Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvningsvilliga hönor?  (läst 5131 gånger)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Ruvningsvilliga hönor?
« skrivet: 04 mar-08 kl 18:49 »
Tänker skaffa nya hönor ivår och vill gärna ha ruvningsvilliga. Har nu mest bruna Lohman och några av obestämd härkomst. Ingen av dom förstår sig på ruvning ett endaste dugg. Ibland lägger dom sig att ruva, men går iväg efter nån dag och lämnar allting.

Vet ni vilka som ruvar gärna, för nu är jag trött på att köpa hönor, vill ha egna små dunbollar!! :)

Har funderat på Hedemorahöns, verkar vara en trevlig ras.  Finns den att köpa i Norrbotten? Jag bor utanför Luleå.
Vilka andra raser kan ni rekommendera? Vill helst ha rätt stora hönor, som värper bra och klarar av det bistra klimatet här (har dom givetvis inne på vintern, men det är ändå inte direkt varmt.)   :)

Boström

• Småland
SV: Ruvningsvilliga hönor?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 19:23 »
Brahma och Dvärg kochin kan jag rekomendera. Jag har en brahmahöna som har gått och lagt sig o ruva för en vecka sen. När jag hade dvärg kochin, som är urhärliga. De ville lägga sig titt som tätt.Fast dvärg kochins är ju inte stora,såg att du ville ha stora. Sen har jag hört att orpington är ruvvilliga,de är ju stora.
Lycka till med dina nya ruvvilliga hönor :)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

jasmine83

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 14:17 »
Hej! Vi har bl.a en blandning mellan koccin och dvärghöns. Hon är den enda av våra höns som ruvar själv. Hon kommer från en bekant till mig som har dvärg höns och hennes ruvar också själv så jag tror att anlaget kommer från "dvärgarna".
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Vasajungfrun

« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 17:09 »
Dvärgkochin älskar att ruva på ägg, åtminstone min höna tog det som sin livsuppgift.  :)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 05 mar-08 kl 17:55 »
Hedemora är oxå riktigt goa ruvare ;)
Tycker allt att du ska slå till på det om det är vad du önskar!!!!
Anna ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 18:56 »
Varför inte skaffa en stor ras du gillar och ett par dvärgsilkeshönor. De är verkligen helt suveräna på att ruva.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 14:50 »
Har en konstig blandning på min ruvhöna. Men villig är hon. Har dessutom släppt in dom andra hönsen till att värpa hos henne. Har hon visserligen gjort innan men då har det varit stopp efter ca tio ägg. För nån vecka sen fick jag se hur många hon låg på när hon var nere å åt. Hon ligger alltså på 30st ägg... så det där med historie med att få kycklingar så tror jag inte så mycket på. Men vi får väl se. Hon får ligga där ifred. Hon är dock instängd nu med egen mat och vatten för att ingen mer ska gå in å lägga sina ägg hos henne.
Blir det inget så får hon in passligt med ägg att ruva på igen utan att en massa hönor springer in å värper åt henne.

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 14:52 »
Svarthöns. Är dessutom härdiga. Mer än 6 ägg, så ligger hon direkt & tar väldigt fint hand om sina kycklinar när hon ruvat färdigt.

snorpan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-08 kl 18:24 »
Lånar denna tråden lite :-[

Jag har några hönor som är ruvvilliga, mitt problem är att dom byter rede rätt som det är och lämnar då de ägg som dom börjat ruva på.

Hur skall jag få dom att ligga kvar ???
Det är inte så att dom tycker det är färdigruvat utan dom fortsätter i nästa rede bara.

//Jenny
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 06 mar-08 kl 18:29 »
Lånar denna tråden lite :-[

Jag har några hönor som är ruvvilliga, mitt problem är att dom byter rede rätt som det är och lämnar då de ägg som dom börjat ruva på.

Hur skall jag få dom att ligga kvar ???
Det är inte så att dom tycker det är färdigruvat utan dom fortsätter i nästa rede bara.

//Jenny
Mina kan göra så alldeles i början av ruvningen, men efter nån vecka bestämmer de sig och stannar. Hur gör dina? Flyttar de sig hela tiden eller bara i början?
Jag brukar se till att flytta med äggen med hönan och vara snabb med att ta undan nylagda ägg som är lagda av andra hönor i andra reden så att liggehönan inte ser dessa och lägger sig på dem istället.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

snorpan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 mar-08 kl 19:09 »
Jag tycker att de flyttar runt hela tiden!
Men jag får nog ta och märka äggen och kanske ta bort dom redägg som ligger i dom andra redena :-[
Tror ni att det kan göra någon skillnad.

//Jenny

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 mar-08 kl 19:14 »
Jag tycker att de flyttar runt hela tiden!
Men jag får nog ta och märka äggen och kanske ta bort dom redägg som ligger i dom andra redena :-[
Tror ni att det kan göra någon skillnad.

//Jenny

En av mina ruvhönor lämnade en gång plötsligt 5 ägg för att lägga sig i ett annat tomt rede  ???

De verkar inte vara så intelligenta alltid...det säkraste sättet är nog att avskilja ruvhönan så hon inte får något annat rede att välja på.

Nypålandet

« Svar #12 skrivet: 06 mar-08 kl 19:23 »
Hos oss får bara en höna i stöten lov att ruva

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 19:33 »
Hos oss får bara en höna i stöten lov att ruva
Hur bär du dig åt då? Vill de ligga, så ligger de väl?
Och varför?
(Jag vet, jag är förveten ;) :-[.)

Nypålandet

« Svar #14 skrivet: 06 mar-08 kl 19:59 »
Låter bara äggen finnas i ett rede & där lägger sig den hönan som kommer först eller är starkast. Några tokar som tomruvar har jag inte, så det funkar bra. Annars får vi ju inga ägg att äta!

snorpan

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-08 kl 11:28 »
Låter bara äggen finnas i ett rede & där lägger sig den hönan som kommer först eller är starkast. Några tokar som tomruvar har jag inte, så det funkar bra. Annars får vi ju inga ägg att äta!

Mmm...

Nu känner jag mig lite korkad men jag fattar inte det där riktigt :-[

Nypålandet

« Svar #16 skrivet: 07 mar-08 kl 11:40 »
Det finns 3 reden, ägg läggs i alla. I ett av redena låter jag äggen ligga om jag vill ha en höna att ruva, de andra tar jag äggen ifrån. När det ligger tillräckligt ägg i "ruvredet" kommer en av hönsen lägga sig.
Ägg kommer fortfarande läggas i de andra redena, dessa tar jag hand om och äter upp.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 mar-08 kl 11:57 »
Det finns 3 reden, ägg läggs i alla. I ett av redena låter jag äggen ligga om jag vill ha en höna att ruva, de andra tar jag äggen ifrån. När det ligger tillräckligt ägg i "ruvredet" kommer en av hönsen lägga sig.
Ägg kommer fortfarande läggas i de andra redena, dessa tar jag hand om och äter upp.
Rita en skiss  ;)

snorpan

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 mar-08 kl 12:03 »
Okej
NU fattar jag!! Ibland så står det bara still :-[

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 mar-08 kl 12:03 »
Okej
NU fattar jag!! Ibland så står det bara still :-[
;)
Ingen fara så har jag det jämt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser