Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp..vad ska jag göra me baggen!!? AKUT  (läst 2518 gånger)

Taggis

• vänner
Hjälp..vad ska jag göra me baggen!!? AKUT
« skrivet: 18 mar-08 kl 10:16 »
Hörde ett jäkla bäande från hagen o smög ut för att se vad det var som gjorde det (mat hade dom fått så det kunde inte vara det) .
Får då se vår bagge springa som en tosing o jaga tackorna o försöker stånga dom där han kommer åt & dom ska ha lamm om nån vecka!!
Vad ska jag göra me han ?Blev så arg på han att jag överväger/de att ringa en granne o be honom sätta en kula i pannan på tosingen me en gång !
Varför gör han så här ,snälla ge mej råd o tips
                                                                         / mvh Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lotus74

• Värmland
    • Struven
SV: Hjälp..vad ska jag göra me baggen!!? AKUT
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 10:31 »
Jag har en kompis som har gute-får och när tackorna närmar sig lammning så separerar hon dem från baggen för annars så stångas han. Så jag rekommenderar att du särar på dem snarast möjligast.
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 10:38 »
Ja det får bli så . Problemet är att jag är ensam hemma o inte gärna går in i hagen utan gubben!Får se om jag kan lösa det ändå....själv
jäkla bagge *mutter*.Hej så länge 

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 10:43 »
Vi fick det problemet för 2 år sedan! Vi hade hört att baggarna oftast var bra mot tackor o Lamm men jäklar vad han sprang på dem. Han tog sats och brakade rätt in i ett nyfött lamm rätt i väggen :o som tur va hände inget med lammet utan det blev att sära på honom och det slutade med slaktbilen för att han tog sig över allt för att ta sig in till dem. Sprang t.o.m ifrån en skogsfålla som en dinosaurier!!!
Önskade att jag hade fler baggar så man hade kunnat ha dem i bagghage då men vi ville inte ha fler djur just då.
Hoppas det inte blir så för dig Taggis :-\ Lycka till :)

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 13:17 »
PANG!
Så har vi löst våra baggproblem när de uppstått. Och inte är det fel med lite färst fårkött frammåt vårkanten heller..... Det finns väldigt många nya bagglamm att välja bland frammåt sensommaren/hösten...

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 18 mar-08 kl 13:29 »
Hade samma problem själv för någon månad sedan, och min ilska över dum bagge rann av mig när Henning här på forumet förklarade att det inte är naturligt för baggen att gå kvar hos tackorna efter betäckningen.

Jag löste det med att sätta in honom i en förstärkt box jag snickrade till (170 cm höga väggar....behövs...), och visst protesterade han först. Nu har han dock inga problem med sitt nya soff-potatis liv.

Som en kompis sa - hur kul skulle du tycka det var att bo ensam grabb bland ett helt gäng höggravida gnälliga fruntimmer....?  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 18 mar-08 kl 14:11 »
Jag hade också samma problem för en tid sedan. Jag skrev här på forumet och fick många goda råd. Han var kanske inte lika våldsam som en del andra baggar här men han stångade tackorna när de stod i vägen. Om jag gjorde någon obetänksam rörelse så ville han stånga mig också. Nu står han ensam i en stadig box. Första veckan var han nästan galen, bräkte hela tiden och försökte ta sig ut, vilket som tur var inte lyckades. Boxen är stabil och har höga kanter. Jag vågar inte ha honom bland tackorna när de snart ska lamma och vet inte riktigt vad jag ska göra med honom. Har lite motstånd mot att slakta honom, skulle gärna vilja att någon, som bättre kan handskas med baggar och där han fick baggsällskap, kunde ta hand om honom. Han är väldigt gosig och kelig när han är på det humöret.
Åsenfår, hundar och katter

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 18 mar-08 kl 14:42 »
Hej

Jag har också särat på baggen och tackorna. Märkte han började bli bufflig och elak mot mina dräktiga tackor. Nu har han suttit i en hästbox snart en månad. Det var jobbigt i början för han stångades, hoppade och kämpade för att ta sig ut men nu går det jättebra. Han har blivit helt förändrad, lugn och fin. Han får komma ut varje dag och går runt tillsammans med mig inne i stallet när jag pysslar med de andra djuren (fåren är i en annan byggnad).

Vi kelar och gosar jättemycket sedan är han nöjd och går självmant in i boxen och mumsar på höet.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Fordson

« Svar #8 skrivet: 18 mar-08 kl 15:09 »
Vi tog bort vår bagge för ett par veckor sen. Han hade börjat buffa på tackorna, och en tacka tog han faktiskt fart mot och siktade på.
Vi hade lite dåligt samvete, vi kunde kanske ha separerat honom men nu när lammningen har börjat är det sååå skönt att inte behöva bry sig om en arg och ego bagge. Det kommer ju faktiskt nya baggar till hösten.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 18 mar-08 kl 15:37 »
Helt sant, det kommer nya baggar....ska man inte använda baggen igen kan man lika gärna skicka honom direkt, så slipper man bekymret.
Har man som jag betalat fina pengar för baggen och vill kunna lägga på en gång till (inte lammen nä), så får man trixa lite - men det går!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #10 skrivet: 18 mar-08 kl 17:27 »

jag har lagt ut länken tidigare men tycker att det är värt att se. ilskna baggar är ingenting att ha, och det finns inte ett djur i hela världen som har rätt att misshandla sin skötare
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

amarantus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 mar-08 kl 17:42 »
Ja det får bli så . Problemet är att jag är ensam hemma o inte gärna går in i hagen utan gubben!Får se om jag kan lösa det ändå....själv
jäkla bagge *mutter*.Hej så länge 

Hoppas du klarade av baggen själv idag! Inte en picknick precis :P fråga mig -jag vet hur stark vår var. Han hade kunnat få mig att flyga ;)

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 20 mar-08 kl 10:19 »
Tack till er alla för tips & råd om min "buffel"!
Har gått & funderat dessa dagarna på vad jag ska göra me honom & efter att i går kväll pratat med min får mentor (som haft får i ca30 år) bestämde jag mej för att "ta bort" honom  :(!I morse träffade jag min granne så i morgon el. på lördag kommer han & gör det  :'(.
Det är lessamt & tråkigt men som gubben sa "-e han dum ve tackorna & du som sköter dom inte kan gå in te dom annars heller så skjut den jäklen såna e inge o ha !"
Men han har haft de bra här hos oss han är född på vår äng under träden (jag hjälpte honom till värden)& får sluta sina dagar här oxå........usch de e så jobbigt bara att tänka på det  :(.

amarantus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 mar-08 kl 11:01 »
Du/ni gör helt rätt fast DET känns svårt och man önskar att man kunnat prata baggen till rätta och hota med Hmmm slaktbilen...
Du kommer tycka det är skönt sen när det gått en vecka, och du kan gå in utan att behöva oroa dig :)

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 12:32 »
Det känns säkert bättre om nån vecka som du sa amarantus ,har kanske fått ett gäng små "Zebbelamm" då & kan vara i hagen utan problem .Min man sa i morse att jag kunde behålla alla tacklamm som föddes ,misstänker att det är som plåster på såret nu när min Zebbis ska bort......inget ont som inte har nåt gott me sej  :-\.
Men det blir tomt utan honom ingen som svarar när man kallar hans namn,ingen som står & drar i dragkedjan upp & ner när man står & snackar .. :( ,men jag har mina goa töser ivf & vad jag ska mysa me dom nu när dom e själv i hagen .

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 22 mar-08 kl 14:23 »
Nu finns han på dom evigt gröna ängarna .....

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 mar-08 kl 14:32 »
Nu finns han på dom evigt gröna ängarna .....

Tänker på dig! :-\ men nu får ni det riktigt lugnt och mysigt om ettag när det lagt sig :D

Taggis

• vänner
« Svar #17 skrivet: 22 mar-08 kl 21:37 »
I em var jag i hagen & la in mer halm i huset till töserna & det utan att behöva be mannen om hjälp ,så lungt det var hos dom nu !
Satt en stund hos dom & klappade om dom samtidigt som jag blev uppvaktad av dom  :) såå mysigt det var !

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #18 skrivet: 22 mar-08 kl 22:49 »
I em var jag i hagen & la in mer halm i huset till töserna & det utan att behöva be mannen om hjälp ,så lungt det var hos dom nu !
Satt en stund hos dom & klappade om dom samtidigt som jag blev uppvaktad av dom  :) såå mysigt det var !

Jag förstår dig precis.. vi slaktade en sån bagge förra torsdagen.. han hade stångats en gång för mycket.. >:(
Tyckte det kändes lite jobbigt..men men......
Två dagar senare föddes vårt första lamm..en liten bagge blev det förstås.. Naturen har sin gång...ibland måste man bara hjälpa den på traven lite..

Ha en fortsatt fin påsk.. Hälsar Ewa och Oskarsgårdens Första Aragon  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-08 kl 04:30 »
Min bagge går året om med tackorna, han är hur snäll som helst.
MEN ett par dagar innan lammning så blir han kinkig och laddar mot tjejerna men utan att fullfölja utan bara laddar.
När dom lammar så har han försökt separera lammet från tackan första dygnet och han försöker även para sej med tackorna!
Jag har funnit att om jag bara helt enkelt tar ut honom några dagar innan lamningen och släpper in honom när lammen är några dagar gamla och etablerat kontakt med sina mammor.
Jag har halsband på min bagge och går ut och slår på ett rep och leder honom ut ur hagen.
han går inte fot så där lydigt men det går :)

jag har sett geter och baggar med en V formad trä krage vilket gör at dom inte kan slinka in genom stängsel.
vet inte om det är lagligt och korrekt och har aldrig provat det själv men det verkar som om det går at hålla envetna getter och baggar även om man inte har hundra procent säkert fårstängsel.
Min bagge har jag till och med tagit in i trädgården när han surat.
Han och hundar går bra ihop för han bryr sej inte om dom :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Trollsmultron, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser