Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuggbollar?  (läst 4481 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Tuggbollar?
« skrivet: 29 feb-08 kl 23:22 »
Eller vad kallar man det? Och framförallt, varför kommer dessa tuggade bollar av grovfoder upp? Är det nåt fel?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tuggbollar?
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 23:45 »
Spottar fåret ut bollen? Eller är det bollarna som kommer upp vid idisslingen som du menar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 01 mar-08 kl 09:29 »
den spottas ut. förmodligen samma tacka, eftersom det ligger på hennes plats på foderbordet hela tiden.

hustran

« Svar #3 skrivet: 01 mar-08 kl 09:47 »
Låter som om hon har tandproblem.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 01 mar-08 kl 10:31 »
fåren byter ju tänder under sina första år...
då får de ibland till fälligt problem att tugga.. men de brukar ju gå över...

ända fram till de vuxit färdigt vid 4- 5 år så har de ju bytt ut alla tänder om jag inte minns fel...

sen att man hittad idisslingsbollar ibland måste ju inte betyda nåt allarmerande..

när de sen blir äldre så kan de ju tappa en oannan tand..

hos korna som står upp bundna o har foder bordet  med mat så hittar jag lite då o då bytta mjölktänder.. både små framtänder o oxeltänder...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 01 mar-08 kl 12:46 »
Tusen tack för alltid lika snabba och bra svar.

Kolla tänder - aaaahh min favoritsyssla. Jag har verkligen inte rätta knycken  :'(

agge

« Svar #6 skrivet: 17 dec-08 kl 19:28 »
Nu har jag fått samma problem med " utspottade " tuggbollar.
Tandproblem , mycket troligt då det är en äldre tacka.
Men vad gör man, hon ska lamma om en månad. Någon som har nåt tips om hur hon ska få i sig tillräkligt med mat.
Eller oroar man sig i onödan.
Hon är idag lite tunnare än de andra men hon har alltid varit benig av sig.
Jag funderar på om det är bättre att krossa säden än att ge den hel ?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 dec-08 kl 20:24 »
Det är viktigt att kolla tänderna på gamla tackor innan man lägger på dom, men man kan ju missa!
Hade en gammal trotjänare som jag upptäckte hade fått tandproblem, det var ca 1,5 månad innan lammningen. Jag tog genast bort henne, jag ville inte att hon skulle svälta ihjäl med maten liggande framför nosen....
Grovfodret är det viktigaste för henne, sen kan du ju krossa säd kanske, bara hon får tillräckligt. Idisslingen måste absolut fungera om hon ska klara sig.

Det är nog bäst att du kollar tänderna.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

renee d

« Svar #8 skrivet: 18 dec-08 kl 20:38 »
Jeg forstår ikke kollar tänder er det fjerner tänder? En gammel får er bedre uden tänder end med "broken mouth " (få tänder tilbage) Findele hø. Rigeligt kraftfoder men ikke for meget. Extra mineraler. Hvor mange lamme har hun fået de andre år?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 18 dec-08 kl 21:58 »
kolla tänderna = check the teeth

renee d

« Svar #10 skrivet: 18 dec-08 kl 22:05 »
Tak, tror jeg starter en tråd hvor I kan läre mig Svenske :-[

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 18 dec-08 kl 22:07 »

Det blir nog bra ändå! Det är lätt att förstå vad du skriver men, vissa ord vet jag inte vad de heter. Samma för dig kanske?

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-08 kl 23:29 »

Du kan använda dig av den här sidan.
Det du skriver in översätts automatiskt.
http://www.nicetranslator.com/

ulfg

« Svar #13 skrivet: 19 dec-08 kl 13:26 »
Bästa Renee,
Träna gärna på din svenska men översätt inte din danska. Jag gillar att läsa danska ibland och tycker att vi i de nordiska länderna skall träna oss på att förstå varandra, både muntligt och skriftligt. Det är en gammal fin tanke som innebär att man skall ha lite hum om hur norska, danska och svenska låter och förstå det hjälpligt. Det är mest enstaka ord och skånska man stupar på ibland :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

klorofyll

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 dec-08 kl 07:45 »
Nog måste man kunna fodra upp en dräktig tacka, inget kul att ta bort den då, ju!
Kan man ge lucern till får? Gamla hästar med dåliga tänder ger man lucern, det är ju ett grovfoder som de antingen hackat eller pelleterat. Eller kan man blötlägga höet, kanske?
Jag skulle prova allt innan jag ger upp. . .

attefocratte

« Svar #15 skrivet: 20 dec-08 kl 08:27 »
För flera år sedan hade jag en tacka som hade fått 2 lamm när jag upptäckte att hon "tappade" idisslingsbollar på betet, lammen var kanske någon månad. Hon klarade att föda upp lammen utan att själv försvinna, så hon måste ju ha lyckats att hålla kvar några bollar.
Hon hade tappat ena sidans "maltänder".
Det var en mycket trevlig tacka och jag har fortfarande kvar ättlingar, lika trevliga och utan tandproblem.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 20 dec-08 kl 09:50 »
Nog måste man kunna fodra upp en dräktig tacka, inget kul att ta bort den då, ju!
Kan man ge lucern till får? Gamla hästar med dåliga tänder ger man lucern, det är ju ett grovfoder som de antingen hackat eller pelleterat. Eller kan man blötlägga höet, kanske?
Jag skulle prova allt innan jag ger upp. . .
Visst kan man ge får lucern, våra får lite tillsammans med spannmålet och betforn men de tycker inte det är särskilt gott  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

agge

« Svar #17 skrivet: 20 dec-08 kl 11:41 »
Jag förstår inte hur ni klarar av att kolla kindtänderna på fåren.
Nog ska jag försöka allt innan jag låter ta bort henne,
sedan måste det ju hjälpa henne om man stödmatar lammen  el. adopterar bort det ena ( hon brukar få 2 st )

renee d

« Svar #18 skrivet: 20 dec-08 kl 19:30 »
Tånker inte på kind tänder- Fåret har været på græs i sommers, hvis fortänderne er løse kanske nogle væk, har hun ikke kunne bide græsset over. Har været sulten, tynd. Nu skal hun har bra mad. Er tänderne i formund -Biting teeth løse, træk dem ude. Fåret er drovtyggere, en god idè med lucerne hvis I har det ellers fin dele hø.Kan den spise alene eller går denne i flok?
 Nu skal jeg läse fårskötsel-er kommet i dag.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #19 skrivet: 23 dec-08 kl 00:01 »
Trots flera försök lyckades jag inte se någon dålig tand, men det berodde nog mest på min bristande kolla-tänderna-teknik. Jag lyckades dock fodra upp tackan som hann bli i riktigt dålig form genom att lägga till just henne en extra stor giva med kraftfoder, och fick henne från riktigt mager till kanonhull på bara någon månad. Hon fick två lamm, eftersom jag redan hade ett lammbarsgäng så tog jag undan ett av lammen dessutom vilket naturligtvis också hjälpte till.

Jag funderar bara på, om du inte har analyserat säden och/eller kompletterar med soja och betfor så skulle jag satsa på "köpe-pellets" till just den tackan, för att vara säker på att hon får tillräckligt för att klara av att lägga på sig. Min tacka hade inga problem med att sätta i sig pelletsen med glupande aptit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser