Det här ämnet har ju varit uppe många gånger och jag läste lite i tråden om den ilskna baggen. Jag startar ändå en ny tråd för det känns lite som en ny fråga...
Idag blev jag rätt rejält stångad av vår gotlandsbagge. Han har alltid varit social, kommer fram så fort jag närmar mig, bufflar lite och jag har haft ögonen på honom innan också. Idag tog han dock sats, galopperade mot mig och stångade mig i magen så att jag for in i väggen...ajaj....
Jag blev ju skiträdd, helt ensam på gården med lillkillen i barnvagnen utanför och det kände han väl så han gav sig inte förrän jag tagit mig ut ur båset. När jag väl stod på utsidan så ville han komma fram och gosa...

Givetvis kan vi inte ha en "farlig" bagge på en gård full med barn och han ligger ju inte bra till...
Baggen går ihop med åtta dräktiga tackor varav fem som skall lamma nu under mars.
Men min fundering så här en stund efteråt är hur mycket detta hänger ihop med den snart (?) förestående lammningen? Baggen som vi hade förra året blev också otrevlig innan lammningen och vi fick ta bort honom från flocken. När han sedan fick en ungbagge som kompis så blev han mycket lugnare. Nån som haft liknande erfarenheter av baggar?
Jag hade egentligen tänkt ha kvar baggarna i sina tackgrupper under lammningen, men nu får de nog kampera ihop i stället. Vi måste ju kunna vara hos tackorna...