Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge äggskal/krossat snäckskal??  (läst 33273 gånger)

lilla Kotten

• Skåne
SV: Ge äggskal/krossat snäckskal??
« Svar #40 skrivet: 16 okt-11 kl 15:47 »
Är inne på samma bana som Slättahultaren, kan man inte ta snäckskal från stranden och skölja dem eller är det smittorisk då ??

Strajder

• Aspegården
« Svar #41 skrivet: 18 okt-11 kl 20:18 »
Var inne på Östergyllen (vi har faktiskt flera företag som säljer foder i Linköping) och köpte en ny säck snäckskal i veckan som gick. Det kostade under hundralappen för 20 kg. Vi har cirka 30 höns och det brukar gå åt ungefär en säck om året. Vi har en separat foderautomat med fri tillgång på snäckskal. Jag ger absolut inte äggskal till hönsen av den enkla orsaken att jag vill undvika smittspridning. Samtidigt är det väldigt praktiskt och bekvämt med snäckskal på säck...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #42 skrivet: 01 nov-11 kl 13:06 »
Jag tänkte göra det eftersom det ju blir en hel del äggskal från äggen de värper. Och smittor är det ju ingen fara med eftersom det är deras egna ägg.

Men hur fint bör man krossa äggskalen innan hönsen får dem?

De bör ju inte fatta att det är just -äggskal...

Jag brukar krossa dem med en gammal kanonkula i en gjutjärnsgryta och det går lätt att få det tom som mjöl om man vill. Men det är väl för fint?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #43 skrivet: 01 nov-11 kl 13:17 »
 Jag ger tillbaka äggen som dom är när jag kläckt dom och dom försvinner från hönsgården så dom pickar nog i sig :-)
Tror inte du behvöer mala dom :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #44 skrivet: 01 nov-11 kl 13:25 »
Jag är lite rädd att de skulle lära sig att gå på de hela äggen om man bara lägger ut typ två ägghalvor.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

knodden.

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 01 nov-11 kl 13:31 »
har också gett tillbaka skalen som dom blir efter skalning/knäckning och än har jag inte fått någon äggätare på 2 år i alla fall.

Händig Man

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 01 nov-11 kl 13:33 »
Mal det till pulver och använd i trädgården för att balansera så du har rätt PH o:)

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 01 nov-11 kl 13:41 »
Hej!
Jag luft torkar och smularsedan ner ägg skalen i maten. Smularsönder skalen i en påse bara inte så nogrant...
Är jätte bra så behöver man inte lägga pengar på snäckskal. Jag ger inte hela ägg skal käns som att risken för ägg pickning skulle öka då .... men vad vet jag ... det kan ju funka oxå?

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #48 skrivet: 01 nov-11 kl 13:52 »
Vi har i allfall alldrig haft problem med någon höna som pickar sönder äggen... däremot haft problem med skator som tar sig in och pickar ägg... men det rådde vi bot på..med att hänga upp ett läskigt fult grönt palst drapperi för ingången till hönsgården :-)
Våra hönor får både ägg skal och snäckskal fri tillgång...vill inte dom ska få några problem med urkalkning av skelettet...
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

mig

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 01 nov-11 kl 14:38 »
Huvudsaken är att de är ordentligt torkade! Vi hade en plåt vid vedspisen där vi la alla skal. Sedan smulade vi dem med händerna innan vi gav...

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #50 skrivet: 01 nov-11 kl 15:33 »
Varför då? Jag har en pyts på diskbänken där all hönsmat under dagen åker i inkl dagens äggskal (ej mosade). Hönsen äter dem direkt. Men hönsen behöver ju oavsett äggskal, extra snäckskal, för det lär vara så att äggskalen kompenserar ju bara en del av äggläggningen, sedan behöver ju djuret i övrigt kalk.

Znibban

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 01 nov-11 kl 15:56 »
jag lägger äggskalen i komposten och ger hönsen snäckskal, så slipper jag oroa mig för att de ska få smak på egna ägg. Däremot får de naturligtvis matreser med ägg i, pannkaka är det bästa de vet, tror jag. Det är tillagat så de inte kan förknippa med deras egna färska ägg.
jag har nämligen upplevt fasan av att de äter sina egna ägg, detär en jobbig ovana att bli av med.
Komposten blir jättefin ;D, det används ju till odlingarna - så hönsen får av det ändå, fast i grönsaksform ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #52 skrivet: 01 nov-11 kl 18:20 »
Mal det till pulver och använd i trädgården för att balansera så du har rätt PH o:)

Nä det gör jag med köpeägg...
Mörkmårdens Minigrisar

Birgit

« Svar #53 skrivet: 02 nov-11 kl 10:48 »
På självhushållningens tid, innan vi började köpa foder till hönsen, var det sannolikt så att de fick skalen som kalktillskott. Man återanvände ju allt. Kanske är risken som störst med ägg-pickning om de är ute efter kalken? Får de äggskal minskar intresset kanske.

Jag har inget problem iaf. och ger skal, smulat.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 02 nov-11 kl 10:54 »
Det är säkert inget problem att ge dem eget äggskal, men det innehåller inte tillräckligt med kalk, man blir tvungen att komplettera med inköpt kalk/snäckskal i alla fall. Det blir nämligen förluster i matsmältningen, plus att djuret behöver kalk till sig själv också, inte bara till äggen. Men självklart ska man ta tillvara det som går att ta tillvara. Man får vara medveten om att det inte är tillräckligt och komplettera, så att djuren mår bra och så att äggen får bra skal, vilket är bästa garanten för att hönsen inte börjar äta ägg. Med svaga äggskal som går sönder ökar risken för att de börjar picka på hela ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eurydike

• Småland
« Svar #55 skrivet: 02 nov-11 kl 11:02 »
Det är inte tillåtet att utfodra höns med matrester med animaliskt utrsprung. Så det med äggskalen går ju bort i vilket fall som helst.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 02 nov-11 kl 11:14 »
Det är inte tillåtet att utfodra höns med matrester med animaliskt utrsprung. Så det med äggskalen går ju bort i vilket fall som helst.
Jo, om man följer reglerna slaviskt så är det nog så. Men med frigående höns så äter de diverse animalier i alla fall, oavsett vad myndigheterna tycker om det. Och söndriga ägg äter de definitivt, också utan att fråga myndigheterna.

Reglernas avsikt är att hindra smittspridning, så om man följer intentionen istället för bokstäverna så är äggskal från de egna hönsen ett rimligt tillskott för dem. Och med tanke på hur dyrt snäckskal är, och hur dålig ekonomin är i en liten hushållsflock, så är det rimligt sett ur självhushållningsidealen att ge dem matrester från det egna hushållet, men självklart med användande av ens, förhoppningsvis, sunda förnuft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 02 nov-11 kl 11:19 »
Vi ger dem äggskal på ett sätt. Vi slänger det i slaskhinken, som sen åker ut i gödselstan,  där dom pickar i sej vad de vill ha, men dom är inte så intresserade av skalen, sen inne i huset, så får de snäckskal :)

Eurydike

• Småland
« Svar #58 skrivet: 02 nov-11 kl 11:50 »
Jo, om man följer reglerna slaviskt så är det nog så. Men med frigående höns så äter de diverse animalier i alla fall, oavsett vad myndigheterna tycker om det. Och söndriga ägg äter de definitivt, också utan att fråga myndigheterna.

Reglernas avsikt är att hindra smittspridning, så om man följer intentionen istället för bokstäverna så är äggskal från de egna hönsen ett rimligt tillskott för dem. Och med tanke på hur dyrt snäckskal är, och hur dålig ekonomin är i en liten hushållsflock, så är det rimligt sett ur självhushållningsidealen att ge dem matrester från det egna hushållet, men självklart med användande av ens, förhoppningsvis, sunda förnuft.
Nu handlar det väl om var i näringskedjan det animaliska kommer ifrån, och ev smittspridning till människan. Reglerna kom till efter Galna Ko sjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Så det är inte så att höns inte får äta mask och inte smittspridning mellan hönsstammar det gäller.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 02 nov-11 kl 12:01 »
Nu handlar det väl om var i näringskedjan det animaliska kommer ifrån, och ev smittspridning till människan. Reglerna kom till efter Galna Ko sjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Så det är inte så att höns inte får äta mask och inte smittspridning mellan hönsstammar det gäller.
Tack, jag vet.

Men jag vet också att höns har ätit äggskal så länge de funnits, och hittills har det inte dykt upp några sjukdomar som beror på att de ätit äggskal från sin egen flock.

Man ska vara försiktig, man ska söka kunskap och man ska ha ett sunt förnuft. Det är min livsfilosofi i alla fall. Andra får ha helt andra livsfilosofier, det lägger jag mig inte i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Hantverkaren, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser