Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?  (läst 14546 gånger)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-08 kl 08:46 »
Här är det inte ovanligt att man får göra om planteringsövningen på grund av vildsvin. Dessa krabater finns nu också i ångermanland och när de väl bestämmd sig för ploga din nyplanterade virkesåker så går det fort.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #21 skrivet: 07 mar-08 kl 15:15 »
Jag valde att inte göra någon glädjekalkyl när jag skrev 10000 kr/ha.

Planterade våren 2007, då var det följande priser från Svenska Skogsplantor (kr/planta):

Gran 1,55
Tall 2,35 resp 2,80
Andra trädslag är dyrare, t ex lärk 5,15
Snytbaggebehandling 0,25/st
Planteringsutrustning finns att hyra för 150 kr/1000 plantor
(priser exklusive moms)

Mindre än 2500 plantor/ha kan man inte sätta om man vill undvika alltför grovgrenig skog = dålig kvalitet.
Sen bör man ta med i beräkningen att det kan behövas en del omplantering pga torka eller annat.

Minsta plantpartiet 2007 betalade jag 97:- öre st för exkl moms och det var tall/täckrot.
Blev ingen gran ifjol så jag har inga färskare priser där, men 2006 så låg priset på 1.10:- st exkl moms för en ganska stor laddning.
Uppenbart är alltså att det kan skilja lite, vilket jag tror har med lokal tillgång och efterfrågan att göra.
Hyra för plantutrustning har jag aldrig varit med om att betala de ggr vi har behövt "extra utr" utöver egen, men det förvånar mig inte att man börjat ta ut en liten avgift för detta.
Handlar man däremot plant för hela 6 ha (över 10 000 st) så ska man ju se till att få någon bra "deal" på lånet av utrustningen. ;)
Ett tips är även att lägga in beställningen i god tid före kommande års plantering (gärna mitt i vintern) så har man både säkerställt lev och kan få ett bättre pris om det rör sig om lite kvantiteter.
Plantantalet kan oxå debatteras, men i stort håller jag med dig, Skräplund,,, dvs om man "slaviskt" tänker följa Skogsstyrelsen röjningsmallar.
Den som å andra sidan vill slippa trista monokulturer av barrskog kan ju med fördel spara in lite självföryngrad (gratis) lövskog i beståndet om ca 10-15 % vilkent även hjälper till att öka "avkvistningen".


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #22 skrivet: 07 mar-08 kl 15:26 »
Visst är det lätt att ryckas med, men jag försöker hålla en lite pessimistisk inställning för att inte ge mig in i något som jag inte lyckas ro i land.

En sund inställning!, men om allt annat kniper så kan du ju bli vedfabrikant och sälja "luftkubik" för dyra pengar,,, ;D :-X
3 m3s prima ved kan väl gå loss på tusenlappen i dagens läge?, och GIVETVIS är den ju värd vareviga slant. ;D

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #23 skrivet: 08 mar-08 kl 22:31 »
En sund inställning!, men om allt annat kniper så kan du ju bli vedfabrikant och sälja "luftkubik" för dyra pengar,,, ;D :-X
3 m3s prima ved kan väl gå loss på tusenlappen i dagens läge?, och GIVETVIS är den ju värd vareviga slant. ;D

 ;D

Jag försöker hålla huvudet kallt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #24 skrivet: 09 mar-08 kl 08:25 »
...och sedan kommer KrösaMaja...

Jag vet inte hur det ser ut med topologi, kanter, blåshål och stormkänslighet i övrigt på fastigheten. Men den 30-åriga skogen, som står kvar, kan vara en fin kandidat för ett lite blåsväder. Särskilt om man passade på att gallra ut lite massaved i samband med den övriga avverkningen. Här i söder har man lärt sig att ha lite reserver, i form av tid och pengar, kvar framåt våren. Så att man kan ta hand om stormfällen. Om många drabbas blir maskinerna ganska dyra... Då gäller det att kunna fixa så mycket som möjligt själv.

A.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #25 skrivet: 11 mar-08 kl 23:09 »
Man kan ju med fördel försäkra sin skog inte bara mot brand, utan även mot storm- och insektsskador. Det tycks dock inte varit så vanligt i småland före Gudrun, och en ligt någon undersökning var fortfarande en mycket stor del av skogsfastigheterna inte försäkrade mot stormskador. Nu löser i och försig inte en försäkring alla problem, men ekonomiskt blir det som regel betydligt lättare. Risken att drabbas av stormskador minskar inte mitt intresse för att köpa skog. Däremot ökar den intresset för skogsförsäkring (som inte kostar måga kronor om året för en 12ha fastighet)


take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #26 skrivet: 12 mar-08 kl 13:31 »
Kollar gårdsförsäkringen, jag betalar 22kr för brand, storm och insekter för 1,4Ha.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #27 skrivet: 13 mar-08 kl 19:26 »
Man kan ju med fördel försäkra sin skog inte bara mot brand, utan även mot storm- och insektsskador. Det tycks dock inte varit så vanligt i småland före Gudrun, och en ligt någon undersökning var fortfarande en mycket stor del av skogsfastigheterna inte försäkrade mot stormskador. Nu löser i och försig inte en försäkring alla problem, men ekonomiskt blir det som regel betydligt lättare. Risken att drabbas av stormskador minskar inte mitt intresse för att köpa skog. Däremot ökar den intresset för skogsförsäkring (som inte kostar måga kronor om året för en 12ha fastighet)

Problemet är att försäkringsbolagen ofta har lite knepiga vilkor och begränsningar för storm- och brandskador. Det skall vara sammanhängande ytor som är skadade på minst x ha, men det ersätts bara upp till max y ha. Så det går inte att försäkra skogen fullt ut. Rätta mig om jag har fel.

Mina erfarenheter från gudrun (visserligen i flerskiktad blandskog) var att det föll lite träd här och där. Inte mycket till sammanhängande ytor, inte. Och du får inte ersättning för det som blåser ner, utan bara för de skador som uppstår som innebär att timret inte kan säljas för fullt pris. Du får troligen inte heller ersättning för att du tvingas anlita extra dyra entrepenörer, när det är akut brist i trakten. Och inte heller för att virkes-priset faller. Så man skall nog inte betala för mycket för sin skogsförsäkring med sådana vilkor... Men någon har kanske bättre vilkor?

Så man får väl se skogsägande som ett risktagande. Inget konstigt med det. Fullt rimligt enligt min åsikt. Är man inte beredd på det så skall man nog sälja skogen och köpa aktier istället. :-X

A.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #28 skrivet: 13 mar-08 kl 21:17 »
Här omkring gården så låg det flera hektar åt gången av grannernas skog. Det var bra för våran utsikt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #29 skrivet: 15 mar-08 kl 01:13 »
Nu har fastigheten blivit såld.

Den motsvarade inte mina önskemål ang läge, storlek och åldersfördelning.

Men tack för alla svaren i tråden. Det har varit lärorikt att få ta del av era kunskaper och tankar.

Jag fortsätter mitt letande och hoppas finna ett annat ställe.

« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 01:16 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Fridolf2

  • Gäst
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #30 skrivet: 16 mar-08 kl 09:22 »
Håll utkik efter ett högt öppet läge, då kan du hyra ut en plätt till vindkraftverk och dra in 100 000 om året i arrende, det räcker ju till att ränta en bra slant för gården.... ;)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #31 skrivet: 16 mar-08 kl 13:40 »
Håll utkik efter ett högt öppet läge, då kan du hyra ut en plätt till vindkraftverk och dra in 100 000 om året i arrende, det räcker ju till att ränta en bra slant för gården.... ;)

Det  skulle vara något...  ;)

Jag blir glad av att se vindkraftverk och har inga problem med att bo granne med en. Hellre det än en urangruva eller ett kärnkraftsverk.

Om 1-2 månader reser jag till Norrland i ett annat ärende och hoppas samtidigt kunna leta efter lite mark.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

skoog

  • Inlägg: 4
SV: Plantera skog, kostnader, arbete… oj,oj,oj…?
« Svar #32 skrivet: 22 mar-08 kl 07:28 »
Ja inte tycker jag att du ska köpa mindre mark .
 Det är bara 6 hektar som producerar nu o dom närmaste 35 åren
 o det behövs om du ska få ihop din ved.
 Håller med om att det inte behöver bli så dyrt att plantera det räcker säkert med 1500 plantor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser