Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minsta ankrasen?  (läst 2065 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
Minsta ankrasen?
« skrivet: 11 mar-08 kl 19:19 »
Nån som vet vilken den minsta ankrasen är? Jag har fått ett "bud" på Afrikanska Hottentotten ::)(kul namn) Har försökt Googla men hittar inget om det
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Filip Skräplund

SV: Minsta ankrasen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 19:29 »
Här är vad som påstås vara den minsta rasen: http://www.callducks.net/looking_after_calls.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fredrik.Eliasson

« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 13:45 »
De ser ut att likna Mignon mycket, finns det nåt namn på svenska?

//Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 21:57 »
Menar du om Hottentotten har ett svenskt namn? Jag tror inte det, dom heter Hottentotten både på Engelska o Tyska vet jag. Ja dom ser ut att vara små och näpna kanske som Mignoner ska vara....för vad jag förstår så är dom flesta Mignoner vi har i sverige lite större än vad dom skall vara. Mignoner är ju det samma som Callducks om jag fattat det rätt och rasstandarden för Callducks i b.la England säger ju att honan inte skall väga mer än 500 gr  och fullt så nätta ::) är väl inte dom flesta svenska Mignonerna ???

Tedarix

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 08:00 »
Hej!
Mignon (eller callduck) är den minsta godkända ankrasen i Sverige och det gäller ju USA och alla länder i Europa iaf och förmodligen alla andra länder också. Jag har aldrig stött på en mindre ras än så när jag surfat runt.

När jag googlade på hottentott fick jag upp en kricka från Öst- och Sydafrika men det är ju ingen tamfågel utan en vild and: http://en.wikipedia.org/wiki/Hottentot_Teal

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 11:28 »
Hej Tedarix.
Jo jag vet att Mignon är den minsta godkända rasen men jag tänkte mer allmänt om någon visste om det fanns mindre ankraser än det. Frågan kom upp när en god vän som inte håller på med fjäderfä såg mina Mignoner och sen slängde ur sig - Åh vad söta är det den minsta ankrasen i världen?
Och det kunde jag ju inte svara på utan tänkte att jag kollar runt (b.la här) för att se om jag kan ge min vän ett svar ;D
Har faktiskt under mitt letande hittat stora ankfarmer i både Tyskland och Usa som säljer udda ankraser b.la Hottentotter så jag antar att det finns folk som har riktigt udda (vilda) odlade ankor som husdjur, vilket kanske inte är så lyckat...men det är ju en helt annan diskution :P
Hur som haver var det bara en rent allmän fråga, inte så att jag tänkte skaffa utan bara glänsa lite 8) om min eminenta ankkunskap för min kompis ;)

Fredrik.Eliasson

« Svar #6 skrivet: 13 mar-08 kl 12:38 »
Jag menade att de där Call ducks påminde mycket om Mignon, och de gjorde de tydligen:P

Jag hittade när jag sökte på Hottentot Teal följande bilder:

http://www.ejphoto.com/hottentot_teal_page.htm

Det stod oxå nånstans att de blir 30-35 cm långa och väger 250 gr.

Ha det, Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #7 skrivet: 13 mar-08 kl 13:01 »
 ;D Tack för svaren, ja det ser ut att vara rara små ärtor dom där Hottetottarna ::)jag kör med dom när jag skall glänsa för min kompis :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser