Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med lingarn 16/2?  (läst 2466 gånger)

Humle

• Västerbotten
Vad göra med lingarn 16/2?
« skrivet: 28 feb-08 kl 14:22 »
Hallo jag råkar ha två rullar (totalt 0.5 kg) 100% prima lin 16/2 men har ingen aning om vad jag kan hitta på för roligt med det. Jag har ingen vävstol. Har ni några tips? :) Gärna användbara och praktiska saker.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Shadow

• Gäst
SV: Vad göra med lingarn 16/2?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 15:08 »
Oblekt eller färgat?

Jag väver band av just 16/2! Mest brickvävda band.....

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 15:16 »
Det är ljusgröntgrått i färgen ungefär. Band kanske kan va nått. Det borde bli starka band men hur ser vävsaken ut som du använder?

Shadow

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 feb-08 kl 17:42 »
Jag väver med brickor, som man gjorde på vikingatiden.
Fyrkantiga brickor med ett litet hål i varje hörn, där man trär i varpen.
Sedan vrider man brickorna runt framåt eller bakåt, beroende på vilket mönster man vill ha (beroende på hur man trätt brickorna förstås)

Lite svårt att förklara såhär!  :D

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 19:59 »
Helt förståeligt, jag var lat som inte prövade att söka på "brickvävda" direkt. Har nu hittat info och det är "low tech" precis som jag var ute efter.

Hoppsan det fanns visst redan en liknande tråd! :-[ http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30870.0
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 20:04 av Humle »

Shadow

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 feb-08 kl 21:17 »
Precis  ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 29 feb-08 kl 12:31 »
ett riktigt brickvävarproffs in action :). Sjukt snygga band här http://flickr.com/photos/13660733@N06/

Shadow

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 feb-08 kl 14:21 »
Ja, det är Louise Ström som väver och hennes egna band.
Hon har gjort en cd om hur man väver från början och med en massa mönster!
Du når henne via Årsundavikngarnas (Sandviken) hemsida.
www.arsundaviking.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 03 mar-08 kl 21:35 »
Tips :P: Vrid inte brickorna åt samma håll hela tiden... fick erfara att man även kan göra rep med brickorna och det blev ett litet skatbo när jag skulle försöka reda ut det.

Shadow

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 mar-08 kl 07:13 »
Nej, nej! Inte åt samma håll hela tiden!!! OM du gör så så måste du reda upp varpen med jämna mellanrum för att undvika just "skatbo".
Ibland kan det vara så att mönstret är konstruerat så att man bara ska vrida åt ett håll, men då kan man underlätta utredandet genom att man fäster varptrådarna i sådana där små saker som fiskedrag sitter i för att löpa fritt (kommer inte på vad de heter i skrivande stund).

För övrigt har brickorna samma princip som vid repslagning, så där har du rätt!  :D
Varje bricka bildar ett "rep" och alla "rep" sammanbinds av en inslagstråd som i sin tur blir till ett band.
När du trär brickorna så ska du inte trä alla åt samma håll! Då blir även bandet vridet!
Antingen trär du dem vä-hö-vä-hö-vä-hö eller vä-vä-vä-hö-hö-hö

Brickbandsvävning är en liten vetenskap och tar för lång tid för att beskriva här, men lite klokare blev du kanske?

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 04 mar-08 kl 08:57 »
Jo jag tror jag förstår nu. Men det är lite tråkigt att väva när alla trådar har samma färg så jag ska försöka låna hem Erik Sundströms bok Växtfärgning med örter, svampar och lavar och se vart det leder.

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 17:00 »
Min mamma har stickat disktrasor av lingarn till mig, jag ÄLSKAR dom!!
Dom har jättebra "riv", suger relativt bra, torkar snabbare och luktar inte illa lika snabbt som andra trasor. Lintrasor rules!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser