Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71032 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Myndigheter
« Svar #340 skrivet: 13 apr-13 kl 08:16 »
Vi har diskuterat att hålla en slaktkurs i kaninavelsföreningen i Dalarna. Instruktörer skulle i så fall vara en eller några erfarna medlemmar (erfarna på slakt, alltså). Är detta tillåtet?
publik vid hemslakt är fullt tillåtet..
Fjäderfän och kaniner

Existens!

• Gäst
« Svar #341 skrivet: 13 apr-13 kl 08:29 »
Ett sånt fall skulle ju hamna lite i gråzonen, men bedömningen skulle troligen utgå från hur man slår upp det hela.
Går man ut med annonser i föreningen att den och den dagen så är det slaktkurs hos X och kursen kostar 1200 kr per deltagare, och man får nåt slags bevis på att man gått kursen, så lär det ju bli betraktat som en tillståndspliktig kurs.

Håller man det lite mer inofficiellt som att man åker hem till nån och tittar på när denne slaktar, utan betalning eller direkt organisation, och utan att nåt intyg ges ut så blir det svårt för nån myndighet att hävda organiserad utbildning.

Och alla fall bygger ju på att nån får reda på det.

Jag håller med om att det är en tråkig situation, men ett alternativ är ju att föreningen samlar ihop ett gäng deltagare och förhandlar fram ett paketpris hos nån av de som faktiskt får hålla kurser.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #342 skrivet: 13 apr-13 kl 11:53 »
I tråden förefaller den allmänna meningen vara att slaktkurser i organiserad form ska undvikas. Man ska hellre lära sig av någon som lärt sig av någon. Man ska få vara åskådare vid hemslakt. Man ska hålla eventuell kurs utan betalning och helst smyga så myndigheterna inte får nys om det etc etc. 

Jag gick slaktkurs för många år sedan därför att jag ville lära mig göra rätt, i synnerhet veta vad gör jag om något går snett.  I lärandet menar jag att det även ingår att själv prova på avlivandet. Jag hoppas att jag inte är ensam om det tänket. Personligen är jag inte säker på att jag anser mig kunna göra praktiska saker utan att ha provat på i verkligheten. Jag tror inte att jag är unik som saknar kaninslaktare i släkten eller bekantskapskretsen. Jag vill att det finns organiserad utbildning som till ex. kaninföreningarna, andra föreningar eller personer står för. Jag tror också att behovet av kurser kommer att öka. Jag förstår inte kursmotståndet här.

Vi i kaninproducenterna har påtalat att vi anser att slaktdjur inte blir försöksdjur om de slaktas av person B men däremot om de slaktas av person A. Vi är också emot att jordbruksverket ska ha betalt för att ge tillstånd för att kaninen slaktas av person C men inte av person D.
Nåra frågor på det?

Existens!

• Gäst
« Svar #343 skrivet: 13 apr-13 kl 12:06 »
Nej, du har missuppfattat. Det finns självklart inget motstånd mot att folk går kurser om dom så vill. Eller att nån håller i kurser.

Hela diskussionen uppkom efter att uppgifter började spridas om att all visning personer emellan skulle vara, eller på gång att bli, förbjudet.  En rätt omfattande förändring av den ordning som alltid gällt. Att man visar varandra.

Och det inlägget är här:

Dock skall djurskyddslagen följas. Där står att den som utöver slakt eller annan avlivning skall ha koda kunskaper om berörda djurslag.
På en direkt fråga var den kunskapen kunde inhämtas (frågan ställdes 6 ggr) så gavs inget svar utan bara att det måste man kunna.!??!
Får en okunnig person vara närvarande när en erfaren slaktare slaktar kaniner? Svar ja. Får den oerfarne efter att sett på själv prova under överenseende av den erfarne? Svar Nej. Möjligtvis kan den oerfarne få öva på en tygkanin
.

Därför tog jag kontakt med jordbruksverket för att få svar på de frågor som ni inte lyckades få fram.

Svaren har nu analyserats grundligt kan man tycka, och slutsatsen är att inget har förändrats.  Det är fortfarande fullt tillåtet  att någon erfaren visar en annan hur man slaktar, och att den 'nye' sen slaktar själv. Han har ju nu kunskap. Om nån sen tittar på har ingen betydelse.

Att det sen uppkommer gränsdragningar för vad som är att klassa som utbildning och inte är ju naturligt. Svaret från Sjv var ju att det är en bedömningsfråga.
Vad jag har förstått är kurserna rätt dyra?  Kanske inte så konstigt om 4-5 personer vill lära sig genom att nån erfaren bekant visar dom?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #344 skrivet: 13 apr-13 kl 12:43 »
I tråden förefaller den allmänna meningen vara att slaktkurser i organiserad form ska undvikas. Man ska hellre lära sig av någon som lärt sig av någon. Man ska få vara åskådare vid hemslakt. Man ska hålla eventuell kurs utan betalning och helst smyga så myndigheterna inte får nys om det etc etc. 

Jag gick slaktkurs för många år sedan därför att jag ville lära mig göra rätt, i synnerhet veta vad gör jag om något går snett.  I lärandet menar jag att det även ingår att själv prova på avlivandet. Jag hoppas att jag inte är ensam om det tänket. Personligen är jag inte säker på att jag anser mig kunna göra praktiska saker utan att ha provat på i verkligheten. Jag tror inte att jag är unik som saknar kaninslaktare i släkten eller bekantskapskretsen. Jag vill att det finns organiserad utbildning som till ex. kaninföreningarna, andra föreningar eller personer står för. Jag tror också att behovet av kurser kommer att öka. Jag förstår inte kursmotståndet här.

Vi i kaninproducenterna har påtalat att vi anser att slaktdjur inte blir försöksdjur om de slaktas av person B men däremot om de slaktas av person A. Vi är också emot att jordbruksverket ska ha betalt för att ge tillstånd för att kaninen slaktas av person C men inte av person D.
Nåra frågor på det?

Vem är det du menar är emot kurser?

Jag skrev själv så här för ett par veckor sedan (fetningen gjord nu)
Nu verkar ju de allra flesta vara överens om att det är fullt lagligt att lära sig/lära ut kaninslakt utan tillstånd och försöksdjur under de omständigheter som de allra, allra flesta lär sig det på, nämligen helt privat med hjälp av en bekant som har kunskaper och erfarenhet.

Att folk nu vet att man inte måste vänta på att mer formella utbildningar kommer till stånd och att man inte som nybörjare behöver slakta i strängaste ensamhet tycker jag är superbra!

Tillkommer det sedan möjlighet att den som vill kan lära sig i form av en mer strukturerad utbildning är det ju ännu bättre. Valfrihet är ju sällan dåligt och det finns säkert folk som inte har någon i sin närhet att be om hjälp eller helt enkelt hellre vill gå på kurs.

Existens! har ju summerat det hela väldigt väl, så jag nöjer mig med att konstatera följande:
Att visa på att det finns andra sätt att lära sig än att gå på kurs är inte det samma som att vara motståndare till utbildning i kursform.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #345 skrivet: 13 apr-13 kl 12:44 »
Det är möjligt att jag missförstått kursmotståndet, och det är ju bra. Jag tycker man ska inhämta så mycket kunskap som man kan hitta.

Fortfarande anser jag emellertid att man ska formulera om sig i bestämmelserna så att slaktdjur och försöksdjur inte blandas ihop beroende på organisationen och de organisatoriska omständigheterna under vilka djuren slaktas. Gör man så, så försvinner ju behovet av bedömning om en utbildnings/undervisningssituation föreligger. Detta är ju också en gummiparagrafryttarnas idealsadel. Om Gösta håller i kursen blir det säkert tillståndspliktigt, om någon annan håller i den är det inte alls lika säkert. Dithän har mitt förtroende för SJV sjunkit.

Priserna på kurser och om det är dyrt eller inte kan man diskutera. Om en företagare gör en kurs kanske priset blir ett, anordnar en förening en kurs kanska priset blir ett annat. Sedan finns tydligen diverse EU-bidrag numera att söka, som förbilligar. (Jag gick kursen innan EU-inträdet). Ändå tycker jag inte att jordbruksverket ska fördyra kurser beroende på försöksdjurstillstånd. Försksdjur har inget med slakt att göra.

Existens!

• Gäst
« Svar #346 skrivet: 13 apr-13 kl 12:50 »
Om Gösta håller i kursen blir det säkert tillståndspliktigt, om någon annan håller i den är det inte alls lika säkert. Dithän har mitt förtroende för SJV sjunkit.

Jag tror det också, och då kommer ju en följdfundering ( och nu svär jag i kyrkan ). Det kanske vore bättre om nån annan lobbade för den här ändringen?
Uppenbarligen har ju kommunikationen mellan sjv och kaninproducenterna kraschat.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #347 skrivet: 13 apr-13 kl 18:37 »
Och vem skulle orka och vilja sätta igång med det lobbyarbetet?  Inte jag.  (Och mitt förtroende för SJV kan inte sjunka.  Det är obefintligt.  Men det har ni nog redan förstått.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #348 skrivet: 13 apr-13 kl 21:09 »
Tänk att det är så svårt att fatta.
Lagtexten som finns angiven i L22 är den som gäller för utbildning av slaktare.
Här har Jordbruksverket blandat ihop slakt med undervisning. Undervisningen som till största delen omfattar operativa ingrepp kräver föresöksdjur. Slaktutbildning skall ske på de djur som normalt hanteras i slaktkedjan.
Detta har nu tagits upp i Sveriges Riksdag av representanter för Jordbruksutskottet. Vi kommer med största sannolikhet att få till en rättelse från Jordbruksverket.
Tillståndspliktig slaktutbildning krävs om eleven avser att bli slaktmästare. En utbildning jag aldrig har och kommer heller aldrig att bedriva.
Min tidigare kommentar om djurens välfärd åsyftar inlägg på "att slå igäl en kanin är ingen konst" "det behöver man inte gå kurs för".
Jordbruksverket har  inget stöd i lagen för sitt agerande. De försöker stifta egna lagar men det får bara riksdagen göra.
Existens och övriga som har invändningar mot all kunskapsinhämtning, varför är det så viktigt att inte få adekvat hjälp att lära sig? man kan ju undra om ni också anser att skolor är en helt onödig inrättning. Den kunskapen kan väl föräldrarna förmedla, eller....
Gösta

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #349 skrivet: 13 apr-13 kl 21:11 »
Vi har redan förklarat så läs och du må finna svar.

kethets

• Värmland
« Svar #350 skrivet: 18 apr-13 kl 08:28 »
Jag hittar inte remissen på jbvs hemsida, är det någon som kan skicka den till mig?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #351 skrivet: 23 apr-13 kl 09:01 »
Är ju även en del skillnad i och med att Göstas kurser bedrivs yrkesmässigt, vilket innebär att han vill tjäna pengar på det. Om en förening håller i kursen hålls den inte i första hand för att tjäna pengar utan för att informera medlemmarna. Kan tänka mig att jordbruksverket ser olika på dessa situationer.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #352 skrivet: 23 apr-13 kl 09:19 »
Efter jag läst här är det ju knappt att jag ens vågar se på när jag själv slaktar!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #353 skrivet: 23 apr-13 kl 16:55 »
Är ju även en del skillnad i och med att Göstas kurser bedrivs yrkesmässigt, vilket innebär att han vill tjäna pengar på det. Om en förening håller i kursen hålls den inte i första hand för att tjäna pengar utan för att informera medlemmarna. Kan tänka mig att jordbruksverket ser olika på dessa situationer.

Ja, i så fall tycker jag jordbruksverket totalt spårat ur, ännu mer än tidigare. Det de ska bekymra sig om är djurens väl och ve menar jag. Det finns andra myndigheter som har bekymmer med våra pengar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #354 skrivet: 23 apr-13 kl 17:25 »
Efter jag läst här är det ju knappt att jag ens vågar se på när jag själv slaktar!

;D ;D ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Trollmor

• -
« Svar #355 skrivet: 04 aug-13 kl 09:18 »
Ja, det är inte utan att det är så för mig med ...  ;D

... jordbruksverket ... ska bekymra sig om är djurens väl och ve menar jag. Det finns andra myndigheter som har bekymmer med våra pengar.
Skulle SJV bry sig om något annat än pengar?  Det var nytt för mig.  ::) ::)

Gösta

« Svar #356 skrivet: 04 aug-13 kl 10:46 »
Gällande kompetensbevis utfärdat av Jordbruksverket.
Det går att läsa en distanskurs från Meny (4.500:-) Meny drivs av SLU; SIK; och universitet i Lund, Umeå, och linnéuniversitetet. För dessa pengar får du tillgång till det fria material som ligger ute på webben, inspelade föreläsningar och övningsfrågor inför slutprovet. Prov-vakt och lokal får du ordna själv. Provet består av ett mindre antal frågor som dock dåligt stämmer in med verkligheten. Efter rättelse och godkännande erhålles ett kompetensbevis för sökt djurslag. Finns inga krav på att den sökande ens sett sökt djurslag i verkligheten. Än mindre varit närvarande vid slakt. Detta är inget hinder för kompetensbevis enlig Jordbruksverket. Har svårt att se hur det kan leva upp till gällande djurskyddslag där det står att djuren inte får utsättas för onödig stress eller plåga i samband med slakt eller annan avlivning. Detta är en utbildning som SJV tjänar pengar på! Samma verksamhet dock med undantaget att hos mig får personen aktivt medverka vid slakten. (1.000:- billigare också) Den förbjuder SJV!!
Kan få genomföras om jag gör den helt gratis, dock!
Nytt möte den 10/9 om regelverket.
Återkommer....
Gösta

Trollmor

• -
« Svar #357 skrivet: 04 aug-13 kl 10:49 »
You are kidding ???  Det är inte första april eller nåt?  Inte något praktiskt prov alls?  ::)  :o

Gösta

« Svar #358 skrivet: 04 aug-13 kl 10:54 »
Helt korrekt uppfattat.
Söker du på t.ex. häst så är det bara att gå ut i hagen och försöka alldeles på egen hand. Du har ju ett utfärdat kompetensbevis från JORDBRUKSVERKET!!!!! Måste ju vara den bästa utbildningen som finns eller..... (:)

Trollmor

• -
« Svar #359 skrivet: 04 aug-13 kl 11:32 »
You are kidding ???  Det är inte första april eller nåt?
Helt korrekt uppfattat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser