Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garva med myrsyra??  (läst 11923 gånger)

Luffsen

• -
Garva med myrsyra??
« skrivet: 24 feb-08 kl 16:10 »
För några år sedan provade jag att garva en rävsvans, mest för att se om jag kunde göra det... lyckades jättebra faktiskt.

Nu är det så, att jag skulle vilja göra det IGEN, men... receptet... jag är helt säker på att det var alun med i det, liksom salt... olika bad...

MEN... det skulle också göras ett bad med MYRSYRA i, vet inte vad det skulle göra för skinnet, men så var det iaf. TROR att det skulle ligga i myrsyrabadet efter alunbadet, men är lite osäker...

Min undran är nu: Behövs verkligen denna process med myrsyran? Av inläggen att döma på detta forum verkar det räcka gott med alun och inget mer. Rävskinn är väl inte speciellare än andra på nåt vis va?

Det fanns en grej i receptet som kanske kan vara av intresse: För att behålla skinnet mjukt, skulle man smörja in det på skinnsidan med handlotion i MÅTTLIG  mängd, så att lotionen inte blötte genom och därmed kladdade ner pälsen. Till en rävsvans räckte det med tre fyra droppar...  :)

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Garva med myrsyra??
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 12:23 »
Jag vet inte exakt vad myrsyran har för funktion, men tror mig ha sett något "garvnings-set" med alun och myrsyra. Skulle tro att syran konserverar...? Det gör ju alun och salt också...

Hudkräm i fettblandningen har jag också testat. Blandade med äggula och vegetabiliska oljor så konsistensen blev mindre rinnig än bara oljor och ägg.
Att bara använda parafinoljor funkade inte bra, för mig iaf  :P

Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 12:53 »
Ett recept kopierat ur en uppsats jag skrev om skinnberedning:

lägg skinnen i en lösning som per liter består av:
1 liter vatten (35 C), 10 ml myrsyra (85%-ig), 30 g alun och 100 g salt.

Edgar

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 23:50 »
såg en fantastisk film om skogs samer i gamla sovjet - de garvade med hjälp av innanmätet i en gammal stubbe - kanske lärk var bäst - en blöt gröt av halv förmultnat trä breddes ut på köttsidan av ett torkat skinn - färdigt på två dagar
med ledning av vad jag lärt mig på ultuna om olika organismer - så kom jag ihåg att svampar har sin matsmältning utanför "kroppen" genom att avge enzymer så bryter de ned t ex trä till näring som de kan ta upp
får jag tillfälle skall jag absolut prova metoden - mjukgöring av skinnet fixade kvinnorna genom att göra ett veck på skinnet tillsammans med en lämplig pinne som när den drogs mot kroppen bearbetade vecket så att en vit välbearbetad rand bildades - genom att flytta fram veck och käpp under bearbetningen så mjukgjordes hela skinnet utan större våldsamheter - käppen gav bra hävstångsverkan
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 15:01 »
och var köper man myrsyra?
apoteket säljer inte längre!

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-08 kl 20:37 »
Ojdå... säljer inte längre? Får vara rädd om den flaska jag har då...

Den köpte jag på apoteket, men det ÄR några år sen...

Lantmännen/Granngården kanske har nåt? Använder man inte myrsyra i ensilagebalar tro? *osäker*

För min del så verkar det inte som att behovet är så stort, eftersom det verkar gå bra att garva en yttepytte liten rävsvans med alun och salt bara... och skulle det misslyckas, då är det ju ändå inte hela världen för min del iaf...

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 28 feb-08 kl 20:39 »
jag har bara använt alun, slt och vatten då jag berett skinn...och kaninsvans. nu e ju rävsvans grövre men det borde väl funka?

tänkte testa med myrsyra då en jobbarkompis använt det men tji fick jag då jag kom t apoteket,de luta sälja för ett tag sen...kanske det var årsskiftet?
jag ska kolla med lantmännen då jag ska dit och handla...det har anvnts t ensilage ja...

helenas

« Svar #7 skrivet: 01 mar-08 kl 00:54 »
även jag har använt bara alun, salt och vatten när jag berett små pälsskinn, jag har berett ett rävskinn med den metoden och det funkade finemang utan myrsyra, skinnet är fortfarande fint fast det är nästan 20 år sedan jag beredde det (hu vad tiden går! Har ännu inte kunnat bestämma mig för vad jag ska göra med skinnet!)

Luffsen

• -
« Svar #8 skrivet: 01 mar-08 kl 23:58 »
Du vet inte vad du ska göra med ditt fina rävskinn?

Gör i vart fall INTE så som JAG gjorde... lägg det så att nån HUND kan komma åt det!!!

Två små hundar gjorde processen (!) kort med min garvade svans... tog bara några vilda minuter för dom att göra småflis av svansen. Kanske luktade den gott eller så gillade dom känslan bara... vad vet jag!

Bara trasor återstod iaf efter deras lek.

Du kan ju annars bara HA ditt rävskinn... ta fram det ibland, smek det med handen, låt tankar och drömmar flyga som dom vill... eller bara se på det och bara tänk, att du var duktig den gången, för tjugo år sedan, då du lyckades garva ett rävskinn som än idag ser lika fint ut.

Var stolt över skinnet alltså...  :)
« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 22:12 av Luffsen »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 06 apr-08 kl 09:28 »
i lotta rahmes bok om garvning med natuliga metoder står de bla att myrsyran gör att garvämnet fungerat bättre.. man behöver få skinnet surt ... innan man tillför alunet...

Låna boken på biblioteket..  boken heter : Skinn - garvning och beredning med gamla metoder

kolla även hennes hemsida
http://home.swipnet.se/lottastannery/

kostar 150 kr på bokklubben här på forumet!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 11:58 »
Jag tror det var hennes bok jag använde när jag garvade bl a ett älgöra för ett antal år sen. Jag gjorde en "deg" med mjöl, salt och alun - om jag minns rätt - som jag stoppade in i örat.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rödtopp

« Svar #11 skrivet: 14 sep-08 kl 00:34 »
Myrsyra kan användas som den sura ingrediensen i pickelbadet.
En garvning är ett sätt att göra så äggviteämnena i skinnet tvättas ur och så att skinnfibrerna glider mot varandra.
1 efter tvätt picklar man skinnen (salt 100 gr /l vatten o surt Ph 2-3). Hur surt är beroende av vilket garvämne man använder. Och under tiden tunnskär man skinnen.
2 efter att rätt Ph uppnåtts garvar man skinnen, vanligast i något aliminiumsalt. (Alun är ett aluminiumsalt men är inte tillräckligt för att få att stabilt skinn. Därför blir de hårda, eller snoriga efter att de utsätts för fukt...) Gnid skinnet med alun
3 skinnet måste återställas till rätt Ph = 5,5 annars förstörs skinnen småningom.
Rävsvans är fet och måste tvättas fettfri före pickling
Om du bara skall använda alun räcker det att du gnider skinnen med hälften salt och hälften alun. Det svåra med skinn är att få dem mjuka. Det är fysiskt arbete som gäller. Skrapa skinnet mot t.ex spade. Börja när skinnet är NÄSTAN torrt o håll på tills det är torrt. Det här med balsam o sånt har jag ingen erfarenhet av. Jag använder riktiga jgrejer som du inte får tag på men det skall funka utan. Som jag sa så är det den fysiska prestationen som är avgörande.
Myrsyra kan du få hos Odal men det är stora mängder- 20 l. 85%-ig!!! fråga en bonde som kanske har myrsyra stående. OBS - fräter
Lycka till

Ylvalifalk

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 20:21 »
Hej!

Jag har för mig att man kan byta ut myrsyra mot urin?

/Evelina

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-08 kl 08:56 »
Funkar utmärkt. Har haft det till fiskskinn.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 21 okt-08 kl 19:40 »
jag har bara använt alun, slt och vatten då jag berett skinn...och kaninsvans. nu e ju rävsvans grövre men det borde väl funka?

tänkte testa med myrsyra då en jobbarkompis använt det men tji fick jag då jag kom t apoteket,de luta sälja för ett tag sen...kanske det var årsskiftet?
jag ska kolla med lantmännen då jag ska dit och handla...det har anvnts t ensilage ja...

och har nu gjort en hel del skinn m myrsyra och säger bara: I LOVE IT ;D
vilken skillnad i mjukgörandet!!!!!!!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 03 maj-09 kl 02:14 »
Myrsyra finns där man köper biredskap.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 11:29 »
Jag tror inte att myrsyra är nåt "undermedel " för mjukgörningen. Jag själv skrapar skinnen JÄTTEnoga, fettar in och låter skinnen mogna, minst 1 mån. ,gärna längre. Tvättar ur och mjukgör noggrant. Skinnen blir SÅ mjukaoch följsamma.

Ludvig G

« Svar #17 skrivet: 03 jul-09 kl 17:20 »
Karin; mjukgör du inte alls efter infettningen?? Jag tvättar, fettar in, mjukgör tills det känns bra och sedan får de ligga varmt och då torkar de ännu mer och blir som plankor... Gillar verkligen idén att låta dem mogna, tror jag skall härma dig och sätta det i system! Som det är nu får de vila en till tre veckor (i bagaget på bilen där det är varmt och mysigt) innan jag kammar dem, slipar av dem och badar dem igen. Hittills har det varit ganska mycket flåskador på skinnen så de har inte gjort att göra jättefina men jag ser fram emot att göra färdigt de två jag har i bilen just nu. De skall bli supermjuka!
Jag är förresten jättedålig på att skrapa, efterslipar med maskin istället...

/Martina

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #18 skrivet: 03 jul-09 kl 20:39 »
Jovisst,jag mjukgör ju skinnen efter infettningen. Det glömde jag att skriva. När man håller på mycket med nåt så blir det liksom självklart att man gör vissa moment. Jag tycker själv att infettning och mjukgörning går liksom i ett moment.Du får ursäkta min taffliga förklaring, men du är ju själv insatt i ämnet så jag tror du förstår hur jag tänker.  /  Karin

« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 22:08 av fjällfäll »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (2 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser