Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisodling  (läst 8361 gånger)

Draupner

Potatisodling
« skrivet: 06 mar-08 kl 20:44 »
Hur länge odlar ni potatis på samma yta? Hur länge behöver jorden "vila" från potatis. Jag har brytit ny mark varje år, men det är gammal vall jag bryter och det blir ett liutet helvete med allt ogräs i potäteåkern. Hur gör ni? Tips?

Pirum

• -
SV: Potatisodling
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 20:57 »
Vi har inte så mycket åkermark, så på den ena åkern odlar vi i stort sett varje år. På den andra flyttar vi runt odlingen lite grand.

Så "ska" man inte göra, man ska ha växelbruk, men ibland har man inte mycket val. Vi har fått rätt ok skördar, om än inte så bra förra året pga vädret. Generellt sett får vi bättre skörd i åkern vi alltid odlar, än på åkern där vi växlar...

Draupner

« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 20:21 »
Intressant. Inga problem med bladmögel? Eller sprutar ni?

Pirum

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-08 kl 02:47 »
Vi sprutar inte, men får såklart bladmögel förr eller senare. Men inte värre än att det funkar ändå. Torka/blöta är mycket värre problem än sjukdomar, hos oss. (Torka går att vattna bort visserligen, men vi har ingen borrad brunn i närheten)

Boström

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 19:55 »
Vi byter ställe varje år. Vi fick bladmögel förra året pga allt regn,fast Asterixen klarade sig bra,värre var det för Blå mandlen. Vi fick bra skörd av potatisen,så vi har haft egen potatis sen midsommar :)
OGRÄSET fick vi rensa bort många ggr (vi besprutar inte)
I år ska vi spara egna utsädes potatis, det ska bli kul.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Lotta22

« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 09:46 »
I jordbrukssammanhang brukar man rekommendera att jorden ska vila 3-4 år innan man sätter potatis igen. Själv brukar jag ha ett års vila men då odlar jag bara färskpotatis till husbehov, så det gör inte så mycket om skörden inte är optimal.

Om man inte odlar på så stor yta går det bra att täcka landet med grönmassa och/eller halm för att slippa ogräset. Kupning behövs inte om täckningen är tillräckligt tjock så att ljus inte kan tränga ner till knölarna. Låter man täckningen ligga kvar under vintern, så är landet perfekt att odla i våren därpå.

Om du är intresserad av odling med grönmassa - läs på Natur & Trädgårds hemsida under rubriken LÄSVÄRT.
http://www.naturochtradgard.se

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 11:32 »
Man ska vara liten aktsam med potatis.

Odler man intensivt på sina mark då får man lätt sjukdommer. Det finns ju oerhört mycket sjukdommer som kan drabba potatisar.
Grannen har satt potatis på (min) potatisland för minst 6 år på rad och fick en sjukdom under sista (2)år. Det ser ut att det händer om 'potatiströtthet', pytteliten mask som angriper potatisen själva.  :( I så fall kan man kasta bort utsäde och det kan ta 7 år innan man få borta sjukdommen. Men vi är inte säkert än.
I Holland finns/fanns en lag som bestämmer att man får odla potatis (yrkesmässig) bara en gång varje tre år på samma (frisk)mark.

Har man bara liten mark och kan man inte odla runt varje år, då skulle man välja en stark ras i stället för en ras som smaker bättre elle koker fast  :).

hustran

« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 11:42 »
Har hört från en "riktig" potatis odlare att om man odlar efter att ha brutit grässvål så får man ofta potatisnematod (nån liten otäck mask el. nåt).

Lotta22

« Svar #8 skrivet: 14 mar-08 kl 13:59 »
"Maskarna " är potatiscystnematoder som angriper rötterna så att knölbildningen minskar. Det är mikroskopiskt små maskar som kan överleva i flera år i jorden för att vänta på att nya potatisar ska sättas.
Nematoderna behöver mottaglig potatis för att överleva, så det är inte någon risk att de finns i mark som inte odlats på länge (ca 8-9 år i södra Sverige och norröver får man räkna med halva tiden).
De kan inte själva krypa från ett ställe till ett annat.
För att minska risken för att få in nematoder i potatislandet så väljer man nematodresistenta sorter, undviker att byta jordigt utsäde med andra, undviker att byta jordiga redskap m m. Jordiga stövlar kan överföra smitta om de varit i smittad jord.
Moderna potatissorter är ofta nematodresistenta. Här är några:
Arielle, Frieslander, Hamlet, Minerva, Molli, Pentland Javelin
Premiere, Princess, Rapido, Rocket, Silla m fl

Äldre sorter är oftast inte motståndskraftiga. Vill man odla dem kan man använda nedanstående metod:
Bästa botemedlet är att låta landet vila några år från potatis och sedan odla en resistent sort. Då lockas de vilande nematodäggen att kläckas men de kan inte livnära sig på den resistenta potatisen, utan svälter ihjäl.
Fakta hämtad från Stefan Olssons bok "Potatis - mycket mer än Bintje" utgiven av Natur & Trädgård (tyvärr slutsåld).

hustran

« Svar #9 skrivet: 14 mar-08 kl 18:07 »
Tack, vad bra klargörande. Kanske det var ngn. annan mask han menade. Jag har fått ngra. fina röda potatisar från sydamerika ( potatisens moderland)?..Första året, efter 2st. potatisar fick jag ca. 20 st. tänkte använda dem i år som sättpotatis i ett land som jag använde förra året till en annan sort, Kan det vara fel då? Jag är väldigt "rädd" om dessa pärlor. De blev väldigt stora så jag har hört att man kan dela innan "jordning", hur gör jag bäst?

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-08 kl 20:57 »
natur medel mot bladmögel
pepparmynts-olja och oregano olja som sprutas på potatisblasten skyddar mot bladmögel endast en besprutning behövs - tyvärr ingen aning om docering hur man blandar till sprutvätska  - lärde mig detta av en kille som doktorerade på ekologiska bekämpningsmedel
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 15 mar-08 kl 16:31 »
är olika sjukdomar olika vanliga i olika delar av sverige?
nu har jag inte odlat potatis på några år, men vi hade potatislandet på samma ställe jämt, ja från då jag föddes t jag var 18 iallafall..inget hände. de som odlar nedanför gården här har odlat på samma ställe i allafall de 7 år jag vart här.

Pirum

• -
« Svar #12 skrivet: 16 mar-08 kl 17:35 »
Har hört från en "riktig" potatis odlare att om man odlar efter att ha brutit grässvål så får man ofta potatisnematod (nån liten otäck mask el. nåt).
Ofta får man knäpparlarver, som mest året efter man brutit svålen, de stackarna har då inga gräsrötter att äta så går över till potatisen. En lösning kan vara att helt enkelt inte odla gräs där man sen tänkt odla potäter...:) (Om man inte kan köra en längre växtföljd)

Nematoder är skit, vet inte om vi haft det, men det skadar inte att byta potatis ibland, eller åtminstone byta plats på sorterna.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #13 skrivet: 16 mar-08 kl 18:59 »
"Maskarna " är potatiscystnematoder som angriper rötterna så att knölbildningen minskar. Det är mikroskopiskt små maskar.......

Dessa mener jag. Så det kallas nematorder.....bra att veta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anna58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser