Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får för nybörjare?  (läst 5475 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Får för nybörjare?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-08 kl 15:31 »

Sen tycker jag det är jobbigt att tänka på att pälsfår är framtagna just för att ge ull och att dom inte klarar sej utan klippning. Det andas konstgjort och oschysst (för MEJ).

/Dandelia

Pälsfår är framtagna för att ge fina pälsar/skinn och inte ull. De flesta fårraser är avlade så att man måste klippa dem minst en gång om året och dessutom så säger djurskyddsreglerna att man måste göra det också. Det gäller även de gutar som inte fäller. Får har i alla år hållits för sin ull. Detta var ett mycket viktigt sätt att få kläder förr i tiden. Varför det skulle vara mer konstgjort än att man använde djurens skinn förstår jag inte.

En bok som jag rekommenderar är "Starta med får" av Nils-Åke Fag. Det finns en tråd om den lite längre ner!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 07 mar-08 kl 15:40 »

En bok som jag rekommenderar är "Starta med får" av Nils-Åke Fag. Det finns en tråd om den lite längre ner!
Instämmer. Den boken är mycket bättre för nybörjaren än Sjödins Fårbok.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vurre

« Svar #22 skrivet: 07 mar-08 kl 21:29 »
Om våra gutefår går ut så beror det på att jag stängslat för dåligt ;). De har aldrig stångat oss, men kan fastna med hornen i foderhäcken - det hände med den gamla foderhäcken, har en bättre nu men risken finns. De klarar sig i ur och skur, vilket vi har gott om på Gotland och älskar oss för att det KAN hända att vi ger dem godis (kraftfoder).

De får aldrig mer än två lammungar, har sällan problem vid lamningen och smakar gott också som äldre. Vi ger de dräktiga tackorna kraftfoder från ca slutet av februari och tills vi släpper dem på sommarbetet. Övriga djur får kraftfoder när de ska flyttas; man tar en spann och går och lambi går efter och försöker välta spannen.

Bagglammen kan bli rejält stora medan gimbrarna är alldeles för små för slakteriets smak, så de passar sämre i komersiell produktion men är perfekta för hobbyflock.

Vi klipper dem en gång per år. Skinnen lämnar vi in för beredning. Inget skinn är det andra likt.

snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser