Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?  (läst 9307 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« skrivet: 13 mar-08 kl 14:03 »
Häpnade fullkomligen imorse när jag tittade ut på gården där våran schäfer går i hundgård för tillfället eftersom hon löper. (Skall tillägga att hon ALDRIG sett en hundgård från insidan innan jag fik henne och att hon enbart suttit i mina enstaka minuter åt gången. Nu får hon däremot sitta där hela dagarna och komma ut och gå utanför tomten där inte Ovtjarkan kommer åt henne.) I morse satte hon sig alltså tillrätta för att uträtta nummer 2. Sagt och gjort, när hon var klar gick hon en runda runt högen och sen började hon "skotta" singel med nosen över högen, och så gick hon runt,runt tills hon var nöjd och hade "grävt ner" hela bajshögen. Nåt sånt har jag ALDRIG sett hos en hund. Förklarar varför jag inte hittade några bajshögar inne hos henne  ::)


Har ni också djur som gör "udda" eller "o-djuriska" saker?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-08 kl 14:55 »
Tja o-djuriskt eller ej! Men mina hundar ÄLSKAR at borra ner sig i vår vattensäng! Särskilt vår Siberian Husky! Hon ha inte förstått det där med polar-spets...
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 08:02 »
Hehehe, trodde inte man "frös" med husky päls  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 08:30 »
Min katt ska dricka kallt vatten ur ett glas innan det är dax att sova för natten.... ibland fiskar han upp vattnet med tassen också om vattnet inte är tillräckligt högt upp för att lapa som vanligt... eaahmm...

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Yla

  • Inlägg: 57
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-08 kl 08:47 »
Om jag ger min hund ett ben... då ska hon genast ut i trädgården och gräva ner det ordentligt och omsorgsfullt. Först gräver hon ett hål, sedan lägger hon ner benet, och sedan puffar hon tillbaka -jord eller snö (beroende på årstid), med nosen och tassarna. Lite senare kan det hända att hon inte är nöjd med stället och då gräver hon upp benet igen, tar det i munnen och leter efter ett bättre ställe... och så gör hon samma grävprocedur igen. Så ett ben är det ingen idé att ge min hund eftersom hon verkar spara det till bättre tider... däremot älskar hon att tugga sönder andra saker som gosedjur, plast, kartonger, vedträn och böcker.... suck. Men så har hon varit gatuhund i Spanien innan så.... vad ska jag göra  ;) 

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 14:46 »
ibland fiskar han upp vattnet med tassen också om vattnet inte är tillräckligt högt upp för att lapa som vanligt... eaahmm...

Så dricker min ena katt alltid!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 15:28 »
Konsten att äta fint...

Min första häst var Stoet Blesa som jag inporterade från Island -87.
Hon var mkt fin fenimin, man behövde verkligen inte titta under magen för att se att hon var ett sto.
En gång var hon fastsatt med bara ena länken av två i stallgången och hade fått lite hösilage.
Men i korgen på boxvägen låg det en påse torkat bröd. Jag gick ifrån ett litet tag och då jag kom
tillbaks hade hon försiktigt öppnat påsen, utan att lyfta den ur korgen och plockade upp en brödbit i
taget och mumsade nöjt...

Blesa har gått ur tiden, nu har jag bara hennes som Skjöldur. Han är en vanlig glad glufs. Fick han
samma chans så skulle han ha slängt brödpåsen i golvet, spridit runt brödet och varit frustrerad över
att en del bitar hamnat utom räckhåll...

Torparen 221

  • Inlägg: 66
    • Hälsingland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 15:43 »
I morse satte hon sig alltså tillrätta för att uträtta nummer 2. Sagt och gjort, när hon var klar gick hon en runda runt högen och sen började hon "skotta" singel med nosen över högen, och så gick hon runt,runt tills hon var nöjd och hade "grävt ner" hela bajshögen. Nåt sånt har jag ALDRIG sett hos en hund. Förklarar varför jag inte hittade några bajshögar inne hos henne  ::)

Min mormors sista schäfer grävde alltid en grop för att göra nummer två i
och sedan täcka över med det hon grävt upp, om det var fruset försökte
hon gräva, gjorde sitt och täckte över med snö.
praktiskt på landet men hade man henne på promenad och det trängde på,
ja alla är inte så glada för hål i gräsmattorna...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #8 skrivet: 15 mar-08 kl 16:20 »
Hmm ena kissen äter det mesta, att jag är vegetarian spelar ingen roll. Alla bönor gillar hon, torkad frukt, starkt kryddad mat, allt som är segt som kola (sånt får man gömma) och choklad. (Jo jag vet att choklad är farligt för dom, hon får en liten flisa stor som svavlet på en tändsticka. )Grejen är ju att det i alla böcker står att katter inte kan känns sötma, det verkar inte stämma här alltså. Det godaste de båda vet är böngroddar och majskorn på burk - det slår tonfisk alla gånger! Bästisens katt äter upp alla vindruvor om hon får en chans.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #9 skrivet: 15 mar-08 kl 16:36 »
Min pappas jakthund föredrar att sitta i bilen. Sätter man på kopplet för att gå ut med henne så drar hon mot bilen och sedan står hon där vid bilen och flåsar och väntar på att man ska öppna bakluckan så hon kan hoppa in. Hon är så nöjd och glad så länge hon får sitta där inne, jag begriper inte tjusningen   ???
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #10 skrivet: 16 mar-08 kl 12:26 »
Min katt som dricker med tassen älskar att vara på balkongen. För det mesta sitter hon golvet bakom ett kompostgaller lutat mot väggen. Där kan hon sitta ett par timmar!  :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #11 skrivet: 16 mar-08 kl 17:45 »
Konsten att äta fint...

Min första häst var Stoet Blesa som jag inporterade från Island -87.
Hon var mkt fin fenimin, man behövde verkligen inte titta under magen för att se att hon var ett sto.
En gång var hon fastsatt med bara ena länken av två i stallgången och hade fått lite hösilage.
Men i korgen på boxvägen låg det en påse torkat bröd. Jag gick ifrån ett litet tag och då jag kom
tillbaks hade hon försiktigt öppnat påsen, utan att lyfta den ur korgen och plockade upp en brödbit i
taget och mumsade nöjt...

Blesa har gått ur tiden, nu har jag bara hennes som Skjöldur. Han är en vanlig glad glufs. Fick han
samma chans så skulle han ha slängt brödpåsen i golvet, spridit runt brödet och varit frustrerad över
att en del bitar hamnat utom räckhåll...

Haha! Min vallack är den enda häst jag sett som kan äta med munnen stängd! Minimalt med spill blir det!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #12 skrivet: 16 mar-08 kl 23:20 »
Häpnade fullkomligen imorse när jag tittade ut på gården där våran schäfer går i hundgård för tillfället eftersom hon löper. (Skall tillägga att hon ALDRIG sett en hundgård från insidan innan jag fik henne och att hon enbart suttit i mina enstaka minuter åt gången. Nu får hon däremot sitta där hela dagarna och komma ut och gå utanför tomten där inte Ovtjarkan kommer åt henne.) I morse satte hon sig alltså tillrätta för att uträtta nummer 2. Sagt och gjort, när hon var klar gick hon en runda runt högen och sen började hon "skotta" singel med nosen över högen, och så gick hon runt,runt tills hon var nöjd och hade "grävt ner" hela bajshögen. Nåt sånt har jag ALDRIG sett hos en hund. Förklarar varför jag inte hittade några bajshögar inne hos henne  ::)


Har ni också djur som gör "udda" eller "o-djuriska" saker?

Min Blondy (schäfer/collie mix) var en troligt renlig hund - gjorde alltid toa-ärenden i det mest avlägsna hörnet av våran gård. En dag var hon bunden på min fars pickupflak (bilen var avstannad) när hon blev nödig, men eftersom hon vägrade uträtta ngt "ärende" där hon var bunden så lyckades hon med att sticka ut baken och dumpa sin hög utanför bilflaket!!! (flakkanten var nog ca 60-70 cm hög så gissa min förvåning över denna akrobatik...)
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #13 skrivet: 17 mar-08 kl 14:41 »
Börjar undra om det finns några djur som beter sig som de borde ???

 Uppvuxen med hund som jag är trodde jag att katter skulle vara helt väsenskilda. Det finns säkert många som inte håller med men jag tycker inte det är så stor skillnad faktiskt. Det skulle väl i så fall va att katter ger blanka f-n i vad man tycker om deras beteende. De kan möjligen titta på en lite nedlåtande om man skäller på dom...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #14 skrivet: 17 mar-08 kl 18:43 »
Min ena katt sover alltid i min säng. Jag har alltid en mugg med  vatten jämte mig och sedan hon kom så har jag en liten mugg också. Det roliga är att hon alltid dricker ur den lilla muggen, aldrig ur den stora! Numera har jag även torrfoder jämte sängen och det innebär att hon alltid äter i sängkammaren, aldrig i köket även om jag använder samma torrfoder i köket. Hon kan gå ut i köket, förbi skålen med mat, och "tala om" att maten i sängkammaren är slut. :-\

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #15 skrivet: 18 mar-08 kl 12:01 »
min ena katt kommer o hälsar när jag kommer hem
upp på två ben o vill bli klappad på huvudet ..

Min andre katt gillar oliver
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

PatriciaM

  • Inlägg: 43
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #16 skrivet: 19 mar-08 kl 19:25 »
Om man ropar till våra hundar "åka bilen" så rusar dom stört till bilen och det går inte att få ur dom!
Sedan min lillebrors terrier ÄLSKAR att sitta på höften som barn gör med benen på en varsin sida om midjan  på en, och om man lägger honom på rygg i famnen och sjunger en vaggvisa somnar han!
och nästan alla våra hundar tycker om att sitta på en varsin stol vid bordet om man sitter och äter  :D som tur är så håller dom sig undan när man har främmat!   ;) och självklart sover allihop i säng, det blir dock trångt med 5 hundar  ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #17 skrivet: 21 maj-08 kl 14:46 »
Hundarna på biltur igår, Nalle håller stenkoll efter eventuella harar på fälten medans Lucy snorklar i luftutblåset (hon sitter stilla så hela bilresan nästan)  ;D

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #18 skrivet: 21 maj-08 kl 19:10 »
Jag var ute och gick idag, fick sällskap av ena katten, vi lämnar tomten och vad jag trodde var hans revir, men så plötsligt så hoppar han in i buskarna och jamar extremt mycket.
Jag fortsatte några meter och där kommer grannarna med 4 hundar. pratade lite och sedan gick jag min rundra
och när jag kommer tillbaka till busken katten kröp in i, ropar jag och så hoppar han fram
å gick vi sedan vägen hem i solen

Söta hundar Kimma, men vad är det för ras ?
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #19 skrivet: 21 maj-08 kl 21:37 »
Nalle är 2/3 border terrier resten tax
Och Lucy är Pekineser/Jack Russel

Superpigga , outtröttliga och JÄMT glada  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser