Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag med gödslet?  (läst 2587 gånger)

fröken fröken

• skogstokig
vad gör jag med gödslet?
« skrivet: 10 mar-08 kl 16:18 »
Hej! jag tänkte att i den här delen av forumet borde det finnas nån kunnig
Jag har en liten liten gård med "obrukbar" ganska fuktig, tuvig åker och lite skogsdungar. Två getter (och en kanin) som är mycket ute i sin skogshage, men även har två små "djupströbäddar". En i stallet när det är som kallast och en ute i kojan i hagen. Snart är det vår och all skit ska ut. Var ska jag göra av min lilla gödselstack?
Vill inte ha den på tomten där vi ska sitta och grilla i sommar.
Om jag sätter allt i en hög i skogen och fortsätter med det, har jag väl brännässlor överallt innom ett par år. Det växer lätt brännässlor här, och vad jag vet så älskar de gödselstackar och komposthögar.
Det naturliga vore väl att kasta ut det över lilla åkern och gödsla den. Pappas hästar kommer nog hit och betar av i sommar me... men de gödslar ju också.
Vet inte om det är så bra att gödsla det som växer på åkern nu, det är stora tuvor med mycket av de grovstjälkiga, buskliknande, bladiga växterna som får vita flockblommor. vet inte vad det heter men hästarna och getterna är då inte så förtjusta i det. Där växer även lite brännässlor. Hon som bodde här innan brukade låta bränna av åkern vart 10onde år och då stannar väl näringsämnena kvar?
För att få annat att växa här borde jag då försöka tunna ut jordens näringsinnehåll?
Jag kan inte plöja upp och så nytt som det ser ut nu, det är för ojämt (stora tuvor) och på vissa ställen alldeles för blött för att köra med traktor. ..
Vad ska jag göra av skiten? det är ju inte mycket som det är nu, men med tiden skulle det va bra att ha en bra lösning..
Ska jag rent av odla något bara för att konkurera ut brännässlorna? Det är ju ingen fara än som sagt, men jag vet hur tråkigt det kan se ut om några år.. puh vad långt det här blev. ...
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Sommartorparn

SV: vad gör jag med gödslet?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 17:06 »
Ge bort eller sälj. Sätt in en annons här eller i lokaltidningen. Det finns säkert trädgårdsodlare som skulle behöva lite gödsel.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 17:33 »
Är det inte alltför mycket så kan du lägga upp det i "limpor" och sätta pumpafrön till sommaren,  i hålor i limpan som fyllts med jord. Till hösten skördar du och vänder lite med grepen, och lägger något täckande över mot ogräs.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 10 mar-08 kl 18:58 »
Du får inte lägga ut det i skogen! Förutom att du bryter mot ett antal lagar så bidrar du till att förstöra naturen. Lagring i stuka är bara tillåtet under kortare tid under vissa tider på året. Har du vattendrag eller brunnar i närheten är det ännu värre. Är du rädd om vår natur så tar du och hör med någon jordbrukare i närheten om han kan ta med det när h*n ska ut och göda sina åkrar. Använder du torv eller halm så brukar det inte vara något problem, är det träspån så är du inte lika populär.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 22:08 »
Ja tänkte inte lägga ut det i "vanliga skogen", ja menade skogen på min egen tomt, att ha gödselstacken här hemma på den del av tomten där det växer fina träd. Det känns som man förstör sin omgivning med övergödning. och dessa brännässlor...

TACK för svaren alla. KAn man odla pumpor här uppe? (piteå) vi har ju varm sommar, men den är kort. Mycket kan man väl odla, men vissa saker hinner liksom inte mogna..

hmm, kan jag odla ärtor direkt i såna där limpor, eller blir det för starkt att använda årets gödsel? (har hört att gödsel ska vila) Ärtor är väl en bra konkurrent mot brännässlorna? dom suger väl åt sej mycket av näringen?...
Funderar på potatisland åxå.. samma igen: är gödslet för starkt?

Ja är ju inte så snäll me växter, av någon anledning dör de ofta för mej  ::) .. något lättskött?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 22:32 »
Ja tänkte inte lägga ut det i "vanliga skogen", ja menade skogen på min egen tomt, att ha gödselstacken här hemma på den del av tomten där det växer fina träd. Det känns som man förstör sin omgivning med övergödning. och dessa brännässlor...

TACK för svaren alla. KAn man odla pumpor här uppe? (piteå) vi har ju varm sommar, men den är kort. Mycket kan man väl odla, men vissa saker hinner liksom inte mogna..

hmm, kan jag odla ärtor direkt i såna där limpor, eller blir det för starkt att använda årets gödsel? (har hört att gödsel ska vila) Ärtor är väl en bra konkurrent mot brännässlorna? dom suger väl åt sej mycket av näringen?...
Funderar på potatisland åxå.. samma igen: är gödslet för starkt?

Ja är ju inte så snäll me växter, av någon anledning dör de ofta för mej  ::) .. något lättskött?
Ärtor är väl inte så bra, men prova gärna med annat gödselälskande (gurkor, solrosor, squash), bara du sätter fröet eller plantan i en jordgrop, stor som en kruka, i gödslet. Vattna bara ordentligt .
Och även om det inte hinner bli några pumpor, så drar deras starka växtlighet ur rätt mycket kraft ur gödslet och du kan ha "vanliga" växter i limpan året efter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser