Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71464 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Myndigheter
« Svar #360 skrivet: 04 aug-13 kl 11:57 »
Gällande kompetensbevis utfärdat av Jordbruksverket.
Det går att läsa en distanskurs från Meny (4.500:-) Meny drivs av SLU; SIK; och universitet i Lund, Umeå, och linnéuniversitetet. För dessa pengar får du tillgång till det fria material som ligger ute på webben, inspelade föreläsningar och övningsfrågor inför slutprovet. Prov-vakt och lokal får du ordna själv. Provet består av ett mindre antal frågor som dock dåligt stämmer in med verkligheten. Efter rättelse och godkännande erhålles ett kompetensbevis för sökt djurslag. Finns inga krav på att den sökande ens sett sökt djurslag i verkligheten. Än mindre varit närvarande vid slakt. Detta är inget hinder för kompetensbevis enlig Jordbruksverket. Har svårt att se hur det kan leva upp till gällande djurskyddslag där det står att djuren inte får utsättas för onödig stress eller plåga i samband med slakt eller annan avlivning. Detta är en utbildning som SJV tjänar pengar på! Samma verksamhet dock med undantaget att hos mig får personen aktivt medverka vid slakten. (1.000:- billigare också) Den förbjuder SJV!!
Kan få genomföras om jag gör den helt gratis, dock!
Nytt möte den 10/9 om regelverket.
Återkommer....
Gösta

Då gäller det att hitta ett sätt att komma runt prisproblematiken.
Boendet och mat på kursen kostar 3500:- utbildningen gratis!  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #361 skrivet: 04 okt-13 kl 15:47 »
Nytt möte den 10/9 om regelverket.
Återkommer....

Gav mötet något?

Gösta

« Svar #362 skrivet: 05 okt-13 kl 19:28 »
har inte skrivit något om mötet den 10/9 med SJV. gav väl ingenting igentligen mer än vad som sagts tidigare. En föreläsare från SLU talade om försöksdjur (?) och stereotypa beteenden bland dessa djur. vad det har med produktion att göra kunde hon inte svara på. Sverigwes Kaninproducenter har skickat en skrivelse om förslaget och begärt ytterligare ett möte för att få till ett fungerande regelverk som gynnar kaninen och uppfödaren. Inget svar har erhållits på det brevet.
Återkommer när jag vet något mera.
Gösta

Gösta

« Svar #363 skrivet: 14 okt-13 kl 21:03 »
Kollar intresset för att gå en utbildning i slakt av tamkanin. Vi försöker få till det så att det går igenom myndigheternas kontroll.... Kontakta mej om någon är intresserad
Gösta

Gösta

« Svar #364 skrivet: 06 nov-13 kl 18:15 »
Den 11/11 är det möte med vårt högt älskade Jordbruksverk igen. Nu är det kommande regelverk som ska behandlas. o:)
Återkommer.....

Gösta

« Svar #365 skrivet: 11 nov-13 kl 16:52 »
Har just avslutat ett möte med SJV. Med på mötet var samtliga kaninorganisationer representerade. Några direkta svar eller fastställande av några punkter till kommande regelverk kom väl knapast fram.
En nyhet dock som var glädjande, nämligen helomvändningen om spaltgolv eller inte. I senaste versionen accepterar SJV spalt på upp till 40% av burbotten.  Här har man gått från att kräva "ny teknikprövning" till att acceptera spalt i tempererade stallar. Ett framsteg  som dock Djurens Rätt protesterade mot ganska kraftigt.
Vi får se vad mötet kommer att ge på sikt.
Återkommer senare
Gösta

John Rambo

• Gäst
« Svar #366 skrivet: 11 nov-13 kl 20:26 »
Undrar vad dom ser för nackdelar med spaltgolv, jag ser då inga för varken kanin eller skötare.
Nät förstår jag varför det är förbjudet.
Förmodigen protesterar dom bara för att dom kan.

Gille

• -
« Svar #367 skrivet: 12 nov-13 kl 09:50 »
"acceptera spalt i tempererade stallar."
Varför inte ute?
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #368 skrivet: 12 nov-13 kl 17:56 »
Piss som fryser till is på fötterna kan inte vara bra.
Torra fötter är det viktigaste i kyla för att överleva.
Man ser bara nu när det är ett par tre plusgrader och regn hur kaninerna fryser om fötterna.

Gösta

« Svar #369 skrivet: 12 nov-13 kl 18:50 »
Kan faktiskt förstå olämpligheten i spalt utomhus vintertid. Blir väldigt dragigt att ha kall luft som cirkulerar underifrån. Sommartid helt ok. Lägga in en skiva vintertid är en lösning jag tycker borde vara ok.
Gösta

John Rambo

• Gäst
« Svar #370 skrivet: 12 nov-13 kl 19:16 »
Annars är lösningen för att motverka drag underifrån (även om de flesta kaniner har päls) att ha stängt utrymme under, då kan draget inte komma in den vägen.
Så vitt jag förstår klarar kaniner 35 minusgrader utan att förfrysa.
Att harar skulle klara vind så mycket bättre än kaniner har jag svårt att tro.
Hur som helst har ju kaninen alltid möjligheten att krypa in i sitt bo om han tycker det är för kallt.
Och så dum är han inte att han står kvar i draget och förfryser fötterna.
Där är kanin klokare än en människa.

Håning

• Gäst
« Svar #371 skrivet: 12 nov-13 kl 19:24 »
Annars är lösningen för att motverka drag underifrån (även om de flesta kaniner har päls) att ha stängt utrymme under, då kan draget inte komma in den vägen.
Så vitt jag förstår klarar kaniner 35 minusgrader utan att förfrysa.
Att harar skulle klara vind så mycket bättre än kaniner har jag svårt att tro.
Hur som helst har ju kaninen alltid möjligheten att krypa in i sitt bo om han tycker det är för kallt.
Och så dum är han inte att han står kvar i draget och förfryser fötterna.
Där är kanin klokare än en människa.
Du glömmer att kaninen måste ut och äta och dricka.

John Rambo

• Gäst
« Svar #372 skrivet: 12 nov-13 kl 19:30 »
Ja visst, men han står nog inte kvar längre än nödvändigt om det är svinkallt.
Det märkte jag i dag när det regna att kanin föredrog skydd mot väder framför bete vissa stunder.
Men som sagt, har man tätt under kommer inget drag den vägen ifrån i alla fall, så då finns inte det problemet att oroa sig för längre.
Samma sak som med dass, är det tätt under blåser det inte i arselet.

Har man gott om utrymme är en sådan vinterbur klart att föredra om man prioriterar komfort i underhållet utan att äventyra kaninens hälsa.

Tänd en tändsticka, slocknar den eller fladdrar finns det drag som behöver tätas.

Inte tänker jag hålla på med fruset kaninpiss bara för att lagen säger så.

I så fall är det bättre att gräva en grop till kanin så får han bo där i sin naturliga miljö över vintern.
Även om amerikanska kaniner tydligen ej ärgrävande.
« Senast ändrad: 12 nov-13 kl 19:44 av John Rambo »

John Rambo

• Gäst
« Svar #373 skrivet: 12 nov-13 kl 19:55 »
Myndigheterna kan ta och bygga två olika burar, så får vi se vad kanin själv väljer.
En med kaninpiss och halm eller den typen som jag beskrev.

Gille

• -
« Svar #374 skrivet: 13 nov-13 kl 15:26 »
Spalt skulle göra att buren blir mindre blöt och mindre skulle flysa till is på vintern. Med halm över skulle det nog inte bli drag. Beroende hur man bygger borde det inte dra mer från golvet än från dörren.

John Rambo

• Gäst
« Svar #375 skrivet: 13 nov-13 kl 16:56 »
Instämmer helt, drag underifrån kan man bygga bort utan svårigheter.
Enda nackdelen är priset på buren med spalt.
Å andra sidan är det mer eller mindre en engångskostnad, 20 meter spalt gnager inte kanin bort i första taget.
Så är det även bra för klor och tassar som har något att riva i.
Så i längden är en sådan bur mer lönsam, åt minstånde för avelsdjuren.
Köttdjuren hinner nog inte bli sjuka för än det är dags att slaktas, i en billigare bur.
Jag är helt säker på att glada och nöjda djur smittar av sig på skötaren, och tvärt om.
Djur med skadade tassar av stålgaller = inte bra.
Djur som luktar piss = inte bra.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #376 skrivet: 13 nov-13 kl 22:15 »
Djur som fastnar med benet i spalten är inte alls bra, troligtvis brottsligt oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gille

• -
« Svar #377 skrivet: 14 nov-13 kl 11:28 »
Djur som fastnar med benet i spalten är inte alls bra, troligtvis brottsligt oxå.
Sant. Finns säkert beprövade säkra spaltgolv.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 14 nov-13 kl 11:59 »
Kaninuppfödare ska alltså särbehandlas och tillåtas ha extra mycket spalt för att slippa sköta boxarna?
Som ute i andra länder där djur tillåts gå på helspalt?

Det svenska djurskyddet säger nej till för mycket spalt, och det gäller alla djur, och skulle nån grisbonde kräva mer spalt så blir det ett ramaskri.  Men med kaniner ska tydligen allt särbehandlas.

Djurhållning kostar. Det kostar strö, det kostar foder.

Vill man inte acceptera det utan tror man kan föda upp djur gratis på pinnar och halm, så ska man nog ägna sig åt nåt annat.

John Rambo

• Gäst
« Svar #379 skrivet: 14 nov-13 kl 13:52 »
1,5 cm spalt är bra för kanin.
Gris och andra djur har andra krav, eller ska man göra det lika jobbigt att sköta kanin som att sköta gris för rättvisans skull?
I så fall får grisbonden skaffa kaniner om han tycker det är orättvist.
Men halm på gallergolv av ståltråd räknas fortfarande som halmgolv, eller?
Självklart måste ett halmgolv bestå av ett visst lager halm för att räknas som halmgolv.
Vad halmgolvet vilar på ska inte ha någon betydelse.
Nog för att jag själv bygger spaltgolv av trä och halm är tänkt i "sovrummet" och i matskålen.
Kanin visar inget behov av att vilja ha halm att skita på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser