Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss o får  (läst 4501 gånger)

ratjacks

• Rat Jack's kennel
Gäss o får
« skrivet: 31 mar-05 kl 08:38 »
Hej ! någon som har erfarenhet av att ha gäss o får tillsammans?
funkar det bra ? något speciellt att tänka på ?

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Ronny

• Skåne
Re:Gäss o får
« Svar #1 skrivet: 07 apr-05 kl 11:17 »
Det är inga problem att ha gäss och får i samma hage, bara det finns gott om plats. Båda arterna är betesdjur men så olika att det inte blir nån direkt konkurrenssituation dem emellan. Dessutom är det alldeles utmärkt att gässen äter gräs som kan vara parasitbemängt från fåren. I gåsmagen överlever nämligen inte fårens inälvsmaskägg/larver.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ratjacks

• Rat Jack's kennel
Re:Gäss o får
« Svar #2 skrivet: 07 apr-05 kl 13:44 »
Tack för svaret, nog finns det plats alltid cirka 3 tunnland till tre gutar o två ölands gäss.
MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Daniel1983

• Västergötland
SV: Gäss o får
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 14:24 »
Funderar på att har man får och gäss kanske man kan bygga nån form av gemensamt foderbord men att dom har varsin box att vara i på vintern. För jag antar att dom inte skulle trivas innanför samma väggar helt och hållet...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 24 feb-14 kl 08:52 »
Även om man sambetar får och gäss så måste gässen ha ett rovdjurssäkert hus att stängas in i nattetid.  Fåren skyddar inte gässen mot räv, mink och liknande rovdjur. Av säkerhetsskäl bör man dessutom skilja gäss och får när de är inne då de lätt kan bli trampskador och klämda gäss om man föser samman dem i trånga utrymmen. Förövrigt gillar gäss att vara ute året om. Även om jag inte är någon fårexpert så antar jag att det gäller även för får. Det är väl först när det blir så djup snö att djuren inte kan ta sig fram som man kan behöva hålla dem inne.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-14 kl 09:03 »
Självklar är det bästa om djuren kan va ute året runt. Men den svenska vintern här i södra Sverige bjuder ju ofta på väldigt blött väder så för vår del mår fåren bäst av att gå inne på logen där det är torrt och dragfritt.
Men jag tänkte lite samma där med trampskador, sommartid när dom går ute finns ju mycket yta så dom aldrig behöver gå "ihop" I samma vinterbox känns det som att man har onödigt stora risker.
Men tänker man på foder så borde väl ide´n med gemensamt foderbord där dom äter från varsit håll vara en ok ide. Gässen kan ju då pilla i sig det dom vill ha och fåren tar det som smakar bäst för dom:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 24 feb-14 kl 09:09 »
Gemensamt foderbord är nog inte dumt alls :) Angående blött så är ju gäss i motsats till får "vattentäta" och kommer uppskatta daglig utevistelse oavsett om det regnar eller ej ;) Jag var tvungen att ta in mina gäss helt under nästan 3 veckor nu i vinter då staketen försvann under snövallar  :-\ Det var med andra ord inte säkert att ha dem ute ens dagtid pga räven som patrullerar kring gården. Man kan väl säga att sur och grinighetsfaktorn  var rätt hög på gässen  :P Och då har de ändå riktigt gott om plats inne. När jag kunde släppa ut dem igen i torsdags så var de helt vilda av eufori och skenade runt och flaxade och badade i var enda lilla vattenpöl de kunde hitta  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 feb-14 kl 17:50 »
Något att tänka ut är hur ska du hålla vattnet rent åt fåren. Har inte stött på gäss som inte älskar att plaskar runt i vatten.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 feb-14 kl 21:30 »
Något att tänka ut är hur ska du hålla vattnet rent åt fåren. Har inte stött på gäss som inte älskar att plaskar runt i vatten.

Om jag nu skulle ha det som jag funderat så är det två separata boxar med ett gemensamt foderbord mitt emellan. Så separat vatten till fåren och separat till gässen. Då kan man också lättare ha bättre möjlighet till utevistelse för gässen även om fåren får vara inne där det är tort och fint.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 feb-14 kl 23:49 »
Jag skulle nog ge rådet att ha vatten ute för gässen. Kommer bli blött snabbt och du kommer behöva strö/städa ofta. Det jag menade med mitt andra inlägg är hur du ska lösa rent vatten ute. Uppfattar det som att det är tänkt att ha dem i samma inhägnad när de inte är inne. Våra gäss och ankor fattade snabbt att de stora murarbaljorna var fyllda med maaasor med hääligt vatten att bada i så till slut så blev de bannade från hagen. Vi kunde varken ha vatten inomhus eller ute så de alltid hitta vattnet och skita ner den så fåren inte ville dricka. Har dock inte provat vattenkoppar, så vet inte om de vore bättre att ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1689 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Karlsdotter, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser