Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge äggskal/krossat snäckskal??  (läst 33267 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Ge äggskal/krossat snäckskal??
« Svar #60 skrivet: 02 nov-11 kl 12:14 »
Om man tar främmande äggskal, sköljer och torkar. Vilka smittor överlever det och hur länge? Hur sannolikt är det att de bär på smitta?

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #61 skrivet: 02 nov-11 kl 12:22 »
Jag sparar mina tills de torkar och sen krossar jag de med mortel. Det blir ungefär
 lika stora bitar som när man köper snäckskal
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 02 nov-11 kl 12:27 »
Höns får visst äta foder med animaliskt ursprung. Någonsin funderat över varför det finns ett fodersortiment som är vegetariskt? För att det andra inte är det. Det är rätt tradigt att läsa lagstiftningen för det men det är faktiskt en sund och förnuftig sådan. Kor ska inte äta kor, tillexempel. Som tidigare nämnts handlar det om smittspridning. Rester från rätt tillagad mat till sina egna pullor är alltså safe och ok (undantag av samma djurslag).

Höns äter småkryp och insekter, ibland till och med små däggdjur eller grodor om de får välja själva ute i trädgården.

Men det är ju inte lämpligt att ge dom råa köttslamsor från köpt kött, och av den egna arten ska man inte ge dom.
//Lina

kackelmann

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 02 jan-12 kl 11:18 »
Om man spar alla skal från alla värpta ägg, räcker det eller måste man komplettera med snäckskal? Någon som har erfarenhet av detta? Jag kör lantmännens allfoder veg och tror inte det är någon särskild kalkhalt i den.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #64 skrivet: 02 jan-12 kl 11:26 »
Har ingen aning vad reglerna säger i Grekland men jag ger aldrig skinka, kött, ost eller liknande till mina höns. Inte heller äggskal då de har ovanan att i perioder käka sina egna ägg. Det mina höns dock älskar är räkskal. :) Sen som nån annan skrev så slinker en och annan groda och ödla(!) ner när de e ute på äventyr.
Tror komposten e bästa alternativet för mina skal.

kbh

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 02 jan-12 kl 11:28 »
Var för snåla på snäckskal när det är så liten kostnad? Köpte en påse i sommars till mina tio höns   och fyllde upp en gammal hund skål det är inte ens tom än så ja har snäckskal uppskattnings vis i tre  år år för dryga hundringen .

kackelmann

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 02 jan-12 kl 11:35 »
Var för snåla på snäckskal när det är så liten kostnad? Köpte en påse i sommars till mina tio höns   och fyllde upp en gammal hund skål det är inte ens tom än så ja har snäckskal uppskattnings vis i tre  år år för dryga hundringen .

Nej det var inte för att snåla, har förstått att snäckskal inte kostar mycket. Men det är ju många som funderar i självförsörjningsbanor här och det vore förståss trevligt om man det gick att "gå runt" på egna äggskal. Men om det inte går får jag självklart komplettera med snäckskal.  :)

Vore intressant att höra om någon fått det att gå runt med bara egna skal, utan snäckor.

kbh

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 02 jan-12 kl 11:46 »
Nej det var inte för att snåla, har förstått att snäckskal inte kostar mycket. Men det är ju många som funderar i självförsörjningsbanor här och det vore förståss trevligt om man det gick att "gå runt" på egna äggskal. Men om det inte går får jag självklart komplettera med snäckskal.  :)

Vore intressant att höra om någon fått det att gå runt med bara egna skal, utan snäckor.
Ok blev lite orolig där :) Även med min obefintliga kunskap om hös så lät det oroande  då ja även kan tänka mig att äggskal kan sprida smitta fast ja vet inte som sagt . Frågan är ju då hur gjorde dom för längesedan då dom som inte hade till gång till snäckskal till för de dom kalk på annat vis ?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #68 skrivet: 04 jan-12 kl 12:59 »
Var för snåla på snäckskal när det är så liten kostnad?
Det är mest det att man bara kan köpa en jättesäck som kommer att stå i vägen i hundra år. Hade det funnits mindre påsar hade jag köpt. Man kanske kunde dela.

kbh

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 04 jan-12 kl 13:03 »
Det är mest det att man bara kan köpa en jättesäck som kommer att stå i vägen i hundra år. Hade det funnits mindre påsar hade jag köpt. Man kanske kunde dela.
Hm väldigt konstigt ja köpte en liten påse på lantmännen inte större än man tar i ena handen  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 04 jan-12 kl 14:19 »
Sist jag köpte snäckskal fanns det i hinkar, vilket onekligen är mera praktiskt än säckar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #71 skrivet: 04 jan-12 kl 15:54 »
Någonsin funderat över varför det finns ett fodersortiment som är vegetariskt?
För att det andra inte är det.
"Det andra" innehåller Fiskmjöl 0,6% i värphönsfoder.. och Fett, huvudsakligen vegetabiliskt fett.källa:SLU2005
Kul att veta kanske..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #72 skrivet: 05 jan-12 kl 12:59 »
Annars så byter du firma för det finns det är inget snack om ska se sen när ja går ut hur stor den är men den är i alla fall inte större än ja bär den i en hand men dock är snäckskal  i sig är tungt. :)
Köpte igår faktiskt, påsen var inte speciellt stor fast det var 15kg eller nåt. Tack för tipset!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #73 skrivet: 05 jan-12 kl 13:18 »
Om man spar alla skal från alla värpta ägg, räcker det eller måste man komplettera med snäckskal? Någon som har erfarenhet av detta? Jag kör lantmännens allfoder veg och tror inte det är någon särskild kalkhalt i den.

om det är lantmännens allfoder fenix veg så är det snäckskal i den
jag spar mina äggskal på köksbänken i en lite spann (yougurt) trycker till dom när dom torkat lägger i fler osv när det är full så häller jag det i snäckskals automaten ihop med snäckskal o mineraler mm som jag köpte på högberga tror jag det va
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

kackelmann

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 05 jan-12 kl 22:50 »
om det är lantmännens allfoder fenix veg så är det snäckskal i den
jag spar mina äggskal på köksbänken i en lite spann (yougurt) trycker till dom när dom torkat lägger i fler osv när det är full så häller jag det i snäckskals automaten ihop med snäckskal o mineraler mm som jag köpte på högberga tror jag det va

Det är inte Fenix utan vanligt Allfoder Veg som jag kör med. Var på lokalföreningen och hämtade två nya säckar idag så jag passade på att köpa en påse snäckskal också. 15 kilo för 60 spänn eller nåt. Har hittils sparat alla skal och torkat på kaminen i en plåtbytta, då blir de över 100 grader varma i flera dagar och sen är det bara krossa. Fortsätter med detta men jag ger ju bort en del ägg också så alla skal kommer inte hönorna till godo igen.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 07 jan-12 kl 18:26 »
Använd äggskalen! Torka och krossa.. Varför inte liksom?!
Snäckskalen kostar kanske inte mycket men testa att självhushålla utan dom.
Kalcium finns i mycket annat som hönsen äter också om du ger dom chansen, du kan, om man sträcker det långt, skippa färdigfoder också.
Ge varierad kost, protein finns i många matrester, bönor, kikärtor, linser...
Ge mycket grönt, gräsklipp t.ex, grönsaker...
Mina höns får faktiskt stekt nötfärs ibland också och älskar det!
(givetvis utan kryddor och salt).
Jag ger allfoder veg. spannmål i förm av hel vete och havre, granit ( för matsmältningen) äggskal, snäckskal, massor med pasta, ris och potatis och grönsaker samt frukt i mängder!

Men jag är nybörjare så har kanske inte full koll- men om man är intresserad bör man ju kunna bli fullkomligt självfördörjande gällande pullorna.?!
Allt har ju ett kretslopp, det borde kunna utnyttjas...?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

kackelmann

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 07 jan-12 kl 19:47 »
Jag provade med bara äggskalen men de höll på att hacka sönder de kalkade väggarna, ett tecken så gott som något att det inte räckte med skalen. Nu har de slutat när de har fri tillgång till snäckskal. Jag ger bort en del ägg så långt ifrån alla skal kommer hönorna till godo igen. Men alla skal som blir över i hushållet går tillbaks dit  ;)

Znibban

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 11 jan-12 kl 11:25 »
Det är inte tillåtet att utfodra höns med matrester med animaliskt utrsprung. Så det med äggskalen går ju bort i vilket fall som helst.
Då hade mina höns svultit ihjäl. De tycker inte om fullfoder men får det ialla fall. Hel vete är rätt bra men när de fick stekta köttbullar försvann de i ett nafs. ;D
Höns är ju allätare och de får alla rester FÖRUTOM KYCKLING, där går gränsen.
VI har bara hönsen för vårt eget behov och säljer alltså varken ägg eller kycklingkött. Jag ger bort till våra vänner när ägglagret blir för stort.

tinaw

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 22 maj-12 kl 21:28 »
Snäckskal är ju rätt så animaliska de också  8)

Vi brukar samla äggen och så sätta in dem att torka på eftervärme i ugnen när en skål är full. När kycklingarna kläcks äter väl hönan rimligtvis upp äggskalen, eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser