Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 70823 gånger)

Gösta

Myndigheter
« skrivet: 27 feb-08 kl 13:52 »
Här kommer jag att lägga in info från berörda myndigheter. 8)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #1 skrivet: 27 feb-08 kl 15:41 »
Detta gäller vid uppfödning av kaniner för livsmedel, päls samt ull:
Uppfödaren skall ha god kännedom om djurarten samt dess skötsel. Denna kunskap bör finnas dokumenterad. Det är med andra ord ingen lag på att genomgå en utbildning i produktionsuppfödning om man kan dokumentera sina kunskaper på annat sätt.

SLAKT:
Den person som utför slakt eller annan avlivning skall ha dokumenterad grundutbildning på respektive djurart som skall slaktas/avlivas. Undantag för djur som slakats för eget bruk. Där krävs bara god kunskap i hanteringen. (Vad är skillnaden?) ???

Före uppstart av kaningård:
Anmäl till Länsstyrelsen om planerna. Detta skall göras från första kaninen. Är kostnadsfritt.
Sedan är det upp till Länsstyrelsen att meddela vad de anser behövs för ev. kompletterande uppgifter. Detta är än så länge bara ett samtalsunderlag! Gör du däremot detta så kan ingen senare komma med några förelägganden.

Transport; djurenheter ooch regelverk återkommer jag om när det finns något konkret att meddela.

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-08 kl 14:11 »
Jag har nu anmält till länsstyrelsen att jag har/föder upp kaniner och marsvin för hushållsslakt. Spännande att se vad som kommer ske... 8)

/Dandelia

Gösta

« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 14:26 »
Ett svar har kommit från SJV. Detta gäller slakt.
Slaktutbildning skall innehålla moment enligt L22. Detta skall framgå av intyget.
Den som inte har slaktutbildning får inte slakta.
Övriga svar kommer när de är slutförhandlade. ;)

gård t salu

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-08 kl 16:56 »
Får man inte ens slakta för eget bruk? Får, ko och gris har jag för mej att man får slakta själv utan utbildning. Vad är då skillnaden med kanin?
Mvh

Gösta

« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 17:17 »
Gäller vid försäljning som jag tidigare påpekat!
Egen mat får du göra vad du vill med.

kasken

« Svar #6 skrivet: 04 apr-08 kl 21:24 »
Nu börjar det komma upp lite nya frågor om förprövning igen så Gösta finns det något nytt på myndighetsfronten  ???

Skrotan

« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 07:22 »
Är slaktkursen du håller "godkänd" som utbildning för att få slakta för försäljning? Eller måste man gå någon annan? I så fall vilken utbildning, var och vilka håller dessa ?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 05 apr-08 kl 09:35 »
Svar:
Först gällande förprövning. Inga nya besked från Jordbruksverket. Jag har inte varit på plats senaste tiden, men kommer att ta upp ämnet igen i veckan som kommer.
Slaktkursen räcker för godkännande. För att få slakta till försäljning tillkommer godkända lokaler att slakta i.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-08 kl 16:24 »
Jag tyckte att jag såg en länk nånstans till blanketten på länsstyrelsen som ska fyllas i efter bästa förmåga, men jag hittar den inte... Kan nån lägga upp den här kanske?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kasken

« Svar #10 skrivet: 05 apr-08 kl 16:44 »
Blanketterna går att ladda ner på www.ab.lst.se/lantbruk
Gå till djurhållning och där sen förprövning.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-08 kl 16:58 »
Tack!
En liten fundering bara... Jag som då bor inhyrd på en hästgård... ska jag uppge vilka djur som redan finns på gården, trots att dom inte är mina? Dom hästarna har ju inte jag nåt med att göra, men dom "bor" ju på samma fastighet. Jag har förresten ingen aning om fastighetsbeteckningen... Och planritning... situationsplan... Det är ju bara några kaninburar jag ska ta hit!
Fyra sidor med uppgifter på allt mellan himmel och jord... Det här känns lite "overkill" för några futtiga kaniner...

/Sara

Gösta

« Svar #12 skrivet: 05 apr-08 kl 18:31 »
Du ska på rad nuvarande djurhållning ange hästarna.
Sedan fyller du i de punkter som berör dig och dina djur. Ritningsbiten räcker med att du gör en "skiss" över där kaninerna ska vara och måttsätter den.
Blanketten är utformad för större boskap därför blir den lite "överarbetad" för kanin.
Lycka till ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-08 kl 19:13 »
Ja, en aning överarbetad... Det var nog dagens underdrift...   ;D
Jag vet inte ens hur många hästar dom har här... det är både ett par hästar som gårdens ägare har, och sen är dom ett antal andra som hyr plats här för sina hästar... Vilket innebär att antalet hästar förmodligen varierar lite...
Undrar om jag ska säga att jag föder upp för sällskap istället...  ;)

/Sara

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 20 apr-08 kl 21:34 »
Hej Gösta!
Något nytt från Jordbruksverket ang. förprövning m.m.

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 21 apr-08 kl 18:48 »
Det har kommit en förfrågan om förprövning. Tyvärr var kanindelen endast en rad med frågetecken...
Förslaget från oss är fortfarande 500 avelsdjur eller att ta bort förprövningen helt och hållet på kaniner.
Avvaktar svar. Hoppas att jag har något till årsmötet.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 09 maj-08 kl 09:57 »
Något mer? Fick höra något om att idag gäller förprövning av stall efter 6 djurenheter som då skulle vara 100 kaniner (=600). Är det någon sanning i detta eller läser de lagarna lite som de vill (som vanligt)?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #17 skrivet: 10 maj-08 kl 10:48 »
Enligt våran kontakt på länsstyrelsen så måste vi förpröva. Vi ska inte bygga till fler än 27 kaniner.
Men som sagt de verkar ju helt bero på vem man pratar med.
« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 10:53 av Buster »
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 maj-08 kl 19:47 »
Hejsan.
Jag håller också på med min förprövning för det måste man från och med första kaninen när man har livsmedelsproduktion och jag ska nog bara ha en 10 till 12 honor och några hannar. Hoppas att det snart finns några klara regler om detta.

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 maj-08 kl 02:41 »
Då har ni inte uppfödningen som hobby utan tanken är att sälja köttet? För DÅ behövs förprövning men INTE om köttet är för eget bruk och INTE ska säljas. Så sa min kontakt. Jag har många djur men slapp helt förprövning.

/DAndelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser