Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort svettlukt från kläderna?  (läst 30901 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Få bort svettlukt från kläderna?
« skrivet: 06 mar-08 kl 15:18 »
Kanske någon känner igen problemet; det har blivit en frän svettlukt under armarna på favvotröjan som inte vill gå bort i tvätten. Eller eg. lukten kommer tillbaks så fort man använder tröjan...

Finns det någon bot mot detta? Galltvål? Alla tips mottages tacksamt!

/SvettLotus

annan

SV: Få bort svettlukt från kläderna?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-08 kl 15:36 »
nu luktar ju redan tröjan,...men jag upplever att kläder med syntetmaterial är svårare att få luktfria, så nästa gång kan du ju satsa på en tröja i annat material
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 mar-08 kl 15:39 »
Jag har samma problem med en av mina ylletröjor.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 15:51 »
nu luktar ju redan tröjan,...men jag upplever att kläder med syntetmaterial är svårare att få luktfria, så nästa gång kan du ju satsa på en tröja i annat material
Jag känner till att bomull luktar mindre än syntet (för att det kan andas) men jag upplever ändå att det inte har med materialet att göra ??? Tröjan i fråga är till största delen av bomull.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 21:33 »
Skumt det där. När vi bodde i hus hade både jag och min fru problem med att man ofta fick en frän svettlukt under armarna. Vi kallade det "kattpiss". Men sedan vi flyttade till lägenhet har det försvunnit till 99%. Kan det ha med vattnet att göra? Det man dricker eller det man tvättar i. Vi har ju i övrigt samma kläder och ungefär samma levnadsvanor. Bävar för vad som ska ske om tre veckor då vi flyttar till hus på landet igen...

heron

« Svar #5 skrivet: 07 mar-08 kl 10:29 »
Kanske någon känner igen problemet; det har blivit en frän svettlukt under armarna på favvotröjan som inte vill gå bort i tvätten. Eller eg. lukten kommer tillbaks så fort man använder tröjan...

Finns det någon bot mot detta? Galltvål? Alla tips mottages tacksamt!

/SvettLotus

Prova att ta ÄTTIKA i sista sköljningen! Mängden beror väl lite på, men ½dl kanske är lagom. Det ska vara outsädd direkt från flaskan(jag har winborgs). Ättika gör annars tvätten mjukare och färgerna verkar klarare! Ett annat sätt är TVÄTTNÖTTER (se detta forum under ANNONSER FINNES)

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #6 skrivet: 07 mar-08 kl 21:38 »
Ättika i sista sköljvattnet som heron säger. Är det riktigt illa (typ mina träningströjor) kan man även lägga kläderna i blöt med lite ättika över natten och sen tvätta som vanligt.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 mar-08 kl 21:52 »
Det kan också ha med tvättmaskinen att göra. Vår förra tvättmaskin fick all tvätt att lukta rutten disktrasa, den pajade hur som helst men det lär gå att åtgärda genom att man många 90graders program efter varandra och lämnar luckan öppen när maskinen inte används. Finns säkert speciella rengöringsmedel för tvättmaskiner också om man letar efter det.

Man kan ju tänka sig vad som bor i en maskin som varit full med smuts och ljummet vatten varje dag i 10 år ...  :P

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-08 kl 08:22 »
Har haft samma problem att tvätten luktade skunk.
Det berodde på att vår maskin inte tömde ordentligt.
Satt en massa saker i rensluckan.
Körde 60 grader med klorin sen var  problemet  löst.
Tror mycket på ättika !
Gammalt beprövat som kommit tillbaka.
Sen att svetten luktar av vad man äter och dricker.
Jag kan tex. inte dricka eller äta kapslar från äppecidervinäger.
Gissa om jag luktar kattkiss. :P
« Senast ändrad: 09 mar-08 kl 08:24 av Lycka »
Hedemorahöns

Alissa

« Svar #9 skrivet: 09 mar-08 kl 08:33 »
En gammal faster upptäckte på en utlandsresa när tvålen tog slut att om hon tvättade i tandkräm (en nödlösning) försvann den dåliga lukten som annars återkommit. Andra har testat med samma goda resultat!

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 06:51 »
En gammal faster upptäckte på en utlandsresa när tvålen tog slut att om hon tvättade i tandkräm (en nödlösning) försvann den dåliga lukten som annars återkommit. Andra har testat med samma goda resultat!

Av inlägget har jag lite svårt att utläsa om hon tvättade sig själv eller kläderna med tandkräm? (man brukar ju inte tvätta kläder med tvål, så jag får intrycket att hon gnodde tandkrämen direkt under armarna..)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Alissa

« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 12:00 »
Av inlägget har jag lite svårt att utläsa om hon tvättade sig själv eller kläderna med tandkräm? (man brukar ju inte tvätta kläder med tvål, så jag får intrycket att hon gnodde tandkrämen direkt under armarna..)

Suck!

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 12:05 »

Jag har provat  ;D
alltså gno tandkräm under armarna..ville bara testa alternativa deos..rekomenderas inte!

Vad gäller svettlukt på kläderna...hm detta har varit uppe här förut och det kom upp vissa bra råd vill jag minnas men jag minns inte vilka...

ett par recept jag snappat upp:
Blöt ner plagget och häll finsalt på de svettosande områdena. Låt stå några timmar, tvätta sedan, gärna för hand.
Blötläggning vatten+väteperoxid, men det funkar väl bara på ljusa kläder.
Mörka kläder kan ligga i kallt vinägervatten över natten, inte för stark koncentration för att inte färga av sig..

« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 12:19 av Eulalia »

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 18:09 »
Tack för alla bra tips!

Ska prova ättika som nr 1. Tandkräm var ett oväntat tips  8)

memma

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-08 kl 21:46 »
Jag har det problemet med mina ulltröjor som jag cyklat med under en stor kappa hela vintern.
Vinäger är ju bra för ullen efter tvätt, som mjukmedel men kan man lägga ylleplagg i blöt under natten? Har fått för mig att det inte är bra för ylle att ligga länge i blöt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 21 apr-08 kl 15:26 »
Jag har det problemet med mina ulltröjor som jag cyklat med under en stor kappa hela vintern.
Vinäger är ju bra för ullen efter tvätt, som mjukmedel men kan man lägga ylleplagg i blöt under natten? Har fått för mig att det inte är bra för ylle att ligga länge i blöt.

Fast under natten borde den väl klara sig att ligga i blöt kan man tycka? Om du vrider ur den sedan och lägger den plant men luftigt för att torka? Jag har aldrig provat men skulle absolut göra det om jag vore som dig! Viktigast är nog att den får torka på bästa sätt sedan.

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 27 apr-08 kl 19:39 »
Har haft samma problem hela livet (ja sen man började svettas i alla fall) och jag har fått för mig att det har med svetten att göra; vissa människor svettas mer frän svett. Jag tvättar med tvättnötter och det här problemet rår de inte på. tröjan käns och luktar ren när man tar på sig den, men efter halva dagen så vågar man inte lyfta på armarna för rädsla att andra ska känna de fräna pustarna...
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

LillaMor

« Svar #17 skrivet: 03 sep-08 kl 19:04 »
Eftersom jag är bekväm som en loj katt, tvättar jag med ättika. Har en riktig kattherre som minsan vet att är man gammal som han, får man pissa både lite här och där, och då är textilier en av favorit-tillhållen, och mattor och....
Jag sätter på tvättmaskinen och när tvättmedlet spolats in, tillsätter jag ättikan direkt. Thats it.
Om man däremot vill hälla på ättikan PÅ tvättmedlet sker en liten kemisk reaktion, som inte skadar kläderna, med det liksom pyser och bubblar i det.

Klarar det av en Gammal Herrkatt, så klarar det nog av detta också. 

Olika typer av svett får man ofta av att äta och dricka olika saker, använda medicin etc. Huden är liksom kroppens nödutgång, och det indikerar två saker, dels att du får i dig något, som är viktigt för kroppen att bli av med, dels att njurar och lever behöver sig en genomkörare. Maskrosblad, björkblad, gullris (solidago), mm. Är när du går förbi, och torka inför vintern. Det är lite sent, men det ät ok.
 Obs iNTE Gullregn! Det är livsfarligt
Kan för säkerhets skull tala om att det är Katten som strätter, inte jag. Jag brukar föredra dasset!
Lycka till

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 05 sep-08 kl 21:07 »
OK ättika ska genast pröva, eller det blir nog i morgon för jag satte just på sista tvätten för kvällen.
tack på för hand för tippset! :)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser