Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggar och dräkiga tackor  (läst 1983 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Baggar och dräkiga tackor
« skrivet: 12 mar-08 kl 12:37 »
Det här ämnet har ju varit uppe många gånger och jag läste lite i tråden om den ilskna baggen. Jag startar ändå en ny tråd för det känns lite som en ny fråga...

Idag blev jag rätt rejält stångad av vår gotlandsbagge. Han har alltid varit social, kommer fram så fort jag närmar mig, bufflar lite och jag har haft ögonen på honom innan också. Idag tog han dock sats, galopperade mot mig och stångade mig i magen så att jag for in i väggen...ajaj....

Jag blev ju skiträdd, helt ensam på gården med lillkillen i barnvagnen utanför och det kände han väl så han gav sig inte förrän jag tagit mig ut ur båset. När jag väl stod på utsidan så ville han komma fram och gosa... ::)

Givetvis kan vi inte ha en "farlig" bagge på en gård full med barn och han ligger ju inte bra till...
Baggen går ihop med åtta dräktiga tackor varav fem som skall lamma nu under mars.

Men min fundering så här en stund efteråt är hur mycket detta hänger ihop med den snart (?) förestående lammningen? Baggen som vi hade förra året blev också otrevlig innan lammningen och vi fick ta bort honom från flocken. När han sedan fick en ungbagge som kompis så blev han mycket lugnare. Nån som haft liknande erfarenheter av baggar?

Jag hade egentligen tänkt ha kvar baggarna i sina tackgrupper under lammningen, men nu får de nog kampera ihop i stället. Vi måste ju kunna vara hos tackorna...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
SV: Baggar och dräkiga tackor
« Svar #1 skrivet: 12 mar-08 kl 13:01 »
Hej!
Jag har samma erfarenheter att baggarna beskyddar/försvarar sina dräktiga tackor. Jag brukar plocka bort dom ur tackflocken innan lammningen.
Just nu har jag en ungbagge som har varit "snäll" hela vintern. Men nu går vi och tittar snett på varandra... Hasn har plötsligt börjat karska till sig. Fr o m 1/4 har jag kunnat släppa baggen ihop med obetäckta ungtackor utan att det har hänt något. Det får bli så i år med ;)
(Jag har Gotlandsfår.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 18:26 »
Har fått lära mig här på alternativ att baggarna i det vilda brukar lämna sina tackor när de är färdigbetäckta för att istället hänga med andra baggar i grupper. Kanske är det snarare ren frustration som gör att de sticker upp? Jag har också gotlandsfår och min vuxna bagge har också blivit stökigare den sista tiden både mot mig och tackorna. Han tänkte till och med stånga mig men, lyckades stånga rakt på högaffel med hösilage på så nu går han inte nära mig.  ::) Som tur är skadade han inte sig. Så nu i veckan så flyttar han och några småbaggar till en egen liten hage. Skönt för dem, skönt för tackorna och skönt för oss.  :) Gjorde likadant förra året och det fungerade bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sarina

• Skåne
    • samiramis
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 15:42 »
Min nuvarande bagge är "snäll", men när det är dags för lamning så börjar han försvara sin flock (precis som han ska). Problemet är ju när man måste in för att hjälpa till vid lamning. Min lösning är bagge utomhus med skydd, bunden i lång länk där tackorna med lamm kan gå ut till honom under dagen och de kan stå och äta ihop. Fungerar jättebra. Gjorde även så med min förra (första) bagge för han stångade tackorna det första året så att en lammade för tidigt. Även i det fallet fungerade det utmärkt. Kan tillägga att den första baggen INTE var snäll utan gärna hotade och stångades. Han var snäll på mycket långt avstånd eller alldeles intill så att han kunde bli kelad med och man kunde hålla honom i styrgenom att hålla i hornen. När alla lamm är födda och ca 3-4 veckor så släpper jag lös min bagge igen. Än så länge har det fungerat mycket bra. Och jo, det är tillåtet att ha baggar bundna om det är någon som undrar.
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 17:19 »
Och jo, det är tillåtet att ha baggar bundna om det är någon som undrar.

Är det? berätta mer, vart kan man läsa det?

Så man inte åker dit för vanvård om man får kontroll menar jag..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 12:26 »
Är det? berätta mer, vart kan man läsa det?

Så man inte åker dit för vanvård om man får kontroll menar jag..

Ur Jorbruksverkets "Sammanställning av lagstöd med kommentarer till verksamhetskrav för djurskydd".

Kommentarer
Om man håller djur tjudrade utomhus ställer det extra stora krav på tillsynen av dessa djur.
Får och getter får hållas tjudrade utomhus men detta är mycket tveksamt ur djurskyddssynpunkt då det innebär stora risker för att djuren trasslar in sig och fastnar och att de inte får tillräcklig rörelsefrihet eller skydd mot väder och vind. Hästar på bete får endast tillfälligtvis hållas bundna och ska då ha särskild tillsyn.

http://www.sjv.se/download/18.698b7bdc117c96673188000818/sammanst%C3%A4llning+av+lagst%C3%B6d+och+kommentar_Animalie+2007-12.doc

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Baggar
« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 14:48 »
Kommentarer
Får och getter får hållas tjudrade utomhus men detta är mycket tveksamt ur djurskyddssynpunkt då det innebär stora risker för att djuren trasslar in sig och fastnar och att de inte får tillräcklig rörelsefrihet eller skydd mot väder och vind.

"tveksamt" var ordet sa Bull.

Det tjudrade djuret ska ha tak att gå in under så det inte regnar på det, liksom att taket ska skydda mot sol.
Samtidigt ska djuret ha tillräcklig rörelsefrihet, men inte så mycket att det kan trassla in sig, eller välta ut vattenhinken..

I den kommun där jag bor säger djurskyddet att man väldigt sällan kan uppfylla alla de här kraven vid tjudring. Och därför inte brukar få ett OK till att ha tjudrade baggar.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Byracka

• -
SV: Baggar
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 15:56 »

I den kommun där jag bor säger djurskyddet att man väldigt sällan kan uppfylla alla de här kraven vid tjudring. Och därför inte brukar få ett OK till att ha tjudrade baggar.
Mådä, men detta är emellertid en tolkning av djurskyddslagen gjord av kommunala tjänstemän.
Det står vem som helst fritt att ha en annan tolkning av lagen om man så önskar.
Givetvis under förutsättning att du kan argumentera att du uppfyller för fallet tillämpliga delar av lag eller förordning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser