Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt Sommarmjöd  (läst 3997 gånger)

Radar

• Jämtland
Mitt Sommarmjöd
« skrivet: 10 mar-08 kl 21:27 »
Nu är alla ingridienser blandade.
5 burkar honung a' 700 g. Honung från Sveriges biodlare Den översta på den sidan.
2x2 dl juicekoncentrat.
Rev i det yttersta gula från skalet från 1 citron. Delade den sen på mitten och pressade i saften. Kärnor och fruktkött fick följa med. Jag hade glömt rengöra juicepressen så jag klämde bara ur dem för hand.
Fyllde upp till 15,5 liter vatten.
En påse jästnäring. 10 g
Och det som förhoppningsvis ska vara mjödjäst. Ca 0,5 liter.
Total mängd nu alltså 16 liter.
Oechslemätaren visade innan jästtillsatsen +80. Om allt nu går vägen borde det alltså bli ca 11% alkohol. Jag envisas med att mäta på samma sätt som vid vinberedning, trots att någon inte tycker att det är riktigt.  ;)

Om allt nu går som det ska bör det börja bubbla i jäsröret under natten eller morgondagen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

• Västerbotten
SV: Mitt Sommarmjöd
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 21:44 »
Jag är sugen på att testa mjöd men kommer mig aldrig för. Är det egen jäst du använder?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 21:52 »
Ja, som jag skrev i tråden jag länkade till har jag försökt återanvända från bottensatsen från mitt förra mjöd.
Då använde jag någon vinjäst. Just nu minns jag inte vad. Det står kanske i bryggjournalen.

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 10:43 »
Jag tyckte väl att första inlägget såg kort ut. Inte så konstigt. Tänkte ju berätta mer om hur jag gjorde.

Det tycks finnas två skolor i hur man löser upp honungen.

Den ena förordar att man har ganska hög temperatur på lösningen. Och skummar av under hela processen tills det inte skummar längre. Därefter låter man det svalna och blandar i övriga ingredienser.

Enligt den andra låter man det inte bli varmare än ca +45 C när man löser upp honungen. Detta för att de hälsosamma ämnena i honungen inte ska förstöras.

Jag är av den åsikten att jag gärna vill ha kvar dessa hälsosamma produkter i funktionsdugligt skick. Det kan aldrig skada att få i sig lite nyttigheter när man tar sig ett glas/stop.

Nu blev det väl kanske något av ett mellanting när jag gjorde den här mjöden. Då vedspisen ändå var i gång ställde jag en vid kastrull halvfylld med vatten på den. I kastrullen ställde jag honungsburkarna för att mjuka upp honungen så den skulle bli lite flytande. Det visade sig att jag skulle nog ha värmt under en längre tid på svagare värme. I botten och runt sidorna blev honungen flytande, medans det i mitten fortfarande var en klump av fast honung. Det var då inga problem att få ut honungen, men jag misstänker att en del kanske blev lite väl varm.
Under tiden värmde jag vatten i vattenkokaren som jag hällde i jäshinken. Sammanlagt ca 4,5 liter. Därefter tömde jag i honungen, som vid det här laget var som nyss beskrivits. Det var inga problem att bara hälla ner i vattnet. Klumpen i mitten följde med ett plask ner i jäshinken.
Skrapade ur det sista ur burkarna med en liten slickepott och rörde så om i lösningen med en slags paddel av trä. Ursprungligen tillverkad för att röra om med när man växtfärgar garn. Storleken är perfekt även för mitt ändamål.
All utrustning är ju naturligtvis noga rengjord med ett kraftigt rengöringsmedel. För tillfället minns jag inte vad det heter. På min hemsida syns det i bildsviterna vad det är.

Därefter fyllde jag på med kallt vatten till lite drygt 15 liter och rörde om igen. Fläderkoncentrat och citronskal och -saft tillsattes. När jag så småningom var säker på att det inte var för varmt för jästen tillsattes jästnärsalt och jästlösningen. Sedan skakades allt om lite grann.
Under tiden det svalnade låg locket lite löst ovanpå hinken. Detta för att inte damm och annat ska komma in i blandningen.
Därefter sattes locket fast ordentligt och ett jäsrör monterades på därför avsedd plats.

Jäsningen börjar nu komma igång så sakteliga. Det har ännu inte börjat bubbla i jäsröret, men ett tryck har bildats nerifrån jäshinken och vatten-nivån i jäsröret förändras. Det blev aningens mycket vatten i jäsröret så det behövs ett lite högt tryck för att det ska börja bubbla. Men det fattas inte mycket nu för den första bubblingen.

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 13:04 »
Bara en liten kort uppdatering:
Nu, efter ca 15 timmar, har det börja bubbla i jäsröret.

Om nu inget ofördelaktigt inträffar ska det inte behövas någon ny uppdatering på några veckor.

Frågor och kommentarer är ändå välkommen i tråden.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 16:26 »
Jag är sugen på ett maskrosmjöd, har ju rensade maskrosor i frysen från i somras men de kanske är för gamla? Till 5 liter borde 1 kg honung räcka. När jag googlade på "maskrosmjöd" så hittade jag detta mjödforum http://mead.forum24.se/mead-forum-1.html :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 18:16 »
Om maskrosorna legat i en lufttät förpackning borde de väl ha klarat sig tycker man.

Jag har använt proportionerna 700 g honung / 3liter vätska totalt.

Där i mjödforumet finns jag och slår mina lovar ibland.  ::)

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-08 kl 23:29 »
Efter tre veckors jäsning sjunker oechsle-mätaren ner till -1.
Det har hela tiden bubblat på stadigt ur jäsröret. Under sista veckan har bubblandet minskat för att nu nästan helt slutat.
Jag anser det vara så gott som helt utjäst men tänker ändå låta det vara tills på fredag.
Schemat lyder som följer:
På fredag - jässtopp
Måndagen - klarning
Fredagen eller måndagen - Något eftersötning med honung och buteljering

Fiddler

« Svar #8 skrivet: 22 apr-08 kl 18:19 »
Hur blev mjödet? Vilken styrka nådde du?

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 22 apr-08 kl 22:48 »
Efter mina beräkningar blev det ca 10,8%. Viss marginal får man nog ha för eventuell felvisning av oechslemätaren.

Men hur det blev. Det kan jag inte svara på ännu. Schemat sprack direkt.
Jästoppet tillsattes enligt schemat.

Sen blev det sjukdomar på jobbet. Personalstyrkan kan tåla att en blir sjuk ett par dar upp till en vecka. Men nu har reserverna varit upptagen med annat. Och när en blir frisk är det dags för nästa att bli sjuk. Detta betyder att jag varit tvungen att jobba varenda dag sista veckorna. Helg som vardag. Pass på minst tio timmar. Då måste jag prioritera att vila resterande timmar av dygnet. Den slitna kroppen orkar inte annars. Det gör den väl egentligen inte ändå, men man biter ihop lite hårdare nu.

Jag vill därför påstå att mjödet står på självklarning just nu. :-[

Vid omtappningen in för jässtopp smakade jag några cl. En frisk smak med just då aningen mycket citrussmak. Men vis av erfarenheterna från mitt förra mjöd drar jag inga växlar på det nu.
När det klarnat färdigt tänkte jag den här gången söta upp det med honung till +5. Därefter lagring till slutet på juli innan den första provsmakningen. Möjligen att man av nyfikenhet öppnar en flaska något tidigare.  ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 apr-08 kl 18:22 »
Se till att provsmaka ordentligt innan du eftersötar, lättdrycken du hade i innehåller ju sötningsmedel, så det smakar kanske lite sötare än vad mätaren visar. Dessutom mildras syran lite efter lagring så sötman kan tränga fram ytterligare när flaskorna legat ett tag.

Tråkigt att du måste jobba så mycket men det är nog bara bra för mjödet att få stå nån vecka extra.  :)

Radar

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-08 kl 18:40 »
Så är det äntligen färdigt.
De tre senaste veckorna hade jag 167 timmar inloggad på taxametern + ca 25 timmar passiv tjänst med enbart telefonpassning. När jag har jour i hemmet kan jag inte röra mig fritt på gården eftersom mobiltäckningen är lite bristande. Det blir därför inte mycket gjort då heller.

Så denna tisdag ägnades åt omtappningar av olika vin och diskande av jäskärl, annan utrustning och flaskor. Jag var ledig även i går, men det var vilodag med enbart lite koll på hur det gick med tappningen från björkarna och lite förberedelser för dagens aktiviteter.

I fredags tappade jag om mjödet och klarningsmedel tillsattes.
Så i dag var dags för omtappning igen. Trots att det stått så pass länge på självklarning hade det bildats en del bottensats. Mjödet var då mycket klart ochsvagt gul, ungefär som vitt vin brukar vara.
Vägde upp 175 g honung i en glasburk och tömde i kanske 2,5 dl kokhett vatten. Rörde om tills all honung lösts upp och tömde i det i mjödet. Rörde om och lät det sedan stå med locket på några timmar under tiden jag rengjorde flaskor och pysslade med lite annat.

Jag kollade inte med oechslevikten något innan jag började med flasktappningen. Jag hade räknat med att den skulle visa +5. Men vid kontroll visade den bara +3. När jag smakade var jag ändå fullt nöjd med detta så jag började flasktappningen. Den här gången tappade jag både på 75 cl-flaskor och 33 cl-flaskor. 12 st 75:or och 15 st 33:or. Tänkte att när nyfikenheten börjar ta överhanden ska man kunna ta en liten flaska för att känna hur det har mognat.

Syrligheten som jag beskrev tidigare har redan gått tillbaka en hel del. Nu ska det få lagras i först och främst 2 månader innan jag öppnar en flaska. Helst ska jag försöka låta bli tills sista helgen i juli.
Återkommer med ny rapport när första flaskan öppnats.

En rättelse är på sin plats.
Jag hittade just mina beräkningar för eftersötningenoch såg att jag hade beräknat att söta upp till +4. Det felade ju inte så mycket ändå.

« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 18:52 av Radar »

Radar

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-08 kl 16:22 »
En bild kanske kan vara av intresse?

Som man ser när man tittar på den lilla flaskan framför kartongen är det så klart att det verkar som ett förstorningsglas.
Klickar man på bilden ser man bättre.

Radar

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-08 kl 23:02 »
Det börjar på bli dags för en uppdatering i den här tråden.

Vi bjöd in grannarna på middag i kväll. Grillade laxkotletter och majskolvar, en potatissallad av potatis, hackade rädisor, något grönt som växte i trädgården och kanske något mer i. Till detta drack tre av oss mjöd.
Det passade alldeles utmärkt med mjöd till denna rätt.

Att beskriva hur något smakar är inte så lätt, men jag ska försöka. En svag doft av fläder när man luktar, och lite av honung. Och när man dricker smakar det helt enkelt gott, lagom sött tycker jag. En något vag beskrivning, eller hur.
Om ett par veckor kommer en sommelier på besök till våra grannar. Jag tänker tvinga i honom ett glas eller två och låta honom fylla i ett vinprovningsprotokoll.
Då borde vi få ett bra svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser