Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ripple - ett distribuerat valutanätverk  (läst 1849 gånger)

Loranga

Ripple - ett distribuerat valutanätverk
« skrivet: 28 feb-08 kl 00:36 »
Har någon/några av er kikat på Ripple, ett distribuerat valutanätverk / decentraliserad valuta (ingen centralbank)?

Vi är fyra personer som "jobbar" heltid med projektet, och önskar fler användare och/eller utvecklare till projektet.

Tills vidare finns hemsidan på http://ripple.sourceforge.net/sw/ , men en ny sida+domän är under uppbyggnad.

Ett relativt aktivt diskussionsforum dessutom finns på http://groups.google.com/group/rippleusers

Tack!
Mats

Troy McClure

• Västmanland
SV: Ripple - ett distribuerat valutanätverk
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 09:44 »
Låter mycket intressant. Ska titta lite mer ingående på det här tror jag. Kul!

Loranga

« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 20:12 »
För den som är intresserad (t.ex jag) av att bygga upp en större community i "skogen" skulle Ripple vara suveränt för att effektivt kunna köpa och sälja tjänster internt i communityn!

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 21:22 »
Bra ide!

Läste FAQ'n, det verkar genomtänkt. Men lite svårt att få grepp om för en helt utomstående.
En fråga dyker upp som kanske avslöjar mitt vaga grepp om saken:
Hur förhindrar Ripple en medlems dominans? Säg om en traditionell kreditinstitution skulle träda in och utdela IOU's (varför inte JÄS'ar?) en masse och emulera hela projektet till den traditionella ekonomins nya klon?

Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

Loranga

« Svar #4 skrivet: 07 mar-08 kl 22:32 »
Något formellt skydd finns inte, men på vilka grunder skulle användarna i Ripple helt plötsligt börja acceptera IOUs från denna institution?

Frågan är dock inte irrelevant

Mabande

« Svar #5 skrivet: 09 mar-08 kl 01:40 »
på vilka grunder skulle användarna i Ripple helt plötsligt börja acceptera IOUs från denna institution?

Institutionen behöver ju inte stoltsera med sitt rätta namn, många större aktörer agerar ju redan genom bulvaner i det verkliga livet. Sen behöver ju inte monopolisten nödvändigtvis vara ett företag, utan det kan ju vara en pålitlig person som helt enkelt ser till att "kreditera upp sig". Med målmedvetenhet och tid så går det nog att bli en storspelare på Ripple-marknaden :)

En orsak till att acceptera intitutions-IOU:s är väl den gamla vanliga: temporär monetär desperation och inga andra är villiga att ge kredit.

I vilket fall som helst så är det ett intressant projekt, med lite tur kan det bli betalningarnas wikipedia ;)

Loranga

« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 17:01 »
Det ligger en hel del i det du säger, jag tycker ändå att Ripple är den överlägset minst dåliga lösningen som finns idag :)
Varför inte joina Ripple Users, http://groups.google.com/group/rippleusers ?

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-08 kl 11:40 »
Jag tycker ripple låter klockrent.
Har läst lite lite om det förut och tycker det verkar ett bra sätt att gå tillväga som steg 1.
Jag är mer inne på gåvoekonomi som "ekonomisk" grund dock.
Men det är sju helvetesresor tills man har kommit dit, och då är ripple ett bra sätt att korta ned lite.

Tyvärr kan jag ingenting om kodning (mer än lite/en del PHP)...
Finns det något annat sätt man kan hjälpa till på?

Peace

RockyMontana

• Småland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-08 kl 17:06 »
@Loranga:
Sen tycker jag även att ni kanske ska se över texten på "hur funkar det"-sidan.
Meningar som är omskrivna utan att vara riktigt genomlästa och liknande efteråt.
Sånt som kanske egentligen inte är hela världen, men som ändå ger ett stadigare intryck för folk som inte har en aning om vad det är för något, om ni är med på vad jag menar.

Loranga

« Svar #9 skrivet: 06 apr-08 kl 04:23 »
RockyMontana, varför inte börja med att hjälpa oss med att skapa en ny förstasida till projektet (framförallt innehållsmässigt, men även layoutmässigt)? Och har du några planer för sommaren? Det verkar kunna bli ett Rippleevent i Sverige i sommar. :)

RockyMontana

• Småland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 15:07 »
Absolut, i mån av tid.

Har du MSN eller ICQ eller något så skicka ett PM till mig med dina uppgifter så snackar vi om det.

Som det är nu så bor jag i Oslo och kommer jobba röven av mig i sommar, så jag vet inte hur det är med tid för event, men är jag ledig så är det ingen omöjlighet.

tonebender

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 mar-09 kl 01:10 »
Bump...
Är det någon här som har prövat ripple?

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 mar-09 kl 08:44 »
Det ser ut som det bygger på att gå i borgen för en vän, som går i borgen för en vän i en lång kedja.

I verkligheten undviker man ju att gå i borgen. Man kan gå i borgen, men har man full täckning för åtagandet, kan man lika gärna låna ut istället för att gå i borgen.

Om syftet med att låna eller ställa säkerhet till en vän, är att denna ska använda detta till eget åtagande i en lång kedja, blir väl lusten att ta en risk mindre.

Behöver en vän pengar till något angeläget, ställer man kanske upp även om utsikterna för återbetalning inte är fullt 100%, men är syftet av den angelägeneheten att någon jag överhuvudtaget inte känner, är den som ska utnyttja en kredit, blir ju intresset mindre.

Ta som ex. en kompis har pajat sin bil och har inte råd att finansiera reperationen omedelbart, du ser hans bekymmer att ta sig till arbetet, och kan tänka dig att lägga upp 5000 för att hjälpa honom. Detta fungerar ofta bra.

Men ska du låna honom 5000 för att ställa säkerhet i en kedja som kan vara lång, där någon för dig okänd behöver pengar till en charterresa till Costa Rica?  Nä om du överhuvudtaget vill detta, ställer du krav på säkerhet, och har du lust att vara bank?

Risken att goda relationer blir förgiftade är inte försummbar.
Jag kan se en hel massa strul här, och jag tror inte så mycket på idén.

Läge för en snabbt uppkommen finanskris!
« Senast ändrad: 24 mar-09 kl 08:46 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Loranga

« Svar #13 skrivet: 25 mar-09 kl 11:58 »
Skytten, Ripple är inte ett lånenätverk för "vanlig" (riksbanksutgiven) valuta, det är ett system för att kunna ge ut egen valuta, och i synnerhet ett system för att kunna automatisera betalningar med dessa. Så jag tror tyvärr ditt exempel blir rät så missvisande. Påsta gärna dina funderingar på Ripple Users ifall du är mer intresserad, se http://groups.google.com/group/rippleusers

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser