Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskägg  (läst 2766 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
maskägg
« skrivet: 18 mar-08 kl 13:28 »
Hur ser maskägg ut? Jag och sonen grävde i landet här om dagen, innan snön kom. Drygt 4cm ner låg tätt samlat 2mm stora i princip genomskinliga ägg. Jag hoppas att det är maskägg och fasar för mördarsniglar, som vi ännu inte har. Är det någon som vet?

Mot slutet av veckan ska jag börja så lite tobak. Tidigt, kanske, men vem orkar vänta?

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
SV: maskägg
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 17:46 »
Är de runda och genomskinliga kan det vara snigelägg. Men det kanske är vinbärssnäckor, då äter de upp mördersniglarna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 20:15 »
Men det kanske är vinbärssnäckor, då äter de upp mördersniglarna.

VA! Är det sant att vinbärssniglar/snäckor äter mördarsniglar? Har jag inte hört förut. Har inte fått mördarsniglar i trädgården ännu men, de knackar på dörren och har kommit till norra hagen nu.  >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 20:40 »

VA! Är det sant att vinbärssniglar/snäckor äter mördarsniglar? Har jag inte hört förut. Har inte fått mördarsniglar i trädgården ännu men, de knackar på dörren och har kommit till norra hagen nu.  >:(

Citera
Föda
Vinbergssnäckan är vegetarian och äter ett brett urval av örter, alger, svampar och lavar.
http://www.alternativ.nu/handbok/djur/snackodling.html

Citera
Snäckan är en växtätare och förekommer främst på skuggiga ställen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssn%C3%A4cka

Tvivlar på att både alternativ och wikipedia har fel närde säger att vinbergssnäckar är vegetarian.  :-\
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 21:22 »
De äter definitivt inte sniglarna, men jag har sett dem på äggsamlingar flera gånger, så jag har uppfattningen att de äter snigelägg när de kan. Har inte dissekerat och analyserat maginnehållet dock.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser