Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raw food  (läst 10095 gånger)

Skrotis

• -
    • The Raw Dessert Kitchen
Raw food
« skrivet: 16 mar-08 kl 09:18 »
Finns det fler levande föda älskare här?  :-*
Min mat: www.loveraw.blogspot.com

Vi ses!

tolle

• live and let live
SV: Raw food
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 11:36 »
Här finns en till! :-*
Hellre mångfald än enfald.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 14:58 »
Jag är inte ännu men kasnke blir!
Känner dock att jag kan för lite om ämnet, ni får gärna berätta lite!
Hur får man i sig alla näringsämnen t.ex.?
Några goda recept?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 15:01 »
Hmm. Jag träffade en gång en man som bara åt rå mat (förutom kokt ris, tror jag). Han hade varit svårt sjuk, men den maten hade verkligen gjort honom gott. Såg 20 år yngre ut än han var. (Det hade dock varit trevligare för hans omgivning om han hade kunnat lägga ner missionerandet några minuter i sträck.)

Skrotis

• -
    • The Raw Dessert Kitchen
« Svar #4 skrivet: 24 mar-08 kl 12:05 »
Det är viktigt när man lägger om till Raw att man äter mycket och ofta. Ibörjan blir man lätt matt och trött för man är inte van med den lätta maten. Det är viktigt att få i sig kalorier eftersom det ger energi. Man kan inte äta en morot till lunch och tro att det räcker, pratade med en kille som gjorde det och han fattade inte varför han var så trött....

Du kan göra smoothisar som fyller ut med näring och kalorier. Gör en till frukost och en på kvällen. Jag mixar 2-3 bananer med havremjölk eller vatten (ca 2 dl) och så häller jag i mina pulver; nyponpulver (massor av c-vitamin), rå kakao (måste beställas från Shazzie http://www.detoxyourworld.com/acatalog/chocolate_powder_organic.html) Jag köpte hem ett kilo och det räcker länge, dessutom får man en bra tidning på köpet med i kartongen. Vidare häller jag i lucuma och mesqit-pulver (också från Shazzie), hampapulver från Reidarsson http://www.reidarsson.se/omoss.html och så har jag i lite chroella-alger. I smoothien häller jag även 2 msk Udo's Olja med en optimal blandning av omega 6,3 och 9. http://www.udoschoice.co.uk/

Jag vräker gärna på med en tung nöt-dipp över salladen eller en soppa på mixade avacados som man kan värma försiktigt på spisen (inte över 48 grader!) Jag gör tex ett härligt "potatismos" på rå blomkål som jag hackar i matberedaren, häller i mycket olivolja så det blir bra koncistens och kryddar med rätt smaker. Jag gör rå nöt och frukt glasser i min glassmaskin, pajer, hamburgare med goda biffar, pizzor, taccos med olika fyllningar, sprängfyllda mackor, efterättspajer, tårtor och smoothies, soppor, olika juicer, vanlig råkost med en mängd olika groddar som är så nyttiga! Jag längtar till sommaren då primörerna kommer och jag kan plocka bären i trädgården.  Över huvud taget får jag mig mycket fett från oljor i dippar bl.a och från kallpressad cocosfett http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793

Gå in på min blogg för lite inspiration: http://www.loveraw.blogspot.com/ och gå ut på youtube och sök på "raw food" så får du se mängder av filmer som hjälper!

Lycka till!
Min mat: www.loveraw.blogspot.com

Vi ses!

Jennuska

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 14:25 »
Jag har hört folk säga att det är dyrare att äta raw food än vanlig, dock känns det som att de har varit lite skeptiska till hela grejen, så hur ligger det till egentligen? Även om det är dyrt är det ju klart värt det med tanke på vad hälsan, och miljön, annars får betala. Tyvärr är man ju den fattiga studenten som skrapar 50-öringar till mathandlandet..

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 09 jun-08 kl 14:30 »
Låter inte direkt närproducerat det där...men det borde ju bara namnet få en att inse.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

emmis mamma

« Svar #7 skrivet: 27 jun-08 kl 16:35 »
Jag äter oftast Raw food. Äter alla sorters nötter, ej rostade, då blir man mätt.
Med sesamfrön kan man göra sesammjölk och blanda med banan, till exempel.
Det finns en bra bok som heter "Levande föda" av Ann Wigmore, med recepter.
Att grodda ( från alfalfa, solroskärnor, till linser....) är ett bra och billigt sätt för att få i sig vitaminer, mineraler...
Rejuvelac är en fermenterad vetekornsdryck. Den är rik på proteiner, kolhydrater, dextriner, fosfater, sackarider och mjölksyrebakterier.

Gör så här:
Beräkna en del ´vetekorn till tre delar vatten. Skölj vetet väl och blötlägg det sedan över natten. Häll bort vattnet, låt vete gro i glasburk med nät över, ett_två dygn.( Skölj ej vetet under dessa dagar)
Häll därefter på vatten samt tillsätt lite honung. Låt stå i rumstemperatur 2 dygn, däräfter er Rejuvelac klart att användas som dryck eller som matlagning.

Vetekornen kan användas ytterligare 2 ggr. Häll på nytt vatten, nu behöver det bara stå i ett dygn.

( Ur bokens Levande föda)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jun-08 kl 12:54 »
jag kan rekomendera en bok som heter recept på naturligt vis-nyttig ock god levande föda av jenny carp.. bokförlaget heter hälsa böcker.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 28 jun-08 kl 22:53 »
Min favvis var cashewsoppa, körd i mixer med lite tamari och rejuvelac. Och vetet blev till mixad gröt efter en rejuvelacomgång. Gott med lite honung och klippta osvavlade torkade aprikoser på.

Skrotis, vad hade du som bröd i dina pajer, hamburgare, pizzor och tacos? Soltorkat? Eller är du en liten fuskis?  ;D

Annett

• Hejsan!
« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 12:00 »
Hej!

Första gången jag kom i kontakt med raw food var för 16 år sedan. Då hade jag lidit av migrän i 3 år, varenda dag. Läkarna fattade ingenting och jag fick ingen hjälp av dem.
I samma veva träffade jag på en kille som åt raw food. Han tippsade om att jag skulle göra en avgiftning av kroppen.Jag skulle lägga mig i sängen och enbart äta frukt och dricka väldigt mycket vatten, vilket jag gjorde. Under denna vecka mådde jag ännu sämre för att alla gifter och slaggprodukter gick igenom kroppen innan de slussades ut. Efter nästan exakt en vecka vaknade jag en morgon och allt det onda var som bortblåst. Kände mig lätt i kroppen, som pånyttfödd. Men jag skulle inte rekommendera den här hårda varianten till andra för den är inte helt riskfri. Man kan hamna i ett förgiftningstillstånd när gifterna och slaggprodukterna cirkulera i kroppen innan man blir av med dem.
Tyvärr började jag så småningom äta vanlig kost igen:(.
Nu, 16 år senare har jag en del bekymmer med hälsan igen. Har sedan två veckor tillbaka börjat gå över till raw food igen. Den här gången tar jag det litet lugnare med omställningen. Äter än så länge även lite kokt mat men bara basiska livsmedel och ska minska allteftersom.
Det känns redan lite lättare i kroppen, även om det kommer att ta längre tid att få bukt med bekymren.
Tänkte även påpeka vilken smaksensation den råa maten är och en fröjd för ögat. Alla dessa härliga färger, dofter...
En favorit är min quinoasallad. :)
Blötlägg svart quinoa över natten, skölj av på morgonen och sedan innan du vill använda den... Den får stå ibland 2 dygn, tycker den blir bara godare då. Blanda med tomat och rödlök i små bitar och någon bladgrönsak (tex. ruccola, även nässlor funkar bra eller vilken sallad som helst), röd chilipeppar utan kärnor i pyttesmåbitar och färsk basilika. Häll över lite olja (har upptäckt en väldigt god olja som produceras nära där jag bor, basilikaolja. Är lite dyrare men ack så smakrik och underbar god. Han tillverkar även thymianolja. www.olioli.se). Lite salt, bllanda allt väl och smaklig måltid!
Jag skulle verkligen rekommendera att prova äta raw food. Man behöver inte enbart äta raw food men kanske börjar med en måltid om dagen?!
För att hålla kostnaderna nere använder jag även mycket rotfrukter och har man egen trädgård blir det jo billigare... Fast man klarar sig ju inte utan nötter och frön.

Go raw! :)

Hälsningar Annett

Vet inte om jag har missat det och någon redan har tippsat om den boken som jag tycker är en bra bok för den som börjar få upp ögonen för raw food men likväl för den somredan äter en del rå mat. Erica Palmcrantz, Irmela Lilja "Raw food på svenska"
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

tolle

• live and let live
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 12:28 »
Om man vill prova på att äta rå mat så tycker jag att den bästa tiden att börja är på försommaren. Dels är det varmare, iallafall jag blir mer frusen när jag bara äter råkost, sedan finns det så mycket goda färska saker att äta vid den tiden :).

Att börja med en kortare fasta kan underlätta kroppens omställning.
Hellre mångfald än enfald.

Vurre

« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 18:09 »
Efter att tittat lite på vad folk som äter rå mat faktiskt äter undrar jag hur ni bär er åt att vara självhushållare? Jag bor i en mild växtzon men inte kan jag odla särskilt mycket av det där man ska äta, inte. Det verkar mest vara exotiska frukter och importerade nötter och frön.
snus? vad är priset på en pris?

Jennuska

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 nov-08 kl 00:06 »
Efter att tittat lite på vad folk som äter rå mat faktiskt äter undrar jag hur ni bär er åt att vara självhushållare? Jag bor i en mild växtzon men inte kan jag odla särskilt mycket av det där man ska äta, inte. Det verkar mest vara exotiska frukter och importerade nötter och frön.

Finns det någon raw foodare som är självhushållare? Jag tror inte det.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 23 nov-08 kl 22:50 »
Finns det någon raw foodare som är självhushållare? Jag tror inte det.

Inte i Sverige i vart fall....
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-08 kl 10:23 »
Hur länge har du varit rå-kostare?
Jag är själv pendlare mellan levande föda och makrobiotisk kost.
Har funderingar på att åka till ett levande föda kursgård för att lära mig mer. Men så har jag ju djur här hemma och det är svårt att komma loss.

Har köpt mig en vetegräspress men jag fick den aldrig till att fungera så bra, tyvärr. Odlade vetegräs och tuggade på det istället.

Rejuvelac är jättegott och nyttigt , så det dricker jag titt som tätt.

Hur gör du med bröd? Bakar du det utan att hetta upp det?
Jag gör Chapatis varje dag. Går det att göra Chapatis på levande föda väg?
Och bönpasta(hommus) som pålägg, hur göra jag då? Som levande föda alltså?

Abbe
vegetarian

Sjaunja

• -
« Svar #16 skrivet: 14 dec-08 kl 21:27 »
Har sällan mått så bra som när jag käkat raw food! Var på Väddös raw food kurs för att komma igång ordentligt. Det var lite som ett koncentrationsläger. Försökte lite diskret koka lite the, men då tog det hus i helsike! Det är fullblodsråa puritaner de där...
Boktips: Raw food på svenska.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 14 dec-08 kl 22:37 »
Jag levde på raw foood i ca: 1,5 år förr. Men the, kunde jag rakt inte vara utan  ;D Visserligen örtthe då. Och så hade jag ett fusk till för mig. Ibland slank det ner en kopp grönsaksbuljong.

Greenfingers

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 dec-08 kl 17:36 »
jag har börjat gå över till en allt mer levande kost, och jag tycker att det känns underbart :)

Min inköpslista ser ut såhär:
hampa mjöl, eller hampa protein 100% raw
Hampa olja
Hampa frön, med skal
sesam frön, med skal
Ekologisk Mandel
Goijibär
Maca chips, ej pulver
nypon mjöl
kakao bönor
lite olika groddar
camu camu
vild rå honung
vanilj bönor
vild ris
qinoua

KÄRLEK!

Balance

« Svar #19 skrivet: 30 dec-08 kl 16:35 »
Hallå där rawfoodare/intresserade!

Nu har jag inte läst allt vad alla skrivit, jag är lite lat och ogillar datorn :D

Men visst är det är billig livsstil att äta råkost! Eftersom studendet frågade ;) Precis som med "vanliga" människor som äter som majoriteten så handlar det ju om vad man väljer för råvaror... inom rawfood finns det ju en uppsjö av olika val av livsmedel att bygga sin mat på...
Men visst, jag kan egentligen inte uttala mig om den egentliga skillnaden på skräpmatens pris och att gå över till ekologisk mat.
Det handlar ju om att vara lite smart :) Att köpa exotiska frukter och pulver som odlas på andra sidan jorden är ju varken miljösmart eller speciellt billigt, visst är det så.. Sen behöver man ju inte vara alltför nitisk om man inte har bättre alternativ men det är inget måste att köpa dessa utländska varor för att klara av att vara rawfoodare, även om det är väldigt intressanta varor. Vi har lite mindre häftigt utbud här i kylan ;)
Däremot får vi inte glömma skandinaviens pärlor som nypon, blåbär, tranbär, som är späckade med antioxidanter som vi behöver! Så istället för gojibär som är en kraftfullare variant av bär så har vi bra grejer i sverige också...
MEN jag är ju levande födist där jag groddar det mesta jag äter, vilket jag vill påstå är ett otroligt billigt alternativ som borde slå det mesta, även för studenterna som tycker sig vara så fattiga... alfaalfa, mungbönor, linser, och groddade nötter och frön är min bas varje dag och jag lever billigt!
Kräver inte stor odlingsyta och funkar året om! Suveränt tycker jag och passar mig som är lite lat och vill kunna fixa mat snabbt.
Nackdelen är ju färsk och varierad frukt här i sverige, och ekologisk frukt är ju svindyrt. Så jag kommer förmodligen flytta till ett varmare klimat bara för det..

Maten är en sån stor del utav ens liv och borde få större utrymme, även om det kostar!

tjingeling och kärlek till er alla!
Petra

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser