Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får/getter?  (läst 5107 gånger)

Johanna w

• Gäst
får/getter?
« skrivet: 13 apr-05 kl 17:24 »
Hejsan! Vi ska nu skaffa ett par getter hade vi tänkt, men en del säger att dom luktar så illa, är svåra att stängsla in och äter upp allt om dom rymmer. Då tänkte vi får. Men hagen vi har passar bättre till getter (terräng, stenar, inte mycket gräsbete, mest sly). Vilket är lättast att hålla? Hur mycket bete måste får ha resp. getter ha? Vilka kräver mest omvårdnad och vilka äter mest? Har hört här att getter klarar sig på vatten och hö och lite kraftfoder. är det samma för får? (Hagen vi har är ca 50*50m i kuperad terräng)
Vill nån snäll själ berätta lite?

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:får/getter?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-05 kl 19:23 »
Hej, jag tycker getter är BÄST!!!  ;D
för det första så är de mycket trevligare än får, har mycket personlighet och är väldigt gosiga. Sedan kan man ju få mjölk utav getter också. Och av mjölk kan man ju göra så mycket!!!! Getmjölk ska dessutom vara bättre för de som har känsliga magar eller har svårt för mjölk. Vi ger inte våra getter något kraftfoder alls, bara som belöning till de som mjölkas. Det enda vi ger dem är hö, men snart är det slut med det också, för här ska det minnsan betas sly. :D
När det gäller lukten så luktar de inte värre en får. Det är bocken som luktar och han luktar bara vid brunstperioden. Så det är inte hela året...
Men har man inte riktigt bra stängsel så sår man nog se till att ha långt till grannarna, eller ha väldigt snälla grannar.
Våra getter är dagligen ute på äventyr (gärna till grannen, men som tur är är han sellan där).
Men dom kommer alltid hem några gånger om dagen och sover i fähuset om natten.
Vet inte hur mycket underhåll ett får kräver, utom att det måste klippas någon gång under året. Det enda man måste göra för getterna är att verka deras klövar lite då och då.
Hoppas det går bra för er!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Krusmynta

« Svar #2 skrivet: 14 apr-05 kl 16:13 »
Jag föreslår oxå getter, men jag är partisk, då jag har två egna hemma. Jag funtade på får först, eftersom vår stoora gräsyta skulle behöva betas utav får. Men de är rätt trista, jämfört med getter.

Getterna luktar inte mycket alls, bara bockarna, som luktar desto mer...

Jag har ett mycket bra hö, så de får inget kraftfoder, men en del morötter och frukt etc.

Dvärggetter blir ofta för feta, så kraftfoder behövs inte, om de inte är dräktiga, lakterande etc.

Så var det bara det där med stängslet :D

Ett fort börjar vårat stängsel se ut som! De kryper igenom de minsta lilla hålen!!

Lycka till!

Yehala

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-05 kl 23:20 »
krusmynta: är det inte väldigt dyrt med sådant stängsel? hur högt är det och hur många lager?  Har du el? Jag funderar också på får eller getter.  Undrar om jag inte måste välja får ändå, av stängsel-ekonomiska skäl?  Jag tänkte mig antingen gutefår eller afrikanska dvärggetter.

Krusmynta

« Svar #4 skrivet: 16 apr-05 kl 12:52 »
Hej!

Mitt stängsel består av Fårstängsel och två eltrådar, som sitter ca 20 resp 3040 cm från marken, så det är inget dyrt stängsel som jag har. Fårstängslet är väl kanske 1 meter högt kanske.

Johanna w

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 apr-05 kl 16:40 »
Nu har vi bestämt oss för får iallafall. Det blir en tacka med två lamm, gutefår. Och änsålänge har vi bara fårstängsel ca 1 m högt. hoppas det räcker?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: får/getter?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 23:14 »
Nå, hur mycket utrymme behöver en get och hur många ska man ha, och hur mycket äter de på vintern, och hur mycket "hus" behöver de på vintern?

undrar
Sebastian

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 08:09 »
Har hört här att getter klarar sig på vatten och hö och lite kraftfoder. är det samma för får? (Hagen vi har är ca 50*50m i kuperad terräng)
Vill nån snäll själ berätta lite?

Beror på vad du har tänkt med dina får och vad du har för kvalitet på grovfodret. Ska de inte lamma så klarar de sig utmärkt med ett ganska dåligt (alltså näringsmässigt) hö och vatten. Ska de lamma blir det lite knivigare, då ska du ha ett grovfoder som kommer upp i siffror som 11MJ på energisidan för att de ska kunna försörja sig själv och lammet på enbart grovfoder under högdräkt och digivning (det är väldigt bra värden och jag skulle tippa att ett medelhö ligger på lite drygt 9 MJ). Dessutom får det inte var för grovt heller. Skulle nog säga att man i regel behöver komplettera med kraftfoder om man köper grovfoder och ska lamma. Köp-hö är ofta anpassat till häst/ko och innehåller som regel en hel del grova stjälkar.

Ang stängning har jag klarat mig med 1 m höga stängsel. Problemet är om det blir slut på ström, då går de rätt igenom. Har man otur får man tag i en tacka som börjat hoppa, de är svårast att stänga in, men mig veteligen ganska ovanliga...

Vurre

« Svar #8 skrivet: 21 jun-11 kl 15:04 »
Min erfarenhet är att får sällan hoppar över. Däremot kan de krypa under. Vad gäller gutar är de lättstängslade så länge de har mat. Om de tycker att det är för dåligt går de ut.

Ska du behålla båda ungarna? Det kommer annars att bli väl ensamt för tackan under vintern.
snus? vad är priset på en pris?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-11 kl 15:37 »
Jag tycker att har du inte mer bete än 50x50m kan du inte köpa några betesdjur alls.
Marken behöver kunna delas upp i fållor för att kunna vila emellanåt och då blir det för smått.

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 jun-11 kl 16:15 »
Jag tycker att har du inte mer bete än 50x50m kan du inte köpa några betesdjur alls.
Marken behöver kunna delas upp i fållor för att kunna vila emellanåt och då blir det för smått.

Varför? själv betar jag flera hela hagar hela somrarna. Huvudsaken är att det finns mat. Men å andra sidan: finns det inte nog med mat kan man alltid stödutfodra med hö. Sen brukar folk vara pigg på att vilja ha småfläckar betade.

Om det är parasitrisken, så har man ju iaf den direkt man haft får där, då ska det gå en sommar mellan betningarna el växelbetas med andra djur om man vill minimera den risken, el betesputsas. Egentligen kanske det vore bättre att hålla en hage rejält nedbetad eftersom parasiterna skyr solljus?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 16:31 »
Varför? Jo som jag skrev - det blir för smått. Om du ska dela upp 50x50 i 3-4 fållor kan de ju knappt vända sig till slut. Oavsett vilket, det kommer att bli upptrampat, helt nedbetat samt som du skriver, parasitproblem.
Att från början behöva kalkylera med stödutfodring tycker åtminstone jag är galet. Det visar ju att det saknas förutsättningar för att hålla djur där.

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 jun-11 kl 19:17 »
Varför? Jo som jag skrev - det blir för smått. Om du ska dela upp 50x50 i 3-4 fållor kan de ju knappt vända sig till slut. Oavsett vilket, det kommer att bli upptrampat, helt nedbetat samt som du skriver, parasitproblem.
Att från början behöva kalkylera med stödutfodring tycker åtminstone jag är galet. Det visar ju att det saknas förutsättningar för att hålla djur där.

Håller med om att det är för litet. Det blir stödutfodring året runt i princip
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jun-11 kl 20:50 »
Tänk på att det blir mycket skit på sån liten yta.
Det tar en stund för marken att bryta ner sen skall det upp nytt gräs.
De äter inte runt där de gjort behoven.
Med mycket näring blir det ofta ett anfall av brännässlor och ormvräken.

Lerigt kan det bli...
Allt går att lösa med kunskap, planering och pengar dock men det är svårt att fixa bra djurhållning på liten yta.

Lycka till med fåren.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 21 jun-11 kl 21:13 »
Om dessutom mycket avföring samlas i en hage kan det bli "parasitexplosion" när det regnar mycket och länge under betessäsongen. Utan att vara "tråkiga" mot entusiastiska nya får- eller getintresserade så måste det finnas vettiga förutsättningar från början, dvs tillräckligt med utrymme.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 21 jun-11 kl 21:21 »
Ja, utrymme, och framför allt mat.  "Ett bra bete är bästa stängslet".

Får är mindre ömtåliga än getter för parasiter, och troligen även för näringsbrist.  Getter som känner att de behöver något, går ut och hämtar det, och kommer sedan hem igen.

Inte vill vi vara tråkiga, men 50 x 50 m verkar i minsta laget.  Kan Du tänka Dig mindre djur?  Kaniner?  Gäss?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 21 jun-11 kl 21:32 »
 ??? Hmm, Johanna W skrev sitt sista inlägg i tråden i april 2005.... Cebastian dock hade en undran igår.

Nå, hur mycket utrymme behöver en get och hur många ska man ha, och hur mycket äter de på vintern, och hur mycket "hus" behöver de på vintern?

undrar
Sebastian

Mvh  (:)  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 21 jun-11 kl 21:36 »
ha ha, där blev jag lurad ...  :-[

Såg inte datumet ...

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 21 jun-11 kl 21:42 »
ha ha, där blev jag lurad ...  :-[

Såg inte datumet ...

Nej, det missar man ofta när en gammal tråd blir väckt till liv! Jag bara råkade se det när jag läste  ;D Fast Cebaztians frågor är ju också bra!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 22 jun-11 kl 12:02 »

undrar
Sebastian
Jordbruksverket och getterna kan ha olika uppfattningar om vad som krävs.  Om Du har lösdrift, så räkna med två kvadratmeter per skalle, om Du ska stänga in dem.  Getter är flockdjur, men om de blir stressade (eller är elaka från början) så kan de göra varandra mycket illa.  Du måste bli personligen bekant med dem, och kolla hur var och en mår.  Detta ger även Dig själv största glädjen.

Räkna med en foderåtgång på 2 kg per individ och dag, utslaget på hela året, och med omräkning för den (något ...  ;D ) högre vattenhalten i färskt gräs.

Så.  Är även JBF nöjd nu?  :-[
;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser