Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?  (läst 14570 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« skrivet: 03 mar-08 kl 21:25 »
Nu var det dags igen.

Har hittat ett skogsskifte i Ångermanland på 12,5 hektar. Det är alldeles för stort för mig men priset passar min ekonomi. Därför blev jag nyfiken på detta ställe. Ringde och pratade med ägaren och fick en del information.

Halva skiftet består av 30 årig skog bestående av tall och gran. Vilka åtgärder krävs de närmaste åren? Gallring?

Andra halvan avverkades förra året och behöver markberedas och planteras om några år, enligt ägarens uppgifter. Vilka kostnader handlar det om?

Det finns ingen skogsbruksplan. Positivt eller negativt?

Fastigheten ingår i jaktvårdsområde… som innebär detta konkret för mig?

Positivt att vägen hålls öppen vintertid eftersom det finns permanentboende längre in på vägen. På skiftet finns en gammal boplats med kallkälla och en äldre timmerstomme.

Blir lite trött på att det är så svårt att hitta lämpliga objekt. Nu finns en som prismässigt passar men som är alldeles för stort för att kunna skötas av mig (?). Och vilka kostnader blir det att äga detta? Jag kommer att köpa kontant och kommer inte att ha lån. Men min framtida ekonomi klarar inte några investeringar i skogsbruket.
 
Det kanske går att stycka av några hektar och sälja den större delen vidare…

Tacksam för tankar och idéer om detta.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 06:18 »
Var försiktig!

Allt beror naturligtvis på priset men...

Den skog du pratar om har en trist sammansättning av åldersklasser. Det innebär att det kommer att vara mest kostnader med den skogen under din livstid. Normala skogsägare brukar se till att det finns både gammal och ung skog så att man hela tiden kan ha intäkter som täcker kostnaderna. Skogs-skötsel bör vara självfinansierad. Och gärna ge ett litet överskott. ;) I ditt fall blir det svårt att få in några pengar för att täcka kostnader för markberedning och plantering. Dom pengarna har förra ägaren snott. Och vill att du skall ta kostnaderna. En föriktig gallring går i bästa fall runt eller lämnar ett mycket litet överskott. Men troligen har den nuvarande ägaren redan (rov-)gallrat i ungskogen? Så den behöver kanske inte gallras? Någonsin?

När man värderar skog brukar man utgå från hur många kubikmeter skog det finns på den. Totalt. Det skall stå i skogsbruksplanen. Sedan varierar priset beroende på var i landet det finns och även lite på hur bra skogen är. Kontakta en lokal skogsbruksägarförening och be om tips på hur man kan värdera skogen. Och information om hur mycket det kommer att kosta att markbereda och plantera, som markägaren är TVUNGEN ATT GÖRA enligt lag. (Dyrt!!!!) Den nuvarnade ägaren har alltså plockat ut pengarna ur skogen och vill nu sälja den och få ut ännu mer pengar utan att behöva använda intäkterna för att plantera. Snuskigt. Akta dig när du gör affärer med sådant folk!!!

Men sedan kan ju den gamla tomten vara intressant. Eller jakten. All skog (i stort sett) ingår i något jaktvårdsområde. Det innebär att ett gäng jägare kan tillgodoräkna sig den arealen när det gäller tilldelning av älgar med mera. Om det jagas där, eller inte, är oväsentligt. En möjlig (liten) intäkt med marken kan vara att arrendera ut jakten, det verkar ju vara gott om öppna skjutfält.  :-X Men det ligger inte tillräckligt långt söderut för att det skall gå ett hyra ut (dyrt) till tyskar och danskar och få in pengar den vägen.

Som sagt - allt beror på priset. Men i detta fallet bör det vara VÄLDIGT lågt. Och du skall ha gott om stålar du vill bli av med för att köpa något du inte kan tjäna pengar på, utan som bara kostar.

OBS: Ta verkligen(!) kontakt med lokal skogsbruksägarförening och prata om det här innan du går vidare. Det låter som att det är lurendrejeri på gång.... Om det nu inte är VÄLDIGT billigt... Men egentligen bör man få betalt för att ta över sådan här skog... I alla fall om den inte är planterad ordentligt.

A.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-08 kl 11:15 »
Jag har inga vinst krav men vill heller inte gå med förlust. Det bästa är om skogsbruket betalar sina egna kostnader. Vilket det inte kommer att göra, eller? Och visst är det en trist fördelning på åldersklasserna. Priset på skogsskiftet är 100 000 kr eller högstbjudande.

Jag är försiktig och ger mig inte in på osäker mark. Är mest nyfiken på de kostnader som uppstår med ägandet.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 11:29 »
Planterar du själv kostar det minst 10000 kr/ha inkl markberedning. Det ska vara planterat inom tre år efter avverkning.
« Senast ändrad: 04 mar-08 kl 11:34 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-08 kl 16:09 »
Framför allt tycker jag att du ska fundera på varför du vill köpa mark. Det här hygget lär du inte kunna få ut så mycket virke ur under din livstid. Fast å andra sidan kan det ju vara en hyfsad placering av pengar. Om du nu köper mark och planterar för ca 200 000:- kr totalt så kommer värdet att ungefär tredubblas på 50 år, omräknat i dagens penningvärden. Inte så illa för den som har lite pengar över.
Eller tänker du använda marken till något annat? Bygga hus, anlägga golfbana, ha djur eller odla något. Har du någon dröm så kan ju ett kalhygge vara en bra grund för att förverkliga den.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 17:39 »
Planterar du själv kostar det minst 10000 kr/ha inkl markberedning. Det ska vara planterat inom tre år efter avverkning.

OK! Bra, då vet jag. Alltså behövs då ca 70 000 kr för åtgärderna. Det är för mycket pengar för mig.


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-08 kl 17:50 »
Framför allt tycker jag att du ska fundera på varför du vill köpa mark. Det här hygget lär du inte kunna få ut så mycket virke ur under din livstid. Fast å andra sidan kan det ju vara en hyfsad placering av pengar. Om du nu köper mark och planterar för ca 200 000:- kr totalt så kommer värdet att ungefär tredubblas på 50 år, omräknat i dagens penningvärden. Inte så illa för den som har lite pengar över.
Eller tänker du använda marken till något annat? Bygga hus, anlägga golfbana, ha djur eller odla något. Har du någon dröm så kan ju ett kalhygge vara en bra grund för att förverkliga den.

Tror inte att jag lever om 50 år....

Ett markköp ska ge mig yta runt mig så jag inte får grannar precis inpå i framtiden. Bygga en liten stuga, få egen ved och lite odlingar är väl det som jag tänkt använda marken till. Denna fastighet är för stor, som jag skrev i början. Och de investeringar som krävs mäktar jag inte med.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #7 skrivet: 04 mar-08 kl 17:59 »
Vad tror ni, kan man överhuvudtaget hitta ca 2 hektar, med lite äldre skog, för 100 000 kr? Jag har ju inte tänkt mig nära hav/sjö, stad, turistanläggningar...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #8 skrivet: 04 mar-08 kl 18:41 »
Plantera björk. Du kan säkert hitta små björkplantor på din egen mark! Det står inte vad det är du ska sätta. Sätter du inget så kommer det björk ändå....Plantera i regn....Du har säkert även granplantor på din mark...sätt om dem. Det tar tid men det blir billigt  ::) Sen beror det ju på hur stor areal det är som du ska sätta på

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-08 kl 19:00 »
Även om det skulle krävas åtgärder för 70000 utöver priset på 100000 är 170000 för en tomt inte så dyrt. Och inte är 12 hektar så förskräckligt mycket, det är ju inte så att Prinsen kommer att springa i skogen med såg och avverka. Se det som en tomt med överdimensionerat vedförråd.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #10 skrivet: 04 mar-08 kl 19:14 »
Kör på! Håller med Ulric. Dessutom kan du ju ägna dig åt *lite* jakt på de där 12 hektaren.

Och den 30-åriga skogen behöver förstås förstagallras. Är den välskött blir det ett litet netto, säg 50:- per gallrad kubik, är den dåligt skött så blir det förlust, men inte speciellt mycket förhoppningsvis.

Fortfarande billigt för en väldigt stor tomt. Om du nu får bygga där.

Och att det finns ungskog underlättar ju för bygget och eventuell mark du vill bryta för odling. Slipper du fälla träd, allt som behövs är en röjsåg, stubbfräsning och en rejäl jordfräs...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #11 skrivet: 04 mar-08 kl 19:33 »
Jag får tacka för alla svaren och jag tror att jag fått den information jag behöver.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #12 skrivet: 06 mar-08 kl 01:40 »
Jag tar mig friheten att svara, även om du är nöjd med de svar du fått.

Jag håller inte med de som tycker det verkar skumt osv.  100000 för 12 ha verkar inte orimligt. Vore det i mina trakter vore det ett kap.  Om ägaren vill säja utan att ha planterat är det knappast klandervärt, snarare en prisfråga. Att det inte finns någon skogsbruksplan är inget stort problem. Vill ha ha en gjord kostar det inte mycket att låta Skogsstyrelsen, Skogsägarföreningen eller någon annan göra en åt dig. Den 30-åriga skogen bör väl kunna ge lite gallringsintäkter inom en inte allt för avlägsen framtid, samt all ved du behöver och mer där till. När hygget är planterat (~10000/ha) så har du en fastighet som troligen kommer att ha utmärkt värdeutveckling framöver. Några större skötselinsatser bör det inte bli frågan om. Eventuella gallringar ger rimligen ett visst överskott om inte virkespriserna kolappsar totalt, vilket jag inte tror. Du är inte tvungen att gallra, skulle det inte ge överskott -låt bli tills det gör det. Jag vet inte var i Ångermanland fastigheten ligger, men jag tror Larsos skattning av gallringsnettot är väl lågt. Massaved är det ganska bra sug efter så jag tror en förstagallring på 6 ha ka ge ett netto på dryga 100-lappen per m3fub. Vid ett utag på runt 40 m3fub/ha skulle det kunna ge 20-30' kr. Står det kvar fröträd på kalmarken? De kan i så fall vara värda en hel del. Ofta underskattas fröträdsvolymen i skogsbruksplaner och värderingar.

Är det ett bra läge att bygga på med befintlig väg, vatten timmerstomme osv tror jag det väl kompenserar kostnaden att plantera kalmarken.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 14:33 »
Tack trädman för ditt informativa svar.

Samlar fakta och funderar vidare på detta. En del "pusselbitar" måste falla på plats...

Återkommer om det är något mer jag funderar på.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #14 skrivet: 06 mar-08 kl 18:12 »
OK! Bra, då vet jag. Alltså behövs då ca 70 000 kr för åtgärderna. Det är för mycket pengar för mig.

Hur i hela friden har ni kommit fram till 70 000:- för att få 6 ha planterat?.

Markberedningen brukar hamna på 1500-2500:- per ha OM!, man kan samordna lite med andra obj i området.
Täckrotsplantor ligger på 1-1.25:- st, men brukar oftast bli några ören billigare om man köper fler än 5000 st.
Ett bra genomsnitt för riket är ca 2500 plant per ha x 1.25:- = 3125:-
Plantutrustningen kan man dessutom oftast låna av plantskolan = 0:- kostnad.

Kostnad: ca 5500:- x 6 ha = 33 000:- ,,,,Dvs om man är beredd att plantera själv.

En ren "amatör" hinner ca 800-1000 täckrotsplantor per dag, men låt säga att man orkar ½ hektar
så åtgår det omkr 12-14 dagar att få objektet nöjaktigt föryngrat.

Att objektet sedan saknar skogsbruksplan ser jag inte som något ovanligt med tanke på arealen.
Det är inte heller ovanligt att skiften säljs där föryngringsåtgärder krävs av den blivande köparen.
Som bekant är det "generationsskifte" i det svenska skogsbrukandet, och har man ingen som är intresserad av att "ta över"
så skalar man ut skogen som tex "pensionssparande"  och sedan säljer av marken i nästa skede.
"Maximal avkastning till minimal arbetsinsats", kan man kanske säga, men det är givetvis en utgiftspost som man bör vara observant på.

Priset till sist,,, tja, 100 000:- för en skogsfastighet om 12.5 ha produktiv skogsmark inkl jakt mm, får man nog anse som ett väldigt bra pris, trots utgiftsposten på föryngringssidan och den enahanda åldersfördelningen.



Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #15 skrivet: 06 mar-08 kl 18:21 »
Hur i hela friden har ni kommit fram till 70 000:- för att få 6 ha planterat?.

[...]

Ja, fråga inte mig...  ;D

Men det du skriver är mycket intressant och ger helt andra förutsättningar, nu när jag sitter och funderar/räknar på det.

Tack för ditt svar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #16 skrivet: 06 mar-08 kl 19:23 »
Om du ska ha specialare för gran (snabbväxande) så ligger priset runt 4 kr/st. Sedan kan man ju diskutera hur tätt man ska sätta plantorna. Jag sätter inte så tätt för jag vill inte har för tät skog att gallra.
Jag tycker att du ska tänka på hur du ska använda skogen.
Håller fortfarande på björk. Läste i ett utskick om någon som i södra Sverige hade planterat björk på några hektar för 35 år. Mycket vackert enligt foto. Bra ved vid gallring, vackert att titta på. Det finns inte mycket som slår en vacker björkdunge. Drömmer om att återskapa en gammal beteshage. Bara synd att man inte kan vara med i ca 100 år och följa utvecklingen.

Funderar på att sätta olika lövträd på en bit mark bara för göra det vackert. Jag kommer att ta så stora plantor jag kan få tag i  så jag hinner njuta av skönheten innan jag dör  ;D
Hur är det egentligen med granen och klimatförändringen?? Jag hr hört många olika bud.


LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #17 skrivet: 06 mar-08 kl 21:15 »
Tycker beskrivningen av fastigheten låter fantastisk. Kallkälla !!! Vatten av bra kvalitet är det absolut viktigaste. Föryngring osv om ingen myndighet hoppar på dig så låt marken själv-föryngra sig helt. Tänk att göra en liten svedja på 500 kvadrat varje år. Plantera svedjeråg ett korn i varje fotspår (fot vid fot). Absolut resurs-snålaste odlings-metoden. Rågens avkastning kan vara hundrafaldig. obs två-årig.Bygga sig en rejäl sauna av gammalt snitt. Den går att bo i - tvaga sig - tvätta - torka allt från kläder till rågkärvar. Arealen är precis lagom att gå omkring och poa på. BRA VATTEN ALLTID VIKTIGAST. Jag skulle börja med en billig husvagn och sätta in vedvärme i den. Modern skog är full av ved att plocka från marken 
Förr hade man alltid med sig en börda ved när man kom från  skogen, som då var i det närmaste städad.

Prins Tuvstarr i skogstorpet låter inte det bra

mvh
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

 

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #18 skrivet: 06 mar-08 kl 21:31 »
Tack för era svar ingegärdsgårn och LazarusX.

Visst är det lätt att ryckas med, men jag försöker hålla en lite pessimistisk inställning för att inte ge mig in i något som jag inte lyckas ro i land.

Citera
Prins Tuvstarr i skogstorpet låter inte det bra

Jo, det låter jättebra.  :)

« Senast ändrad: 06 mar-08 kl 23:03 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #19 skrivet: 07 mar-08 kl 03:19 »
Hur i hela friden har ni kommit fram till 70 000:- för att få 6 ha planterat?.

Markberedningen brukar hamna på 1500-2500:- per ha OM!, man kan samordna lite med andra obj i området.
Täckrotsplantor ligger på 1-1.25:- st, men brukar oftast bli några ören billigare om man köper fler än 5000 st.
Ett bra genomsnitt för riket är ca 2500 plant per ha x 1.25:- = 3125:-
Plantutrustningen kan man dessutom oftast låna av plantskolan = 0:- kostnad.

Kostnad: ca 5500:- x 6 ha = 33 000:- ,,,,Dvs om man är beredd att plantera själv.

En ren "amatör" hinner ca 800-1000 täckrotsplantor per dag, men låt säga att man orkar ½ hektar
så åtgår det omkr 12-14 dagar att få objektet nöjaktigt föryngrat.

Att objektet sedan saknar skogsbruksplan ser jag inte som något ovanligt med tanke på arealen.
Det är inte heller ovanligt att skiften säljs där föryngringsåtgärder krävs av den blivande köparen.
Som bekant är det "generationsskifte" i det svenska skogsbrukandet, och har man ingen som är intresserad av att "ta över"
så skalar man ut skogen som tex "pensionssparande"  och sedan säljer av marken i nästa skede.
"Maximal avkastning till minimal arbetsinsats", kan man kanske säga, men det är givetvis en utgiftspost som man bör vara observant på.

Priset till sist,,, tja, 100 000:- för en skogsfastighet om 12.5 ha produktiv skogsmark inkl jakt mm, får man nog anse som ett väldigt bra pris, trots utgiftsposten på föryngringssidan och den enahanda åldersfördelningen.




Jag valde att inte göra någon glädjekalkyl när jag skrev 10000 kr/ha.

Planterade våren 2007, då var det följande priser från Svenska Skogsplantor (kr/planta):

Gran 1,55
Tall 2,35 resp 2,80
Andra trädslag är dyrare, t ex lärk 5,15
Snytbaggebehandling 0,25/st
Planteringsutrustning finns att hyra för 150 kr/1000 plantor
(priser exklusive moms)

Mindre än 2500 plantor/ha kan man inte sätta om man vill undvika alltför grovgrenig skog = dålig kvalitet.
Sen bör man ta med i beräkningen att det kan behövas en del omplantering pga torka eller annat.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser