Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge äggskal/krossat snäckskal??  (läst 33620 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Ge äggskal/krossat snäckskal??
« Svar #20 skrivet: 26 maj-08 kl 22:09 »
Jag tvättar och rostar mina äggskal i ugnen. Detta för att de inte skall smaka ägg. Krossar sen med en flaska i en påse.
Om hönsen skulle få smak på ägg är risken att de pickar sönder äggen större.
Detta är vad jag har hört. Men har inget riktigt belägg för det
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #21 skrivet: 29 maj-08 kl 09:34 »
Jag tvättar och rostar mina äggskal i ugnen. Detta för att de inte skall smaka ägg. Krossar sen med en flaska i en påse.
Om hönsen skulle få smak på ägg är risken att de pickar sönder äggen större.
Detta är vad jag har hört. Men har inget riktigt belägg för det

Tvättar, rostar och krossar - det gör jag också! På inrådan av svärfar som i sin tur lärt sig av sin mor så jag tror på det.  ;D

Fast jag kompletterar med snäckskal från Lantmännen.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #22 skrivet: 30 maj-08 kl 22:55 »
Visst ger jag mina snäckskal oxå från lantmännen.
Har köpt hundskålar på Ikea och där i serverar jag snäckskal och äggskal blandat så de alltid finns fri tillgång.
Kan varmt rekomendera hundskålarna, Kostar endast 3/5 kr/st. och ser snyggare ut än glassburkar.

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 30 maj-08 kl 23:19 »
Jag skummade igenom den här tråden nu och läste i ett svar en som gav sina hönor Fenix hel veg där snäckskal ingår och därför inte ger snäckskal.

Jag ger också mina hönor Fenix hel veg, men de får dessutom havre och matrester och nu på sommaren äter de hellre gräs, grodor och vad de nu pickar i sig ute, inte så mycket kalk med andra ord (mer än det lilla som är i grodskeletten då... urk).

Jag har av den anledningen alltid gett snäckskal också, hade de bara ätit Fenix hel veg (eller annat helfoder med snäckskal i rätt proportioner) hade det varit en annan sak, men så fort de äter något mer, blir ju proportionerna inte rätt längre, känner jag... men jag kan ju ha fel eftersom jag är nybörjare...

Jag har för mig att jag har hört att hönorna tar kalk från sitt eget skelett om de inte får kalk genom kosten så det räcker till äggen, tills skelettet blir urkalkat, då blir äggen tunnare i skalet, först då...

eller har jag blandat ihop det med något annat kanske...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johe71

« Svar #24 skrivet: 30 maj-08 kl 23:54 »
men så fort de äter något mer, blir ju proportionerna inte rätt längre, känner jag... men jag kan ju ha fel eftersom jag är nybörjare...

nejdå det är helt rätt, mängden som är tillsatt i helfoder är beräknad på att hönsen bara äter det helfodret och inget annat, och eftersom de flesta hobbyhöns får något annat så bör man komplettera med snäckskal (eller annan kalk-källa)

Jag har för mig att jag har hört att hönorna tar kalk från sitt eget skelett om de inte får kalk genom kosten så det räcker till äggen, tills skelettet blir urkalkat, då blir äggen tunnare i skalet, först då...

eller har jag blandat ihop det med något annat kanske...

ur jordbruksverkets publikation Äggproduktion i ekologiskt lantbruk (finns att ladda ner från deras hemsida)
Citera
Den kalk som finns i fodret är inte alltid tillräcklig för skalbildningen. Ett underskott av kalk kan då tillfälligt kompletteras genom hönans specifika förmåga att avge kalcium från en reservdepå som återfinns i benvävnaden i hönans långa extremitetsben, de s.k. medulära benen. De medulära benen har förmågan att snabbt bryta ner och snabbt bygga upp ett kalciumlager.

samt
Citera
Kalkbrist ger t.ex. mycket snabbt tunna äggskal

så det verkar som att reservdepån inte är hela skelettet och att det inte räcker till speciellt många ägg... men har man bara en skål/behållare med snäckskal så ser ju hönsen till att få i sig nog med kalk helt på egen hand

Alore

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 jun-08 kl 09:51 »
I början gav vi bara äggskal (det har alltid fungerat bra hemma hos svärmor), men efter ett tag märkte vi att skalen blev väldigt tunna så då köpte vi snäckskal också. Funkar bra!

Snäckskal ska man väl rimligtvis börja ge när hönsen börjar värpa, såvida de får ett helfoder i övrigt. Eller?

Slättahultarn

« Svar #26 skrivet: 16 jul-08 kl 10:50 »
Hej

är det ingen som plockar skal efter flodmusslor. om man tvättar dom kan man väl ge det till dom

zaijdan

• Småland
« Svar #27 skrivet: 01 maj-09 kl 18:16 »
Hur pass mycket krossar ni era skal?

taccotad

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 11 maj-09 kl 07:28 »
Ger ni skal även från köpeägg? Min mamma sa att hon kunde spara äggskalen från dom äggen hon köper i affären så vi kunde ge dom till våra hönor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 11 maj-09 kl 11:05 »
Jag har för mig att jag har hört att man INTE ska ge de äggskalen utan ta deras egna istället. Fast jag minns inte varför...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 11 maj-09 kl 12:58 »
Man ska inte ge äggskal från andra höns än sina egna. Det beror på att om det finns sjukdomar så kan det sprida sig via äggskalen. Jag har gett mina höns skal från hönsgårdens ägg i snart 30 år och inte haft några problem med det. Ibland får man äggätare likaväl som hackkycklingar det är inte alltid man vet varför. Men fri tillgång till snäckskal har hönsen alltid och det gör att det blir väldigt hårda skal som därmed förebygger att äggen krossas i redena och inte inbjuder till äggätning. När det gäller kycklingar behöver dom tidigt vänja sig med att äta grus för att underlätta foderkrossningen i krävan.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 16 maj-09 kl 19:23 »
På en hembygdsutställning en gång såg jag en liten apparat som jag undrade vad det var, de förklarade att man krossade ben med den som man gav till hönsen. Det är enda gången jag har hört någon nämna att man kan ge krossade ben till höns.

Porslin har jag också hört talas om men det låter inget vidare, är det inte väldigt vasst och hårt.

Vi blandar snäckskal i fodret, när de fick det i skål bredvid verkade det inte som de rörde det.

vårlängtan

• Småland
« Svar #32 skrivet: 05 aug-11 kl 18:43 »
Min mormor gav hönsen torkade äggskal och väl krossat porslin. Porslin kan jag känna mej tveksam till,
men äggskalen slänger jag bara nu.Visst ger vi snäckskal, men varför inte ta vara på det man har?

Vad säger ni?
Jag vet att man ska torka dem så att hönsen inte får smak på att käka de egna äggen.
Njuter av värme och allt det gröna!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #33 skrivet: 05 aug-11 kl 18:47 »
Jag lägger äggskalen på vedspisen så att de torkar och sen krossar jag dem och ger till hönsen. De har fri tillgång till snäckskal också, för säkerhets skull. Eller om jag är lat och spisen väller över av alla skal som jag inte lyckas tjata ut till hönshuset... ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 05 aug-11 kl 19:20 »
Jag lägger dom i fönsterposten i köket o sen krossar jag dom ner i matresterbyttan dom får på kvällen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torpare2

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 05 aug-11 kl 21:19 »
På vintern torkar jag också äggskal på vedspisen. Då blir de lättkrossade. På sommaren hamnar all kompost från vårt bageri på en hög i skogsbrynet. Där ligger det många äggskal ;D, otorkade. Jag har inte intryck av att mina höns äter ägg för den sakens skull. Och efter senast 2 dagar är äggskalen (och allt annat bageriavfall ;D)  borta från komposten trots att hönorna behöver max 1/3 av skalen. Så det är nog många andra djur som också har glädje av dem.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #36 skrivet: 06 aug-11 kl 10:33 »
Jag köper aldrig snäckskal, torkar och krossar äggskal och får äggskal från släkt och vänner också som är så snälla att de samlar åt mig.

vårlängtan

• Småland
« Svar #37 skrivet: 06 aug-11 kl 12:49 »
Tack för alla svar! Ja, jag har inte tyckt det varit kul att slänga äggskalen, då jag haft detta i bakhuvudet, att de
går att "återanvända"! Snacka om recykling!
Njuter av värme och allt det gröna!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #38 skrivet: 07 aug-11 kl 09:36 »
Däremot finns det fortfarande folk som tror att det räcker att bara ge hönsen sina egna äggskal, men så är det naturligtvis inte, varje äggskal räcker bara till ett nytt äggskal, men precis som vi behöver ju också hönsen (och tupparna) kalcium till sig själva. Beror ju på vad man ger för foder, men kan man inte få jättemycket torkade äggskal utifrån bör man nog fortsätta att köpa snäckskal ändå.

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 07 aug-11 kl 09:49 »
Jag köper snäckskal, en säck räcker länge och kostar nästan inget.

Däremot ger jag inte äggskal. Kanske är OK att ge äggskal från de egna hönsen men skulle aldrig ge från andras ägg. Skälet till det är att jag är livrädd att få in sjukdomar, numera transporteras mat över långa sträckor och med denna följer smittämnen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
Adels, Karlsdotter, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser