Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, min anka har brutit foten!  (läst 3890 gånger)

Loosy

Hjälp, min anka har brutit foten!
« skrivet: 15 mar-08 kl 09:04 »
När jag kom hem igår kväll såg jag att en av mina ankhonor linkade. Den vänstra tån på den vänstra foten ser bruten ut.  :( Hon kan gå på foten men det ser ut att göra ont. Vad göra? Kan man hoppas på att det läker ihop av sig själv? Veterinären kan väl inte heller göra så mycket, det går väl inte att gipsa eller spjäla en ankfot?  ??? Har ni råkat ut för detta och vad gjorde ni i så fall då?
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 09:26 av Loosy »
Har fem ankor av blandad sort samt en västgötaspets

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Hjälp, min anka har brutit foten!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-08 kl 15:40 »
OJ, AJ det var inte kul för ankan :-\ Har inte haft någon anka som brutit foten men därimot en tupp som jag lindade kirurgtejp runt benet på i ett tjockare lager och det gick bra för den tuppen. Men ankor badar ju så ev tejp skulle nog lossa ganska fort så det kanske är bäst att låta det självläka, men kanske HANDIKAPPANPASSA lite för henne under tilden , t.ex om du har höga steg in i huset så kanske du kan lägga ut nåt extra för den att kliva på och kanske lite extra tjockt med halm att gosa in sig i när den vilar på natten osv.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Knopparp

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-08 kl 18:04 »
Ajaj... stackars lilla ankan!!  :-\
Har inget tips tyvärr... men ville visa mitt stöd och medlidande!
Hoppas det går bra med tån!
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 16 mar-08 kl 18:29 »
det e väl bara att ta bort den så svårt e det äl inte.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-08 kl 20:57 »
Silvertejp funkar i vatten! Hur djurvänligt det är vet jag inte? Kanske kan man spjälka med en pinne och tejpa?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Loosy

« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 08:08 »
Hej!

Tack för era svar! Känns bra att få stöd i en sån här situation. Jag fick faktiskt tag i en veterinär trots att det var lördag. Hon sa att en anka mycket väl kan självläka ett benbrott även om det kanske inte blir så fint. Det som strular till det för min lilla ankhona är att hon i samband med benbrottet fått ett sår och blir det infekterat kan hon stryka med. Vi fick iallafall rådet att desinficera med någon sårtvätt, tex jodopax/alsolsprit/klorhexidin och att sedan sätta på något förband som skyddar såret. Hon kan bada i dammen men får inte gå i lera, då blir det med stor sannolikhet infektion. Vi åkte iväg till ett djurapotek och köpte självhäftande hundbandage (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=5975&ProductSKU=206875&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo). Det kan jag verkligen rekommendera! Fäster av sig själv och tål väta. Funkar mycket bra. Så nu håller jag tummarna för att det här ska gå vägen.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 08:49 »
Nu kanske jag låter lite brutal, men själv skulle jag allvarligt övervägt slakt.
Då kan man tillaga en god ankrätt till påsk.....

Loosy

« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 12:45 »
Hmmm. Jag tycker väl att det framgår rätt tydligt vad jag anser om den saken  :(

Lena A

« Svar #8 skrivet: 17 mar-08 kl 14:00 »
Loosy, berätta hur det går för er.  :)

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 mar-08 kl 13:13 »
Är väldigt glad att Lossy var så påhittig och tog dit en Vet också. Jättebra...
Benbrott är inte alltid =DÖD. Jag har lärt mig att spjälka duv,hönsben av en gammal fin gårdsherre och när jag jobbade på en djurklinik gjorde vi likadant :)

Loosy

« Svar #10 skrivet: 20 mar-08 kl 09:26 »
Det verkar faktiskt som om hon inte hade brutit tån. Det tillsynes felställda benet är nog i själva verket ett stort sår där det lösa skinnet gör att tån buktar utåt. Men vi kör med jodopax och kirurgtejp varje kväll och hittintills har det funkat bra.

Bergatrollet

« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 22:10 »
det läker säkert ihop igen.
hade en anka som sprang ut på vägen framför en bil och fick foten överkörd av däcket.
ena tån bröts och en bit av simhuden försvann .tvättade rent och han kunde inte gå på en vecka ,han fick vara inne och ta det lugnt tills han började halta omkring hyfsat bra.
det läkte ihop av sej själv och blev bra han haltade inte ens när det läkt och han levde länge med sin halva fot utan några som helst problem.
hoppas det går lika bra för din anka .

Lycka till /K

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser