Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för buljontärning  (läst 41011 gånger)

trollpip

• Dalarna
istället för buljontärning
« skrivet: 13 mar-08 kl 10:42 »
Tycker att det är alldeles för mkt konstigheter i buljongtärningarna och fonder. Men samtidigt så ger det ju rättså mkt smak. Så vad kan man använda istället??  ;D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hildegard

• Östergötland
SV: istället för buljontärning
« Svar #2 skrivet: 13 mar-08 kl 14:18 »
Gör eget örtsalt och lägg till en klick smör i rätten, så blir det kryddad med godare smak än buljong.

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 15:27 »
Det finns en vegetarisk saltfri örtbuljong på små burkar på hälsokostbutikerna...

MagdaMaggan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 17:50 »
Det finns en ekologisk vegetarisk pulverbuljong på MAXI, märket är Rapunzel.

trollpip

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 20:29 »
Gör eget örtsalt och lägg till en klick smör i rätten, så blir det kryddad med godare smak än buljong.

Det lät spännande! Och då du är örtkunnig så kanske du kan berätta vilka örter du använder och hur du gör örtsaltet...  ;D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

hildegard

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-08 kl 22:07 »
Det lät spännande! Och då du är örtkunnig så kanske du kan berätta vilka örter du använder och hur du gör örtsaltet...  ;D
Jag plockar några liter färska örter, kör de genom en handkvarn för kryddor, du kan lika gärna använda matberedare, bara det blir små bitar. Sedan blandar du ca 3-4 dl färsk örtmassa med 1-2 matskedar havssalt. Nu ska det hela torkas, antingen på en varm plats, t ex bredvid en vedspis eller i ugnen på 30 - 50 grader med luckan på glänt. Rör om då och då. Är allt torrt kör du det genom en handkvarn, pepparkvarn går bra, igen. Eftertorka några dagar och fyll i glasburker som förvaras mörkt och torrt. Kolla att det är riktigt torr innan.
Jag använder olika ingredienser beroende på årstiden. På våren blir det kirskål, nässla, rucola (inte för mycket, blir lätt beskt), meliss, lök. Senare meliss, gurkört blad och blommor, salvia, isop, dragon, vitmåra, snärjmåra. Jag tar vad som finns för tillfället. Du kan göra ett rent löksalt också med t ex vitlök, piplök, gul lök, gräslök.
Lycka till!
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 20:48 av hildegard »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 11:54 »
Jag brukar koka egen buljong. Inte så komplicerat om du har vedspis och ändå eldar, tex.

Koka kött med ben, till soppa eller gryta. Ha i kryddor och grönsaker som du tycker om. När köttet kokat klart tar du upp benen och använder dem och så mycket spad (buljong) som behövs till maträtten du lagar.
Det överblivna spadet brukar jag sila och sedan får det stå ett par timmar och reduceras på vedspisen. 
När det mesta vattnet försvunnit häller jag resterna i istärnings..."prylar" (vad 17 heter de?) och fryser in.

Lätt att använda en tärning eller två i senare matlagning! Smaken blir lite svagare än i färdiga köpe-tärningar men det är bara att ta en extra tärning istället. Kryddningen blir efter egen smak, själv är jag tokig i libbsticka och ingefära - och en sådan buljong/fond är svår att hitta i affären  ;D

...och örtsalter är goda att krydda köttet/grönsakerna med inför grytan och efterföljande buljong. Till örtsallt kan jag förövrigt rekomendera persilja och selleri - mums!
Landsflykting i storstan...

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #8 skrivet: 27 mar-08 kl 22:07 »
Libbsticka tycker jag ger en fin buljongsmak, använd 3-4 st.blad till en rätt så ger det mycket smak. Lätt att odla och ger bra skörd.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 27 mar-08 kl 22:46 »
Jag fick en burk av mamma häromdagen som hette: Buljong utan jäst och socker, som kom från http://www.biofood.se/ den har heller inga E-siffror i innehållsförteckningen, jag har inte hunnit prova den så jag vet inte hur den smakar.
På hemsidan finns en flik där man kan hitta återförsäljare.

Men Per Morberg säger ju att inget går upp emot en hemkokad fond/buljong, så det måste ju vara det allra bästa!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Varg-älva

• Finland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-08 kl 14:11 »
Det finns ju vegetariska och ekologiska buljonger utan konstiga tillsattsämnen. De finns både som pasta eller pulver, båda på burk.

Jag skulle aldrig använda s.k. vanlig buljong med en massa konstiga tillsattsämnen, men de jag använder är riktigt bra! Men annars blir det selleri eller libsticka.

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 31 mar-08 kl 09:08 »
tack för receptet på örtsalt Hildegard!!!
detta ska garanterat provas!

Fritzious

« Svar #12 skrivet: 14 apr-08 kl 20:39 »
Mossagården här har också något som de kallar örtpulver, utan salt.

"Mossagården örtpulver

Mossagården örtpulver innehåller nyttiga örter och kryddor. Den kan användas istället för buljongtärning. Man kan också tillsätta salt och peppar efter behag och göra sitt eget örtsalt. Örtsaltet kan ersätta vanligt salt och är gott t. ex i salladsdressingen, på tomaten eller avokadomackan, i örtsmöret eller pastan.

Vikt: ca 50 g

Innehåll: libbsticka, grekisk oregano, vinterkyndel, timjan och persilja."

Går väl utmärkt att göra en egen likadan.

http://www.mossagarden.se/index.php?id=190364&back=387

Vurre

« Svar #13 skrivet: 16 apr-08 kl 10:48 »
Vi kokar alltid buljong efter slakt och brukar göra en mörk buljong där man först rostar benen och rotfrukterna i ugn innan man lägger allt i en gryta tillsammans med purjolök och örter samt peppar och lagerblad. Av rotfrukter använder vi morot, palsternacka, lök av skilda slag och selleri. Det går säkert att göra vegetarisk buljong på samma sätt för dem som är lagda åt det hållet.

Just det där momentet med att rosta det hela i ugnen gör susen.

Efter några timmars simmande på vedspisen silas allt gojs ifrån. Sedan reduceras buljongen så hårt som vi orkar och har lust till. Vi gör som Potatisblomma och fryser in i istärningslådor o dyl eftersom vi inte saltar så hårt. Annars kan kan man salta mer och koka ihop till köttglass, den håller sig i kylen i månader.
snus? vad är priset på en pris?

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 23 apr-08 kl 12:43 »
Salt och en skvätt olja i maten! Sen krydda med det man känner för!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 apr-08 kl 18:29 »
Hemmagjord buljong eller örtsalt MÅSTE innehålla rotselleri !!!  ;)

Man kan köra en "smet" av lök, vitlök, purjo, chili, rotselleri, morötter m.m. och alla örtkryddor man gillar, jag är förtjust i timjan t.ex., blanda med salt och torka utbrett på bakplåtspapper i ugnen eller vid kaminen. Sen får man krossa "kakan" i en mortel och förvara i täta glasburkar.

Vilse

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 maj-08 kl 00:23 »
Jag brukar koka egen buljong. Inte så komplicerat om du har vedspis och ändå eldar, tex.

Koka kött med ben, till soppa eller gryta. Ha i kryddor och grönsaker som du tycker om. När köttet kokat klart tar du upp benen och använder dem och så mycket spad (buljong) som behövs till maträtten du lagar.
Det överblivna spadet brukar jag sila och sedan får det stå ett par timmar och reduceras på vedspisen. 
När det mesta vattnet försvunnit häller jag resterna i istärnings..."prylar" (vad 17 heter de?) och fryser in.

Lätt att använda en tärning eller två i senare matlagning! Smaken blir lite svagare än i färdiga köpe-tärningar men det är bara att ta en extra tärning istället. Kryddningen blir efter egen smak, själv är jag tokig i libbsticka och ingefära - och en sådan buljong/fond är svår att hitta i affären  ;D

...och örtsalter är goda att krydda köttet/grönsakerna med inför grytan och efterföljande buljong. Till örtsallt kan jag förövrigt rekomendera persilja och selleri - mums!

jag goer samma haer nere!

naer jag tagit up koettet eller vad det nu aer jag kokar eler om jag goer soppa,,saa behaaler jag kastrullen paa spisen med benen kvar och sen gaar jag ut och tar vad jag hittar i groensakslandet,,lite av varje och slaenger i,,laater det koka ur vaetskan och sen fryser jag in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 2 användare
ärt, The_prepping_pirate

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser