknat.  Har man direktverkande el ser man snabbt hur många element man behöver och då kan man skatta priset grovt med ovanstående riktmärke.
Själv tycker jag inte det är dyrt med tanke på flexibiliteten man får, att kunna skifta energislag. Fast gör man en kalkyl med dagens elpris, och man har direktverkande el, är det oftast billgast att tilläggsisolera.
Mycket av lönsamheten i investering av nytt energissystem idag hänger på elpriset. Det gäller både för småhus och kraftverk.

Mvh Jordlöpare

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-05 kl 08:02 »

Hej.
Jag måste fråga, 5000/radiator, inbegriper det centrala delar som panna, patron, pumpar och liknande? I så fall, vad för typ av panna?

Jag är ju inte installationselektiker, utan industri-dito, så jag har ingen motsvarande siffra på direktverkande el, men jag skulle gissa på en 2000/radiator. Du kanske har någon siffra där?

Om skillnaden är 3000 per radiator, så borde det ju tjänas in väldigt snabbt, om man jämför pellets/vedeldning, relativt direktverkande el?

Finns det bidrag för sådan konvertering?

Mikael Perman.

Wolverine

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 apr-05 kl 10:45 »
Skattningen innefattar rör, radiatorer, tryckkärl och pump. Inte panna!
Det bör sägas att det rör sig om en skattning, vid installationer är utformningen avgörande, likaså är det en fråga om upphandling varför priset kan variera kraftigt.

Bidrag för att konvetera från direktverkande el finns inte längre för småhus, kolla med boverket.

I fallet ovan kanske det går fint att värma huset utan vattenburet system(?). Tycker att man måste se till förutsättningarna och ställa dessa mot de ekonomiska aspekterna. Vi luras att satsa pengar på saker som vi många gånger hade kunnat leva utan, lite kritisk förhållning skadar inte.

Mvh Jordlöpare

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 apr-05 kl 20:13 »

hej.
ja självklart ska man vara ifrågasättande. personligen så är jag ute och reser så mycket, att det aldrig skulle kunna fungera utan ett system som även fungerar då jag är borta.

Men där är ju förutsättningarna så olika.

Mikael Perman

Wolverine

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 apr-05 kl 23:25 »
Hej igen!

Fann den återförsäljaren av mindre kaminer med vattenslingor. De har kringutrustning till kaminer för 12 voltssystem, pumpar e.t.c. om man vill nyttja dessa oberoende elnätet.

http://www.glembring.se/

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:48 av Jordlöpare »

lemoni

« Svar #8 skrivet: 18 apr-05 kl 10:04 »
Tackar massvis för både information, tankar och funderingar!

Det lutar för närvarande åt att vi ska försöka utöka antalet eldstäder och se över kallras från fönster och dörrar. Vi behåller några radiatorer, men försöker så långt det är möjligt att låta dem stå kalla.

Vilket underbart forum!  ;D
Lenchen

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #9 skrivet: 18 apr-05 kl 13:40 »
Behåll alla radiatorer, men låt dem om möjligt stå kalla. En elradiator är en fantastisk resurs, när man känner behov av den.  Sitter den redan på plats så är det onödigt att ta bort den, om det inte är för att ersätta den med vattenburen värme.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 23 apr-05 kl 17:12 »
Vi anses ha direktverkande el. Men vi har valt att endast ha på den i badrummet (handdukstork) och i tvättstugan i källaren.

I övrigt värmer vi vinterhalvåret med ved ur en enda braskamin (Keddy spisinsats), samt en billig (20000:-) luft-luftvärmepump om vi inte är hemma (den står nära spisinsatsen, så har vi eldat så går den aldrig igång). Kaminen står i källaren, där vi alltid har gott och varmt (24C+). På markplan blir det 16-18 grader vintertid, 16 i sovrummen, 18 i hall, kök och bibliotek. Duger gott, om man tar på sig ett par tjocka strumpor eller tofflor.

Varmvattenberedaren gick sönder, så vi satte in solvarmvatten från Inka energi, sommarhalvåret hinner vi inte göra av med varmvattnet. Just idag har vi 300 liter 80-gradigt vatten (har tagit bort termostaten, så i köket kan vi tappa 80-gradigt ur kranen, vattnet kokar upp lite fortare då... Som värst kan det vara 95-gradigt, men jag får nog slå på termostaten igen eftersom dottern börjat dra fram stol till diskbänken). Vintertid blir det förstås direktel till varmvattnet.

Sedan har vi stängt av värmen i källarförrådet, räcker med spillvärme från tvättstugan och uppvärmda gillestugan, kör med 5C i garaget.

Därmed har vi gått från 28000 kWh i förbrukning ner till 14000 kWh.

Och ingen dyr och miljöovänlig bergvärmepump, som ändå kommer gå sönder efter 10 år...

Egen skog till veden förstås...

Det fungerade för oss. De flesta står väl inte ut med 16-18 grader, men när vi har gäster så blir det snabbt varmt om alla sitter i samma rum, så ingen besökare har klagat.

Kostnad braskamin: 8000:-
Luft-luftvärmepump: 20000:-
Solvarmvatten: 23000:- (inklusive installation och statsbidrag).

Besparing per år: 11000:- med dagens elpris. Som sagt, så kommer det bli europeiska nivåer, och då lär många bergvärmemänniskor klia sig i huvudet. Står redo med veden...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #11 skrivet: 23 apr-05 kl 17:25 »
Ett annat gott argument för lokaleldstäder som kaminer eller vedspisar är att de fungerar vid strömavbrott, och har inga rörliga eller avancerade delar som kan gå sönder (tja gångjärn kanske?).

Trots sotningsbehov, så blir kostnaden därför rejält mkt lägre än avancerade produkter som en dag kommer gå sönder och kräva reservdelar. Se bara på all mikroelektronik i en bergvärmepump.

Vi står inför en väldigt omvälvande tid vad gäller den globala energiförsörjningen (hört talas om "peak oil"?). Mycket kommer ändras, och det är olämpligt att vara beroende av reservdelar tillverkade på andra sidan jordklotet, eller reservdelar som kan komma att bli bristvaror.

Avancerade saker går sönder, förr eller senare. Vintertid måste inte ett helt hus vara uppvärmt, om det inte vore för att man har vattenburen värme som fryser sönder annars.

Jag litar inte på att industrin kommer kunna svara mot efterfrågan om säg 7-10 år när bergvärmepumparna från "bergvärmevågen" börjar gå sönder, speciellt inte när oljebristen sätter in och slår till mot hela logisitiksystemet och ekonomin.

Bra tips att behålla elradiatorerna för punktvärme vid behov, själva har vi dock monterat bort hälften, då vi aldrig använde dem. Vi har kvar dem i sovrummen, men har sluppit använda dem trots -25C som värst.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 apr-05 kl 15:36 »

Hej.
Har ju två hus, en gäststuga och ett "stort" hus.

I stora huset kör vi för närvarande direktverkande el, som vi har inställd på ca 15 grader, så värmen hålls på en minimumnivå.

I övrigt har vi två eldstäder, en braskamininsats i fd öppna spisen och en järnspis i köket. Insatsen klarar utan problem att hålla 20-25 grader på ovanvåningen. Järnspisen eldar vi i om vi vill laga mat utan el, eller om det är mer än 20 minus ute och vi vill ha varmt fort.

Jag har också tillägssisolerat hela huset, bla har vinden numera 40 cm isolering och bytt till treglasfönster, och i det hela halverat elförbrukningen.

Jag hoppas att göra något som drar ner värme i källaren också, till nästa vinter.

Veden gör jag själv, eftersom det finns många stora trän på tomten. Det kommer inte att räcka i evighet, men en tre-fyra år till finns det ved för, sedan måste jag köpa. Men då bor jag nog inte kvar där.

Vedklyven går inte fortare, men det sparar min rygg, som jag förlyft i yngre dagar.

Allt detta är ju tämligen enkelt, men många skulle inte acceptera att komma upp 6 på morgonen med 15 grader i huset, och börja elda, varje morgon. Och komma hem varje kväll, och börja elda.

Så även om det är en fungerande lösning för mig och min fru, så vet jag om många som inte skulle göra det utan att de blev tvingade till det på något sätt.

SKa alternativen slå igenom bland flertalet, ja då måste det nog vara mer bekvämt, eller spara en ruskig massa pengar.

I det lilla huset håller jag på att installera vattenburen golvvärme, som blir sol/el. Fungerar det bra, ska det n i stora huset också.

Det tror jag att folk skulle acceptera, för många installerar ju vattenburen golvvärme idag, ändå.

Mikael Perman.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 25 apr-05 kl 17:44 »
Vad gäller bekvämlighet, så betalar folk gärna 1000-2000:- i månaden för att träna på gym någon gång i veckan, men att spara pengar och få motion på köpet genom ved är det inte tal om...

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 apr-05 kl 11:08 »

Hej.
Japp.
Så är det.

Mikael Perman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 30 apr-05 kl 10:38 »
Det gäller att börja i tid...

Nu har jag kommit in efter att ha staplat ved tillsammans med min 23-månaders dotter. När jag frågade henne "vill du hjälpa pappa att stapla ved" fick jag ett väldigt glatt "JA!" och så sprang hon bort till vedhögen. Hon bar så mycket att hon till slut inte orkade mer. Visserligen ett vedträ i taget, men ändå.

Fast jag vågar inte ha henne i närheten när jag kapar eller hugger förstås.

Schpinkeldiel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 aug-05 kl 20:18 »
Gammal forumtråd...fast jag hittade iofs precis hit. Kändes dock lite onödigt att lägga upp en ny tråd med samma ämne.

Har precis investerat i min första villa som givetvis värms upp med direktverkande el. Kommer som första steg att installera en Sanyo SAP-KCRV123EHN luft/luftvärmepump.
Objektet är ett kedjehus 1 1/2 plan med ca: 133kvm boyta och väldigt öppen planlösning.
Som komplement till värmepumpen har jag fått för mig att jag skall installera en Jötul F220 braskamin och för detta ändamål behöver jag även tillverka en skorsten.
Jag undrar om ngn har en aning om vad dessa komplement kan betyda i besparing av uppvärmningskostnaden?
Är rädd att det blir lite som livrem och hängslen.
Kan det vara problem att få bygglov inom tätbebyggt område för skorsten?

Mullvaden

« Svar #17 skrivet: 06 sep-05 kl 13:48 »
jag är verkligen ingen expert på det här men kan berätta om lite iaktagelser jag gjort.
dörrar är väldigt bra energibesparing. då kan man stänga ute kyla och drag och ha lägre temperatur i rum man inte nyttjar så ofta jmfr. förr när man bara eldade upp i saln när det komm finfrämmen.
tilläggsisolering har reda nämnts,det är ruggit effektivt med såna här plattor man sätter på utvändigt,visserligen i gullfiber......

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 sep-05 kl 13:00 »
Det tycks finnas eldningsmöjligheter redan. Behövs mer?
Då hänger det delvis på vad tid man har. En luftvärmrpump är relativt billigt att anskaffa och i drift om du inte har tid att sköta spisen och inte vill lägga för mycket pengar.

Bäst är att installera en rejäl brasa, som täcker upp vad som nu fattas.

En gång i tiden, för sex år sen gick jag från oljeeldning, av flera skäl, hade tänkt på det länge, men som vanligt styrde plånboken, oljan kostade då 5000 kubiken och jag förbrukade nästan 4 kubik. Jag la 20000 på en luftvärmepump. Slängde ut oljebrännaren och stödeldade med ved när det var kallt.
Mot oljepriset har jag sparat 90 tusen sen dess. Nu har även elen blivit  alldeles för dyr, så det underlättar att helt gå över till biobränsle.  Nu står värmepumpen, och den elektriska varmvattenberedaren still året runt, och jag tänder en varmvattenbrasa en gång om dagen när det inte är eldningssäsong, och helt med ved när det blir kallt.
Jag anser att det är värt att ta sig tid till detta, det är såväl miljövänligt som billigt, då jag hittils inte har behövt betala för veden, en död alm vill man ju ha fälld och borttransporterad, och ibland tom tänka sig att betala för det. Långsiktigt tror jag ved snart blir hårdvaluta, så det blir svårare att få det kostnadsfritt, och planer på energigröda finns.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Schpinkeldiel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 nov-05 kl 21:18 »
Har förstått att eldning är det billigaste och även det jobbigaste  ;) om man klyver veden själv. Kommer dock att nöja mig med luftvärmepumpen denna vinter för att se var vi hamnar någonstans prismässigt mot den beräknade driftkostnaden från de förra ägarna.
Kanske blir det aktuellt med braskamin nästa höst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

925 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser