Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring av lergryta?  (läst 11156 gånger)

Sveaborgs

• Hälsingland
Rengöring av lergryta?
« skrivet: 28 feb-08 kl 21:12 »
Jag har kommit över en fin lergryta som jag tänkte använda till brödbak. Nu är jag ju inte den första ägaren av grytan och jag vet inte vad som har lagats/bakats i den innan och vill därför göra rent den innan jag sätter igång.

Finns det någon där ute som har koll på hur man ska göra?
Vad jag har förstått ska man inte diska den med diskmedel eftersom grytan suger åt sig det. Diskmedel i brödet verkar inte vara någon höjdare...

Tar tacksamt emot alla tips!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rengöring av lergryta?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 21:36 »
Lägg den i blöt över natten och skrubba den sen med en sån där rabbig skursvamp!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Daisy

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 01 mar-08 kl 19:27 »
Har du något recept på bröd i lergryta? Låter kul, tycker jag. :)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Zoegas

• Våran hemsida
« Svar #3 skrivet: 07 mar-08 kl 08:45 »
Har du något recept på bröd i lergryta? Låter kul, tycker jag. :)

Vi bakade ett bröd i lergryta här om dan. Receptet var ett enkelt "vanligt" bröd.

5dl vatten
1/2 dl olja
25 g jäst
2 tsk salt
ca 1,5 l mjöl ( vi använde hälften vete, ca 1/4 gravhyams och 1/4 råg)

Inga kostigheter med degen.
Blötlägg lergrytan
och kom ihåg att sätta in den i kall ung.

200 grader i ca 1 timme

Blev ett gott bröd med trevlig form med. Stora rejäla mackor. Var tvungen att dela brödet en gång på längden.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 13:05 »
Jag läste på instruktionerna som följde med min nya lergryta och där stod det att man kunde göra
ren grytan genom att ställa en blötlagd gryta fylld med vatten i kall ugn och ställa in ugnen på 225 grader och låta stå i ett par timmar ock koka sig ren....Då skulle smuts lossna och porerna öppna sig.....
Sen kan man skrubba den med salt och citronsaft på en svamp..

Sveaborgs

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-08 kl 20:40 »
Kerstin Linnea och javill - tack för tipsen!

Daisy - i boken "Dagligt bröd" av Annelies Schöneck finns flera recept på bröd i lergyta. Jag tror också att det finns bra recept i någon av Jan Heeds böcker, minns tyvärr inte vilken.

Ska snarast baka med mitt nya honungsjäsmedel i lergrytan för att se hur det blir  :)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 23:52 »
Kalla mig suskig men jag vill inte grovrengöra min lergryta. Maten blir bara godare juh längre man har dem och ju mer man gör mat i den. Men visst.. har man köpt den begagnat eller fått den så kanske man vill rengöra den lite mer. Plus eftersom du ska baka med den.:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser