Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta färdigjäst bröd?  (läst 2464 gånger)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
Flytta färdigjäst bröd?
« skrivet: 17 mar-08 kl 14:19 »
Nu har jag läst i flera recept att man ska låta bröden jäsa på en handduk och sedan flytta dem till plåten precis innan de ska gräddas. Jag prövade två gånger men jag förstår inte vitsen med det?
Bröden jäste jättefint, men när jag flyttade dem sjönk de ju bara ihop igen och blev fula och kompaka. Jag försökte ändå vara så försiktig jag kunde men de blev ändå platta..
Eftersom anledningen att jäsa på handduk enligt vad jag förstått är att bröden ska jäsa på höjden och inte flyta ut (man drar upp handduken lite på sidorna..) så verkar det väldigt onödigt när de bara sjunker ihop när man sätter dem på plåten..
Någon som vet lite mer om detta?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Flytta färdigjäst bröd?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 18:09 »
Har upplevt samma som dig. Gäller även bröd jästa i korgar och framförallt surdegsbröden faller ihop. Jag har försökt att lösa korgbröden med -massor- av mjöl. Det blev lite bättre. När det gäller handduk emellan bröden så har jag jäst på plåt och lagt handdukar emellan som sedan har varit lite lättare ta bort fast även här tog jag -mycket- mjöl.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suppan

SV: Flytta färdigjäst bröd?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 13:51 »
Om du bakar i vedeldad stenugn eller sätter bröden på en förvärmd plåt eller stenskiva så höjer de sig kvickt igen efter flytten, förutsatt att de inte jäst alldeles för länge så de flutit ut.
Fetlagd manhaftig kärringjävel med fötterna stadigt i den skånska myllan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser