Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med min åsenbagge  (läst 1324 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Vad ska jag göra med min åsenbagge
« skrivet: 07 mar-08 kl 13:52 »
Någon som har något bra tips vad jag ska göra med min bagge (Åsenfår). Han var inte snäll mot tackorna, stångade dem om de stod i vägen eller om han bara var på dåligt humör. Han var ganska mager och har en månad varit avskild tillsammans med två tackor, som också behövde lite bättre hull. Jag trodde han skulle bli snällare tillsammans med bara de två, när det inte blev så mycket bråk om maten och tackor som var i vägen för honom. Det blev inte så, jag såg flera gånger att han även stångade de två. Nu har han fått flytta till en egen box och man kunde vänta sig att han skulle bli nöjd då när ingen stod i vägen men icke. Han tar sats och hoppar mot boxväggen och bräker hela tiden. Fåren klipptes i går, då fick alla stanna inne. Idag fick tackorna gå ut och han uppför sig likadant vare sig tackorna finns bredvid hans box eller ej.

Jag hade ju tänkt att han skulle få gå tillsammans med tackorna och lammen (när de kommer så småningom) men det vågar jag inte, han skulle säkert stånga lammen då. Tänkte att han skulle få gå på bete också och äta upp sig lite eftersom han är så mager men kan han inte vara ensam i boxen så kan han väl inte vara det i en hage heller? Ni som har erfarenhet, tror ni att det skulle vara möjligt att låta honom få en baggkompis? Troligen skulle han väl stånga den hela tiden eller....? Stångande baggar passar nog bäst i frysboxen men det vore bra om han fick lite kött på benen först. Finns det någon chans att han ska bli snällare? Jag har försökt gulla med honom och han är väldigt kelig men är det något som inte passar så stångar han även mig.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad ska jag göra med min åsenbagge
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 15:35 »
Baggar som det gullas med börjar ofta stångas har jag förstått. Jag hade haft baggen på box och gött upp honom för att sedan slakta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 07 mar-08 kl 18:08 »
får är flock djur..
så de är inte näjda att stå ensamma i eb box... det är därför ofta enklare att ha två eller tre baggar över vintern än en...
Han vill iallafall ha sällskap..

om du skulle skaffa en baggkompis så måste de stå i en väldigt trång box i början annars kan de vara risk att någon blir ihjälstångad...

att försöka kela honom snäll tror då jag ite fukar... tyvärr..
brukar ju ofta vara så att mycket tama bagglamm ofta blir stångigare än andra...

Man skall alltid tämka på att inte klappa den i pannan eller på huvudet...

Har de bårjat stångas så brukar de bli jobbigt...

de brukar även ibland stånga sönder dörrar o väggar då de blir frustrerade..

det bästa är nog att slakta honom...

och skaffa en ny bagge nästa höst..

Har man otur så kan han stånga tackorna så de kastar lammen...

är inte trevligt med opålitliga baggar..

Jag skulle lagt honom i frysen direkt.. även om han är lite tunn..

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

spamsy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 mar-08 kl 21:21 »
Har en veterinär tittat på baggen? Vet du anledningen till varför han är mager?
Om han blivit mager och irriterad i samma veva, och inte varit det tidigare, kan det vara relevant med en hälsokoll...

Har hört av andra att ledbesvär och liknande svårupptäckta åkommor kan göra äldre baggar irriterade. Själv har jag märkt att baggar kan stånga mot föremål, eller klia sitt huvud i ren irritation om de har svårt/börjar få svårt med urineringen.

Behöver dock inte vara nåt fysiskt fel på din bagge alls...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 08 mar-08 kl 07:35 »
Nej, ingen veterinär har tittat på honom, med undantag av vet från Fårhälsovården som gjort årligt gårdsbesök och vi pratade om baggen men han gjorde ingen undersökning. Det är en ung bagge, han är inte året ännu.

Jag har inte tillräckligt med erfarenhet, jag köpte honom i höstas av en bekant. Baggen var inte klippt och jag kände inte igenom honom som jag borde ha gjort och såg inte om han kanske var mager redan då. Förre ägaren är en ansvarsfull fårägare. baggen har genbanksintyg o s v, men han kunde säkert ha varit tunn ändå.

Han var väldigt skygg i början, det var nästan omöjligt att komma i närheten av honom. Han blev inte tam förrän han kom i en box tillsammans med de två andra. Då först märkte jag att han även kunde stånga mig. Det kan nog vara så att han har ont, han verkar väldigt irriterad ibland. Jag hade inte tänkt ha honom kvar men jag tyckte att han kunde stanna över sommaren. Men nu vet jag inte.....det kanske får bli frysboxen i alla fall.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser