Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?  (läst 9306 gånger)

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #40 skrivet: 19 sep-08 kl 07:52 »
o-djuriska beteende är alltid roliga att läsa om!

min far hade en hund ett tag som använde framtassarna väldigt mycket, liknande nästan en ekorre i vissa lägen! Inte greppa biten men tassarna skulle vara med i mycket han gjorde. Den hunden kunde dessutom gå på två ben och jagade råttorna i stallet eftersom dåvarande katt var för lat  ;D

Vi hade en katt som verkligen kunde konsten att hämnas. När vi kastrerade henne fick hon ha tratt eftersom hon noppade på ståltrådsstygnen. Tratten satt kvar i en vecka och i en veckas tid sov katten mer eller mindre i mitt ansikte. Hon väntade till jag somnat och sen la hon sig på mig. Det var som om hon sa "ska jag ha den här skiten på mig ska du inte få sova!"

vår ena katt som lever ser väldigt rolig ut när man kommer i i badrummet och hon sitter på lådan. det man kan utläsa i hennes blick är "bara för jag inte har händer så jag kan låsa dörren behöver inte det betyda att jag tillåter spring i badrummet när jag är här".

Mina degusar beter sig nog rätt mycket som degusar brukar men är ändå fascinerande att titta på. speciellt en av de gånger vi hade dem lösa i sovrummet. Vi satt på sängen sambon och jag och tittade på tv medan fem små vilda gnagare for runt. sen blev det tyst. Det berodde på att sambon lassat in en näve jordnötter och tuggade. De fem degusarna hade självklart snappat upp doften och satt på hans bröstkorg på bakbenen och tittade på honom som han var den snålaste jävel de någonsin träffat! (degusar ska helst aldrig få jordnötter och definitivt inte saltade ;P)

Kattungen vi haft i tre veckor tuggade på min hårbotten ganska rejält första veckan och jag var livrädd att det beteendet skulle fastna men det verkar försvinna väldigt fort. Inte så kul att bli gnagd där när man försöker sova!

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #41 skrivet: 20 sep-08 kl 22:25 »
Jag har en katt som tigger som en tok när jag skalar potatis - hon äter tunna skivor rå potatis! Och tigger ost av sambon var morgon, fast det är kanske mindre konstigt.

Men det mest odjuriska djur jag träffat var en åsna. Den hade vuxit upp som föräldralös på en gruva i centrala Australien. En mycket grabbig miljö! När jag träffade den hade den fått flytta till ett hotell/ranch där jag jobbade. Den drack öl, åt rostat bröd, och förföljde rökare, för att få fimpen!!! Och den ville inte ha dem släckta, utan åt brinnande fimpar! :o På gruvan levde den bland hundar. På hotellet fick den gå med hästarna. Hotellets hundar var vana vid att jaga hästar på skoj - snacka om chock, när den nya långörade "hästen" vände om och jagade dem tillbaka. Och försökte para sig med dem!
På samma ställe fanns en föräldralös känguru som också gillade öl, och som varje morgon väntade utanför personalbostaden på sin dagliga kopp kaffe med mjölk och socker.  Drack även te. Den smög fram till intet ont anande hotellgäster vid poolen och välte omkull deras ölburkar och lapade i sig.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #42 skrivet: 20 sep-08 kl 23:38 »
Oh herregud, nu var jag tvungen att torka thé från skärmen ;D
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #43 skrivet: 21 sep-08 kl 09:02 »
haha
 ;D

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #44 skrivet: 23 sep-08 kl 08:19 »
Min gamla hund gjorde alltid så. Till den milda grad när hon var ung, att hennes päls försvann, invid nosspegeln. Det var när hon fått mer gott, än vad hon mäktade med att äta upp, som oxben tex. Detta försvann emellertid nästan helt då vi flyttade ut på landet. Om det berodde på att hon inte längre träffade och lekte med sin hundkompis Dolly, eller om det var åldern, eller det enkla faktum att vi flyttade vet jag inte. Men det hände sällan sen. nu är det lite skillnad på Nr 2, och ett oxben, men beteendet är detsamma. Det kanske luktade "godis" för din hanhund i och med löpet??? Inte vet jag. Har föga aning om vad som rör sig i en hundhjärna, förutom i vår Labbes. Ögonen är konstant som en flippermaskin. Högsta vinsten är alltid Ostmacka, ostmacka och ostmacka.

gråkråka

  • Inlägg: 174
    • Blekinge
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #45 skrivet: 23 sep-08 kl 11:02 »
Min ena katt får tokspel om man sjunger en snutt på ledmotivet till "Bröderna Cartwright". Han galopperar fram på sniskan med ryggpälsen rakt opp, uppburrad svans och avgrundsjamar "mmmrrraaaooowwwwaooooåååååwwwwhhh". Han är knappast gammal nog för att ha haft möjlighet att uppleva den där serien, så jag vet inte...
Mina andra katt, syster till ovannämnda, tycker om vin. Men bara rött italienskt. Något annat duger inte.  ;D
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #46 skrivet: 24 sep-08 kl 22:10 »
Jag har också en katt som står på klospetsarna för att kunna kika ner i toaletten när man spolar. Hon är 7 år nu och fortfarande lika intresserad av spolandet!

Jag hade en birma, som förmodligen varit struts i tidigare liv (om sådana finns) ...
När vi lekte "nu-kommer-matte-och-tar-dig"-leken, som han älskade med skräckblandad förtjusning utspelade sig följande:
Först började pälsen rycka så där som den gör om ett strå ligger fel, sedan började blicken flacka vilt för att hitta närmaste gömställe och sedan rusade han dit för att gömma sig. Det var bara det att han aldrig lyckades eftersom han bara brydde sig om att gömma huvudet ...
Han stack ofta in huvudet under första bästa matta - att sedan kropp o svans var fullt synliga utanför. Ibland rusade han till första bästa hörn i rummet och fånstirrade in i det som om han trodde att han inte syntes. Men roligast var nog när han "gömde" sig genom att hoppa upp i en karmstol och sticka in huvudet i glipan mellan ryggstöd och sits!

Denna katt var även frivillig vegetarian under sitt första år - han tvärvägrade att äta något annat än hackade grönsaker, fullkornsbröd och möjligen lite ost. Jag försökte vänja honom vid annat, men det gick inte förrän det kom ytterligare en katt i familjen. Då tog girigheten över ...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #47 skrivet: 28 sep-08 kl 16:43 »
Sen har hon en fascination för vatten... så fort man suttit på toa är hon där och tittar ner i toan när man spolar! Den dag hon lär sig spola själv kommer vi aldrig få sova för allt spolande :)
Min ena katt lärde sig spola, helt på egen hand (eller tass... ;)). Men nu tycks hon ha tröttnat, det var länge sen sist.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #48 skrivet: 28 sep-08 kl 20:17 »
Min kusins granne hade en golden retriver som såg minst sagt speciell ut när han åkte bil. Som vanliga hundar hoppade den in i baksätet för att sedan sätta sig på rumpan med ryggen upprätt mot ryggstödet och sedan satte de fast honom med bilbältet.
Riktigt komiskt såg det ut när man såg bilen susa förbi med ett hundhuvud i position där man vanligen ser människohuvuden.

*asgarv*

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #49 skrivet: 28 sep-08 kl 20:25 »
Jisses vilken underbar tråd, jag skrattar så tårarna trillar!
Ni har nog förlängt mitt liv med ett par år!
Tack!

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #50 skrivet: 05 okt-08 kl 21:38 »
Vår katt ligger gärna med nosen i min mans armhåla, med halvslutna ögon och andas tungt.rena knarket för henne!
Hon älskar också att sova på hans löpartröja. jag lovar att hon är den enda som vill komma i närheten av den! :D

vi hade en kanin som trodde samma katt var av samma art som han, och försökte göra kattiner, eller kanske kanatter,så fort han kom ur buren.
Katten lät honom hållas några gånger, tills hon fick nog och klippte till honom.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #51 skrivet: 08 okt-08 kl 18:40 »
Den va bra! Undrar om kaniner verkligen har så bra syn som det sägs, eller om den bara var utsvulten på en kärleksstund...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #52 skrivet: 09 okt-08 kl 08:25 »
Den va bra! Undrar om kaniner verkligen har så bra syn som det sägs, eller om den bara var utsvulten på en kärleksstund...
Jag tror det handlar mest om att det under tassarna  känns "pälsigt". Jag hade en hankanin som gjorde likadant med en av våra honkatter, katten löpte och la sig gärna framför kaninen  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #53 skrivet: 14 okt-08 kl 16:04 »
Um... En utav våra hundar har "smutsskräck" och hatar att vara utomhus.

Hon har en egen box i pensionatet som hon hur ska man säga... "avgudar"... Där kan hon sitta hela dagen ibland och när man ska ut på promenad så ser hon inte särskilt glad ut... Hon skiter inte i koppel (om det inte är akut) för det är ju pinsamt när vi kan se!
Så vi får släppa ut henne i skogen och där får hon springa runt... Hon gör sina behov och rusar full fart tillbaka mot gården raka vägen in i pensionatet in i boxen innan vi hinner ta henne i kopplet... För då vet hon att det kan finnas risk att vi tycker att hon ska vara ute i hundgården en stund... För det är ju så fint väder!

En kväll kom mamma in förbannad...
"Hunden har suttit inne och skitit på sig fast hon har kunnat gått ut hela dagen!" skrek hon.
Japp, så var det... På morgonen hade mamma tagit ut henne i en utav de fina boxarna med hundgårdar så de kan gå ut och in som de vill. Det hade börjat med att hon stack ut skallen genom luckan och fick syn på... "Uuuuursch, en bajskorv efter Schino (schäfer)!"
Hennes ögon står ut åt två olika håll och hon vänder och går in på en gång.

Mamma som hade en massa att göra den dagen med alla pensionathundar, våra hästar och andra djur tänkte att "nu kan hon ju gå ut när hon vill och kissa/bajsa när hon känner att hon behöver"...
Det gjorde hon inte... Hon satt hellre inne hela dagen och höll sig tills hon sket på sig istället för att gå ut i hundgården och göra det... Hon kunde ju få smuts i pälsen då! Haha...  :P

Pedant hund vi har... 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #54 skrivet: 14 okt-08 kl 17:39 »
Är det möjligtvis en chihuaua?  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #55 skrivet: 14 okt-08 kl 17:45 »
Är det möjligtvis en chihuaua?  ;D

Hihi, nej... :D

En bordercollie/golden... xD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #56 skrivet: 15 okt-08 kl 09:32 »
Hihi, nej... :D

En bordercollie/golden... xD

Oups  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #57 skrivet: 15 okt-08 kl 15:13 »
Mors katt säger hello ..
får till ett ljud och ett ganska tydligt hello
fast bara ibland
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Har ni också djur med "o-djuriska" beteenden?
« Svar #58 skrivet: 15 okt-08 kl 16:53 »
Min förra katt Jeff brukade kunna säga "Mama" på komando  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
Hardis, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser