Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täljhäst  (läst 8803 gånger)

bock

• Östergötland
Täljhäst
« skrivet: 07 mar-08 kl 21:29 »
Söker beskrivning på hur man bygger en täljhäst för skedar och slevar. Det ska finnas annorlunda varianter för att komma åt att tälja med bandkniv på själva skedbladet, för att enklare komma åt. Svårt att tälja skedarna på en vanlig täljhäst. Tips och ideer?

Radar

• Jämtland
SV: Täljhäst
« Svar #1 skrivet: 08 mar-08 kl 00:10 »
I Östersundsposten's nätupplaga hittade jag en tidningsartikel med en bild där de täljer en slev. Kanske du kan se något tips där.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 11:37 »
Senaste numret av Åter innehöll en artikel om täljhästar, vet inte om det var exakt sån du hade tänkt dig men det kan vara värt att kolla upp.

Mycket trevlig tidning f.ö., om du inte redan visste det.  :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 08 mar-08 kl 13:42 »
Jag tror den nyper fast skedskaftet från sidan. Normalt nyper täljhästen åt ovanifrån men det skymmer lite vid slevtillverkning.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

alo

« Svar #4 skrivet: 08 mar-08 kl 14:45 »
Såg en tjej som jobbade med sadelmakeri. Hon hade nåt som liknade en täljhäst men som nöp ihop från sidorna. Jag tror hon nöp ihop käftarna med insidan av knäna, kanske det finns nåt lämpligt inom sadelmakerikretsar.

gopo

« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 15:51 »
Hej!

Jag klistrade in din fråga på hemsidan "Slöjden i skogen"  www.slojdeniskogen.se/ och fick det här svaret!

Det finns en variant som jag har sett i Småland. det är två lodräta pinnar som man trycker isär med benen.
Jag har lite olika ritningar som jag kan skicka, peder.stradal(a)kun.sll.se, eller kontakta konsulenten i Kalmar län.

Peder Strådal är hemslöjdskonsulent i Stockholms län! Du verkar kunna få ritningar från honom!

mvh /Göran Posthuma

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 11:13 »
Här är några bilder på smarta täljhästar för slevar :). http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/7799/t/Recent-Spoon.html

bock

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-08 kl 12:19 »
Tack för ett bra länktips. Kostar det något att vara med i det forumet? Finns det några fler bra hantverkslänkar utomlands?

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 11 maj-08 kl 22:25 »
Nej det kostar ingenting.

Textfiluren

• Närke
« Svar #9 skrivet: 18 sep-09 kl 11:04 »
Täljhäst !

Köpte mej en ritning på en Täljhäst från:
Hemslöjd Västra Götaland
Allégatan 49
503 37  BORÅS

Telefonnummer: 033-17 49 09

Kostar endast 27 kronor inklusive moms och porto !

Lycka till !

Textfiluren

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 18 sep-09 kl 17:56 »
Jag ritade en täljhäst i Sketchup (gratisprogram utvecklat av google) och tog sedan måtten därifrån på ett ungefär. Jag är nöjd även om frambenet lutar lite åt sidan och inte har satt fast fotplattan. Ett jädra kläm i den. Kommer borra fler hål för reglering av käfthöjd när behovet uppstår. Träet är i huvudsak rester från en säng så det som kostade var 15 cm bulten och några träskruvar...

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 05 nov-10 kl 08:20 »
Hittade en hög nummer av tidningen Hemslöjden på loppis och i nr 4 1988 på sidan 10 finns en ritning till en täljhäst som här efterfrågas. Jag kom att tänka på att någon här undrade över det när jag såg bilden :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
Nataks, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser