Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71391 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Myndigheter
« Svar #480 skrivet: 02 jul-14 kl 21:54 »
Förstår inte riktigt.

21 § Minsta utrymme1)
 vid grupphållning av kaniner avsedda för slakt med en
högsta ålder av 16
veckors anges i tabellen nedan.

22 § Minsta utrymme1)
 per djur vid grupphållning av andra kaniner än sådana som
anges i 21 § framgår av tabellen nedan.

Varför finns dessa två tabeller?

Om man vill spara skinnen kan de gå till slakt senare än 16 veckor, tror det är 18 veckor (Gösta hjälp!!!!). Då bör 22§ gälla.

Gille

• -
« Svar #481 skrivet: 03 jul-14 kl 06:38 »
Ja jag slaktar inte vid 16 veckor. Tycker det var lite förvirrande och kanske lite onödigt också, med två. Men då vet jag vad jag ska gå efter när jag bygger hägn.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #482 skrivet: 03 jul-14 kl 12:51 »
Om man vill spara skinnen kan de gå till slakt senare än 16 veckor, tror det är 18 veckor (Gösta hjälp!!!!). Då bör 22§ gälla.
Visar ju bara på den totala okunnigheten som SJV besitter.
Det är ju inte åldern som styr utan vikten. 16 veckor är snittet vid slakt av NZ. Rex är 8 månader; Gotland är 6 månader. Ska du ha pälsen så är det 18 veckor på NZ.
Vid transport skall en kanin på 3 kg ha 0,37 kvm/kanin. För att transportera 50 kaniner till slakteri krävs 18,5 kvm.
För att transportera 50 slaktsvin på 110 kg till slakteri krävs 15 kvm.
För en kanin på en livvikt upp till 5,5 kg ger en burhöjd över 50 cm ingen ökad komfort för kaninen, snarare motsatsen eftersom kaninen vill ha skydd vilket en högre höjd inte skapar.
Gösta

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #483 skrivet: 03 jul-14 kl 13:13 »
Hittade en ny punkt i reglerna som jag missat när jag nu håller på att bygga om kaninstallet nämligen

Avståndet mellan bursystem placerade mot varandra bör vara minst 1,40 m.
(Allmänna råd till 11 kap. 8 §)

Varför?? Bekvämt när man sköter djuren men det har väl inte Jordbruksverket något intresse i.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gille

• -
« Svar #484 skrivet: 03 jul-14 kl 13:19 »
Har nog med den visuella kontakten. Tur det står bör.

Gösta

« Svar #485 skrivet: 03 jul-14 kl 15:50 »
Hittade en ny punkt i reglerna som jag missat när jag nu håller på att bygga om kaninstallet nämligen

Avståndet mellan bursystem placerade mot varandra bör vara minst 1,40 m.
(Allmänna råd till 11 kap. 8 §)

Varför?? Bekvämt när man sköter djuren men det har väl inte Jordbruksverket något intresse i.
Måttet är hämtat från min grundkurs där jag skriver att det är ett lämpligt mått för att kunna vända med en skottkärra.
Skall naturligtvis inte stå i ett regelverk.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #486 skrivet: 03 jul-14 kl 15:56 »
Nej, jordbruksverket frågade hur långt vi har mellan burar för att sköta med skottkärra etc. Begriper inte heller vad jordbruksverket har med det att göra, än mindre varför de har den i en föreskrift.

Om det var avsett för visuell kontakt hade det varit mer logiskt med ett maxmått.

Att det står bör i en lag eller föreskrift innebär att det för många tillsynsfigurer menas skall.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #487 skrivet: 03 jul-14 kl 23:05 »
Är själv elektriker och väl bekantad med föreskrifter. Ett bör blir alltid ett skall när det är "skarpt läge".
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #488 skrivet: 04 jul-14 kl 11:26 »
Känns ju rätt trist om de skulle slå ner på bredden på gångarna vid en inspektion nu när jag byggt dessa opraktiskt höga burar som föreskrifterna kräver :P. Får hoppas på att våra inspektörer läser bör som bör och inte skall.   
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #489 skrivet: 04 jul-14 kl 15:53 »
Tydligt är väl att myndigheterna "bör"( haha) riva upp hela skiten och göra om och göra rätt.

Just nu verkar de ju vara rena Kafka historien.

Gille

• -
« Svar #490 skrivet: 14 jul-14 kl 10:12 »
Ang tillstånd (antal avelsdjur). När blir ett ungdjur, man spar, ett avelsdjur?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #491 skrivet: 14 jul-14 kl 19:10 »
Ang tillstånd (antal avelsdjur). När blir ett ungdjur, man spar, ett avelsdjur?

Lite definitioner från L100:
avelskanin: hon- eller hankanin som hålls i syfte att avla fram kaniner för produktion av kött, päls eller ull
kaninunge: kanin från födelsen och högst 8 veckor gammal,
ungdjur: nötkreatur som är högst 24 månader gamla, dock ej kalvar och dräktiga kvigor som har mindre än två månader kvar till förlossning och växande kanin som är äldre än 8 veckor och högst 6 månader gammal,

Av dessa definitioner framgår att ett ungdjur upphör att bli ungdjur vid 6 månaders ålder. Däremot blir den inte automatiskt ett avelsdjur.

Gille

• -
« Svar #492 skrivet: 14 jul-14 kl 22:13 »
Tack! Det är ok ålder (att ha med i beräkningen).

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser