Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är de första kycklingarna här!  (läst 2379 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Nu är de första kycklingarna här!
« skrivet: 15 mar-08 kl 12:06 »
2 st brahmakycklingar är födda!  ;D
Mycket svårfotograferade pga den röda värmelampan.

En av kycklingarna är pigg och alert och går omkring och äter, den andra går som en padda med bena åt sidan. Kommer det att räta till sig? Har bytt från sand i lådan till en hanndduk så att h*n får bättre grepp. Det går att ställa honom/henne upp med benen ihop, och så funkar det ett tag.

Dom är himla skojiga, plötsligt bara somnar de där de står.

Det piper ur ett till ägg som är pickat, ett austalorp!
Inget liv ännu från övriga 9.

Jag såg bara liv i två ägg när jag lyste, så en av dessa brahmor är bonus.

Ice

SV: Nu är de första kycklingarna här!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-08 kl 12:10 »
Stort GRATTIS!!! Är inte avundsjuk alls... :-[ ;D

Vet inte själv men har för mig att jag läst av andra här på forumet att kycklingar med vingliga ben oftast rättar till sig inom några dagar!

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-08 kl 13:29 »
Hej Jenny,guuuud vad jag är avensjuk på dig Jenny, men mina dagar kommer oxså så småningom. vart har du sand någonstans./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 15 mar-08 kl 14:19 »
grattis, så mysigt. Har tre veckors här hemma och ska hämta alldeles nya i morron, Araucana och Maran. Ska bli sååå mysigt.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 15:58 »
Mina piper i kläckarn, men än har ingen hittat ut.  :)

Ice

« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 16:04 »
Mina piper i kläckarn, men än har ingen hittat ut.  :)

Så spännande.....vad många som får kycklingar nu, jättekul.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 15 mar-08 kl 20:29 »
Grattis! En av mina kycklingar som kom i tisdags har oxå det problemet med benen. Ena foten pekar lite inåt och den andra viker sig lätt. Men de blir bättre och bättre ju längre tiden går. Är ju bara 4 dagar idag.

Här avvaktar vi och ser. Så länge den inte lider eller är en hack´kyckling så får den vara med oss.
Jag har masserat foten ett par gånger varje dag och den tycks gilla det. Kanske tycker ni jag är jättepjoskig men då får ni tycka det

När jag tar ut Edwina så skriker den andra lilla Viktoria efter henne för full halls
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 16 mar-08 kl 11:09 »
Den tredje kom ut sent igår kväll! En blå australorp!
Den hade inga problem att spräcak skalet, men verkade fast i fosterhinnan som var otroligt seg, så jag hjälpte till och "skalade" fram den.

Idag är den redan dunig, mycket högljudd precis som i ägget, och lika kaxig som de två brahmorna fast den är mindre än dem.

De äter kycklingstarten som små hästar (jag kanske behöver alla 30 kg till dessa 3  ;)), men allt annat jag provar med går de bara omkring i  ::)
Jag vet inte om de dricker vattnet eller om det dunstar bort, men fyllt på har jag gjort och de är pigga.

De är superfina! Alla borde ha påskkycklingar i en låda i källaren!  ;D

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 16 mar-08 kl 21:49 »
Ger du dem bara startfoder? Här är mina små jättegluppska. Men svårt som du sa att veta att dom dricker. Jag har gett mina mosad äggula mariekex och filmjölk med bra bakteriekultur.
Det älskar dom.
Kramiz
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 mar-08 kl 07:45 »
Vad roligt!  :D
Stort grattis. Härligt m påskkycklingar.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 17 mar-08 kl 09:09 »
Idag kläcks det under lilla "Helsike" (blandras hedemora+silke). Under hela hennes ettåriga liv har jag varit övertygad om att hon var tupp (Helsike också >:(), tills hon la ett ägg :o, samlade på sig några till, som hon la sig på, och som nu har börjat kläckas.

Så fel man kan ha och så bra det blev!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #11 skrivet: 17 mar-08 kl 10:48 »
Ger du dem bara startfoder? Här är mina små jättegluppska. Men svårt som du sa att veta att dom dricker. Jag har gett mina mosad äggula mariekex och filmjölk med bra bakteriekultur.
Det älskar dom.
Kramiz

Ja, de är tokiga i startfodret  :D
Provade ge dem yoghurt för magen, men de blev så kladdiga över hela sig att jag snabbt tog bort den igen. De har ju noll koll ::)...

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 17 mar-08 kl 17:13 »
Ja, de är tokiga i startfodret  :D
Provade ge dem yoghurt för magen, men de blev så kladdiga över hela sig att jag snabbt tog bort den igen. De har ju noll koll ::)...
Kan hålla med om att de har noll koll. Men söta är de :D Jag blandar filen för magen med äggula och krossat mariekex. Alltså ger jag dem det som en tjock gröt. Då blir de inte kladdiga och får i sig lite vätska samtidigt. Skall testa startfoder idag.
Kramiz

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 18 mar-08 kl 17:07 »
Här är underverken - två brahma och en blå australorp!

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 18 mar-08 kl 18:46 »
Här är årets 4 första, framruvade av Lilla Helsike. Nu får jag bara hoppas att hon inte lämnar de äggen som är kvar :-\
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #15 skrivet: 18 mar-08 kl 19:22 »
Visst är kycklingar ljuvliga.  :-*

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 mar-08 kl 21:28 »
Vill också ha kycklingar snart! idag såg jag att hönsen lagt sitt 15 ägg i högen så nu borde väl en höna kliva på :) men snön tog nog udden av ruvlust anar jag :-\

Iallafall så kom min efterlängtade värmeslinga från stormiga England idag. Har väntat i flera veckor på den.
Nu ska jag äntligen beställa ägg från 3 fina raser har jag tänkt!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #17 skrivet: 20 mar-08 kl 20:05 »
vad avis jag blir...

mina surade till men reste sig igen....¨jag vill oxå ha dunbollar...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser