Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävmaskin  (läst 5280 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Grävmaskin
« skrivet: 03 mar-08 kl 19:57 »
ursäkta alla mina inlägg, de börjar bli väl många.

Iställer för traktor så verkar man kunna få en hel del hjulgrävare för kring 100kkr. De skulle också lösa mitt problem med  balhantering samt en del annat. Det verkas som om man sköter dem väl så är de hyffens värdefast.

Någon annan som har tänkt valfria tankar kring grävmaskiner?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Grävmaskin
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 10:16 »
Högt miljötänkande...  ;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 15:42 »
Förutom att jag håller med Filip Skräplund, med tillägget 'grep', så kan jag säga att jag hade älskat att äga en grävmaskin !!! Många vuxenpoäng på grävmaskiner  :-[ plus att jag gillar stora, djupa, vattenfyllda hål.

Ska vi snacka "machofaktor" är det väl inte mycket som slår att köra ner till ICA med grävaren för att köpa några folköl.  ::)

Annars måste väl ändå en traktor med frontlyft vara mer allsidig och nyttig. En vettig traktor borde du kunna hitta under 100.000.

*tur att grannen har en gigantisk grävmaskin*

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 16:04 »
Jag har hittad en vettig grävmaskin med balgrip för 100kkr. :-)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 10:02 »
Jag funderar på en CASE 688, en nät hjulgrävare. Där vi ska processa veden kommer jag att driva hydrauliken med elmotor av miljöhänsyn.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 20:29 »
Jag skiter i vedprocessorn. Det verka som en del av mina grannar kommer att hyra maskinen av mig så det verkar bli av med köp. Vi pratar alltså hjulgrävare med karusell, inte traktorgrävare, 13 ton.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 21:39 »
Jag funderar på en CASE 688, en nät hjulgrävare. 

En kompis körde en sådan proffessionellt, men sålde den 2002 (då hade han haft den i drygt 10 år). Han sålde den inte för att den var dålig utan för att han hade tröttnat på den och ville ha en nyare masken om han skulle sitta i den 40 timmar i veckan året om....

De flesta kan lära sig att använda en grävmaskin, men jag har bara sett ett fåtal som varit riktigt duktiga på att hantera sina grävmaskiner och då har jag jobbat mer än de flesta med olika grävmaskinister.....
« Senast ändrad: 02 apr-08 kl 21:42 av leifhh »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 22:00 »
En kompis körde en sådan proffessionellt, men sålde den 2002 (då hade han haft den i drygt 10 år). Han sålde den inte för att den var dålig utan för att han hade tröttnat på den och ville ha en nyare masken om han skulle sitta i den 40 timmar i veckan året om....
Jag ska inte sitta i den 40 timmar i veckan, mina grannar ska bara jobba i den nån vecka vardera.

Citera
De flesta kan lära sig att använda en grävmaskin, men jag har bara sett ett fåtal som varit riktigt duktiga på att hantera sina grävmaskiner och då har jag jobbat mer än de flesta med olika grävmaskinister.....
Jag vet, jag kan använda alla funktioner i en grävmaskin, jag är inte bra på det dock, o andra sidan  blir man inte bra heller om man inte övar.

Johnny

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 19:55 »
Har en Atila 1302 hjulgrävare som jag har haft stor nytta av.
När jag köpte gården så var den nästan igen vuxen med träd.
Lånade grannens en tid men köpte till slut en egen.
Har använt den till uppgrävning av stubbar, täckdikning, dikesgrävning osv.
Har även hyrt ut mig till vägsamfällighet att byta ut vägtrummer samt även hyrt ut den till vänner och bekanta.
Tyvärr så vill de flesta bekanta inte betala någon hyra för detta så jag har börjat säga nej i stället.

Problemet med hjulrävare är att det måste vara torrt i markerna om man skall ge sig ut på åkrar och trädgårdar annars blir blir det för stora spår och man fastnar väldigt lätt.
Visst kan man dra sig fram med skopan.
Det är även svårare att gräva med en hjulgrävar också än en bandgrävar.
Det positiva är att man kan förflyttas sig snabbar på vägen.

När jag är klar med mitt torp så skall jag sälja min.

Skulle jag köpa en ny så skulle jag sattsa på en 3-5 tonnar med band.

/Johnny

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 21:34 »
Imorgon får vi hem ett grävaggregat till traktorn, inköpt från Kellfri. Säkert inte lika kraftfullt som en grävmaskin, men det kombinerar traktorns funktioner med ett stort behov av att få grävt, dikat, rensat etc.

JÄKLAR vad här skall grävas!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

(Jag vill ha en bad-damm, surhålen i hagarna skall dikas ut, gödselstan skall tömmas, stubbar skall brytas.......Ja jäklar!!!)
« Senast ändrad: 16 okt-08 kl 21:36 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser