Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappgetter  (läst 4859 gånger)

I@

• Gäst
Lappgetter
« skrivet: 14 apr-05 kl 17:30 »
Hej :D
Jag undrar vart man kan köpa Lappgetter och hur mycket de kostar ??? Finns det någon inte allt för långt ifrån Uppland som föder upp såna ???
Jag vill nämligen hjälpa till att bevara rasen genom att öppna genbank för dom ;D
Mvh Ia

Bondmoran

Re:Lappgetter
« Svar #1 skrivet: 16 apr-05 kl 00:32 »
Lappgetter finns det tyvärr inte så många av än. Ta kontakt med Ronny Olsson 0435-230 85  som är genbanksansvarig för lappgetterna eller titta på
www.alternativ.nu/lantrasforum/sida5.html

Vet inte hur det ligger till med årets killingar men jag har stått i kö sedan förra året. I och för sig kan det vara bra att vänta ett tag så man hinner göra iordning ordentligt innan man köper getterna.

Jag vet inte vad de kostar men de är väl värda pengarna.

Alternativt finns det ju även göingeget och jämtget som också behöver fler intresserade. Vi har en jämtbock och två getter + 2 killingar. De är göööör-fräna.
Visst luktar de lite ibland men det är en vanesak.

Kan dock nämna att min schäfer som tycker om att pussa vår bagge inte tyckte det var gott att pussa bocken ;D

MVH
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-05 kl 12:16 »
Hej Bondmoran!  :D

Tack för tipset!

Mvh Ia  ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 apr-05 kl 22:32 »
Hej på er!
Det finns väldigt få lappgetter. I år har ytterligare några killingar fötts, men vi räknade med 28 lappgetter totalt vid årsskiftet. Någon "uppfödare" finns med andra ord inte. Varför de är så få beror på att de upptäcktes och tillvaratogs för bara några år sedan.
Precis som "Bondmoran" skriver så finns det två andra stammar/raser av allmogegetter nämligen göingeget och jämtget. Det finns lite fler av dem och det är inte helt omöjligt att du skulle kunna få fatt i ett par sådana. Som sagt behövs fler bevarare av dessa oförädlade gamla svenska trotjänare. Vi ska hjälpas åt att bevara de sista resterna av lantraser i landet - det är bara så!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

I@

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-05 kl 12:09 »

Som sagt behövs fler bevarare av dessa oförädlade gamla svenska trotjänare. Vi ska hjälpas åt att bevara de sista resterna av lantraser i landet - det är bara så!

Håller fullkomligt med dig Ronny!  ;)

Mvh Ia  ;D

Mullvaden

« Svar #5 skrivet: 25 okt-05 kl 12:00 »
ni som svarat här kanske kan svara på vad det är för skillnad på lappget å "vanlig" get,vår familj hade getter till -69 å när jag frågade de gamla så sa dom att de var "bara getter" men vad är skillnaden egentligen som jag förstått det så är kriteriet att getterna stammar från en besättning i fatmo,varför valdes just den besättningen??

dessutom, finns det någon i norrbotten/väterbotten som har lappgetter som man kan få göra studiebesök hos?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-05 kl 12:22 »
enligt nordensark.se

"Lappgetterna är den sista spillran av de getter som fanns uppe i fjällbygderna där de bland annat hölls av samerna. Idag finns ca 25 djur av rasen kvar spridda inom Sverige. Rasen upptäcktes av en slump i Fatmomakke 2001 då ett antal getter skulle slaktas. Getterna togs omhand och deras ättlingar är de enda nu levande lappgetterna.

De är något mindre än vanliga getter, robusta, kortare ben,
längre päls oftast vit, alla har horn (hittills). De är anpassade till Norrländsk miljö."

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 okt-05 kl 03:45 »
Naturligtvis "valdes" inte besättningen i Fatmomakke! De sista spillrorna av vad vi en gång haft i oförädlad husdjursväg har tillvaratagits och man försöker nu bevara dem. En liten besättning från Lövåsen, Vilhelmina har tagits in i den population/ras som går under arbetsnamnet "lappget". Studiebesök? Tja, det skulle väl kunna ordnas om det skulle ge dig frid i sinnet.
De oförädlade lantrasgetterna (allmogegetterna) var väl just "vanliga getter" på 1960-talet. Märkvärdigare än så är det väl inte.
« Senast ändrad: 29 okt-05 kl 03:50 av Ronny »

Mullvaden

« Svar #8 skrivet: 07 nov-05 kl 14:49 »
men det har ju funnits getter typ överallt här,valde man de här besättningarna för att dom var rasrena(å jag älskar verkligen det utrycket... :D) alltså att man inte korsat in en massa franska getter osv.?

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 nov-05 kl 00:43 »
Franska getter?
Vad Hallander kallar lantrasgetter och vad jag kallar allmogegetter är getter som inte utsatts för ensidigt avelsurval för att förvandlas till specialraser för tex maximal mjölkning eller svart ragg. Svårt att förklara närmre. En get är ju en get och en höna är ju en höna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1583 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser